Ετικέτες - θέματα

6.9.25

Ο Όσιος Γεράσιμος, κτήτωρ της Ι. Μ. Αγίας Τριάδος Σουρβιάς (14-151/9) του Κων/νου Αθ. Οικονόμου δασκάλου

 

    Ο Όσιος Γεράσιμος, κτήτωρ της Ι. Μ. Αγίας Τριάδος Σουρβιάς (14-151/9)

    του Κων/νου Αθ. Οικονόμου δασκάλου


 

  Ο Γεράσιμος καταγόταν από το χωριό Λεοντάρι της Πελοποννήσου. Από την ηλικία των οκτώ ετών οι γονείς του τον έβαλαν σε Σχολείο για να μάθει τα ιερά γράμματα. Επειδή μάλιστα έδωσε ολόκληρο τον εαυτό του στην ανάγνωση των βίων των Αγίων και ιδιαίτερα των Οσίων Πατέρων, θέλησε να τους μιμηθεί. Έτσι, μόλις ενηλικιώθηκε, απέρριψε τις φροντίδες του κόσμου και έγινε μοναχός. Εν συνεχεία χειροτονήθηκε βαθμιαία αναγνώστης, διάκονος και πρεσβύτερος. Έπειτα αναχώρησε για προσκύνημα στους Αγίους Τόπους. Από εκεί επέστρεψε, μέσω ξηράς, στην Ελλάδα. Κατά την επιστροφή του φρόντιζε να κηρύσσει το λόγο του Θεού σε πολλές πόλεις και χωριά απ΄ όπου διερχόταν. Έτσι, από πόλη σε πόλη, έφτασε και στα μέρη της Μαγνησίας. Κοντά στη Μακρυνίτσα του Πηλίου υπήρχε ένα μοναστήρι, στο όνομα της Αγίας Τριάδας, που το είχε κτίσει ο Όσιος Διονύσιος (Σουρβιά). Σ΄ αυτή τη Μονή πήγε ο Γεράσιμος και, επειδή του άρεσε η ησυχία του τόπου, έμεινε εκεί αγωνιζόμενος με νηστεία, προσευχή και κακοπάθεια. Για τις πολλές του αρετές, ο Θεός τον αξίωσε να κάνει θαύματα ακόμα και όσο ζούσε. Έτσι μια γυναίκα στείρα, από τη γειτονική Κερασιά, με τη μεσιτεία των ευχών και της προσευχής του Οσίου γέννησε τρία παιδιά. Ο Γεράσιμος συχνά μετέβαινε στο Βελεστίνο για να εξομολογεί τους κατοίκους της κωμόπολης. Χρησιμοποιούσε μάλιστα ένα κελί κοντά στην Εκκλησία που είναι γνωστό ως “Κελί του Γερασίμου”. Στο Βελεστίνο κήρυττε και το θείο λόγο, ενώ συχνά-πυκνά επιτιμούσε ακόμα και τους ιερείς της περιοχής για διάφορα σφάλματά τους. Ενόσω κάποτε βρισκόταν στην προαναφερθείσα κωμόπολη, κατάλαβε ότι πλησίαζε η ώρα της κοιμήσεώς του και θέλησε, παρά τις αντιδράσεις των ντόπιων, να επιστρέψει στην Ι. Μονή του. Εντέλει κατάφερε ο Άγιος να φύγει κρυφά. Όταν ο Όσιος είχε ήδη φτάσει στο Ριζόμυλο, οι Βελεστινιώτες κατάλαβαν ότι έφυγε ο πνευματικός τους και έσπευσαν να τον προφθάσουν. Όταν ο προορατικός Γεράσιμος πληροφορήθηκε τον ερχομό τους, κατέβηκε από το μουλάρι του και προσευχήθηκε. Αμέσως άρχισε ν΄ αστράφτει, να βροντά και να πέφτει πολλή βροχή με χαλάζι. Έτσι οι “διώκτες” του αναγκάστηκαν να γυρίσουν βιαστικά πίσω άπραγοι. Λίγο πριν κοιμηθεί ο Όσιος κάλεσε τους μοναχούς της Σουρβιάς και τους νουθέτησε λέγοντάς τους, μεταξύ άλλων: “ Προσέχετε και τούτο καλώς, όσοι έχετε ιερωσύνην, διότι ο λαμβάνων χρήματα και συγχωρών αμαρτίας είναι διάβολος (...) διότι η Χάρις του Αγίου Πνεύματος δεν αγοράζεται αλλά δίδεται δωρεάν εις τους ευλαβείς και φοβουμένους τον Κύριον και εις εκείνους όπου έρχονται μετά πίστεως και φόβου Θεού εις το λουτρόν της εξομολογήσεως2 (...)” Τέτοια λέγοντας προς τους πατέρες ο Όσιος και νουθετώντας τους πατρικά, παρέδωσε την αγία του ψυχή στα χέρια του Θεού την 14η Σεπτεμβρίου. Πολλά θαύματα έκανε ο Όσιος Γεράσιμος μετά την ανακομιδή των λειψάνων του στη Σκόπελο, στους Πινακάτες, στο Χατζήμισι3, στα Κανάλια, στον Α. Γεώργιο Βελεστίνου και αλλού.

Φύλαττε τους δούλους σου εκ δεινών, παντοίων τρισμάκαρ,

και λοιμώδους νόσου σοφέ, όπως σε ως ρύστην, ακοίμητον υμνώμεν, Γεράσιμε οι πόθω σοι καταφεύγοντες.”

1. Εκοιμήθη την14η Σεπτεμβρίου, αλλά η εορτή του μεταφέρθηκε κατά μία ημέρα, για να μην συμπέσει με τη μέγιστη των εορτών εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.

2. Μτθ. Λαγγής, Μέγας Συναξαριστής, τ. Θ΄ , σ. 396.

3. Στεφανιβίκειο Μαγνησίας.

Το Γενέσιον της Θεοτόκου [8 Σεπτεμβρίου] +ΒΙΝΤΕΟ Κωνσταντίνος Αθ. Οικονόμου

 

Το Γενέσιον της Θεοτόκου [8 Σεπτεμβρίου] +ΒΙΝΤΕΟ

Κωνσταντίνος Αθ. Οικονόμου



   ΓΕΝΙΚΑ: Η Παναγία έχει κεντρική θέση στην θεία Λατρεία. Το εκκλησιαστικό έτος πλαισιώνεται με θεομητορικές εορτές. Αρχίζει με το «Γενέσιον της Υπεραγίας Θεοτόκου», ενώ τελειώνει με την «Κατάθεσιν της Τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου».
Σήμερα εορτάζουμε την γέννηση της αειπαρθένου και Θεοτόκου Μαρίας, του άνθους «εκ της ρίζης Ιεσσαί». Εορτάζουμε «παγκοσμίου ευφροσύνης γενέθλιον και την είσοδο όλων των εορτών και το προοίμιο του μυστηρίου του Χριστού» (Άγιος Ανδρέας Κρήτης). Είναι η κορύφωση, η ολοκλήρωση της παλαιοδιαθηκικής παιδαγωγικής προετοιμασίας της ανθρωπότητος για την υποδοχή του σαρκωθέντος Σωτήρος Υιού και Λόγου του Θεού. Η Θεοτόκος είναι το μεταίχμιο Παλαιάς και Καινής Διαθήκης. Στην Παλαιά Διαθήκη αποτελούσε το κήρυγμα των προφητών, την προσδοκία των δικαίων ενώ στην Καινή Διαθήκη γίνεται ο γλυκασμός των αγγέλων, η δόξα των αποστόλων, το θάρρος των μαρτύρων, το εντρύφημα των οσίων, το καύχημα του ανθρωπίνου γένους. Η Παναγία μας είναι «ο καρπός των κτισμάτων» κατά τον άγιο Νικόλαο Καβάσιλα, δηλαδή το σημείο εκείνο στο οποίο κατατείνει ολόκληρη η κτίση. Κατά την σημερινή ημέρα ευεργετείται όλη η κτίση από την γέννηση της πανάμωμης Παναγίας μας. Η Θεοτόκος δεν ήταν απλά η καλύτερη γυναίκα στην γη, αλλά ήταν Αυτή η μοναδική που θα μπορούσε να κατεβάσει τον ουρανό στην γη, να κάνει τον Θεό άνθρωπο. Ο «αχώρητος παντί» θα χωρέσει στην παρθενική μήτρα της Θεοτόκου, ώστε η Παναγία μητέρα του να καταστεί η «χώρα του Αχωρήτου». Σήμερα λύνεται η στειρότητα της Αννας και γεννάται «το κειμήλιον της Οικουμένης», (Άγιος Κυρίλλος Αλεξανδρείας). Παρόμοιο θαύμα έκανε ο Θεός πολλές φορές στην Παλαιά Διαθήκη: στην Σάρρα την σύζυγο του πατριάρχου Αβραάμ, στην Ρεβέκκα την σύζυγο του Ισαάκ, στην Αννα την μητέρα του προφήτου Σαμουήλ, στην Ελισάβετ την μητέρα του προφήτου Προδρόμου. Μπορεί τα τέκνα των παραπάνω μητέρων, των οποίων η μακροχρόνια στειρότητα λύθηκε θαυματουργικά, να ήταν ενάρετα και άγια, αλλά μόνον η Μαρία -το τέκνο της Αννας και του Ιωακείμ- ήταν «η κεχαριτωμένη» και κατέστη -το ακατάληπτο για ανθρώπους και αγγέλους- η μητέρα του Θεού.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ: Πληροφορίες για τη Γέννηση της Θεοτόκου έχουμε μόνον από το Πρωτευαγγέλιον του Ιακώβου, ένα απόκρυφο ιερό κείμενο, εκτός του κανόνος των βιβλίων της Αγίας Γραφής. Αυτές οι πληροφορίες πέρασαν στον εκκλησιαστικό κύκλο και έγιναν αποδεκτές από το πλήρωμα των πιστών διά της θείας λατρείας. Σύμφωνα με τη διήγηση αυτή ο ευσεβής και πλούσιος Ιωακείμ και η σύζυγός του, Άννα, θλίβονταν καθότι, λόγω της στειρότητας της Άννας, δεν είχαν αποκτήσει κάποιο τέκνο. Όταν μάλιστα, εξαιτίας της ατεκνίας, απαγορεύτηκε στον Ιωακείμ να προσφέρει πρώτος θυσίες σε κάποια εορτή, αναχώρησε για την έρημο, όπου για σαράντα μέρες νήστευε και προσεύχονταν στο Θεό ζητώντας να αποκτήσει ένα τέκνο. Η Άννα παρέμεινε στο σπίτι της και παρά τις ταπεινώσεις που δεχόταν ακόμη και από την υπηρέτριά της για τη στειρότητά της, προσευχόταν συνεχώς στον Κύριο να εισακουστεί το αίτημα για απόκτηση ενός παιδιού. Μερικές ημέρες αργότερα εμφανίστηκε μπροστά στην Άννα, άγγελος Κυρίου, που της υποσχέθηκε ότι σύντομα θα πραγματοποιηθεί η επιθυμία της. Κι εκείνη, περιχαρής, υποσχέθηκε ότι το αναμενόμενο τέκνο θα το αφιέρωνε στο Θεό. Ένας άλλος άγγελος, στο μεταξύ, είχε εμφανισθεί στο Ιωακείμ στην έρημο υποσχόμενος τα ίδια. Τότε ο Ιωακείμ ικανοποιημένος, επέστρεψε στο σπίτι του. Πραγματικά εννέα μήνες αργότερα η Άννα έφερε στη ζωή μία κόρη, την οποία ονόμασε Μαριάμ και την ανέθρεψε με μεγάλη προσοχή, ενώ αργότερα την αφιέρωσε στο Θεό.

Η ΕΟΡΤΗ: Μετά την τρίτη Οικουμενική Σύνοδο, αποφασίστηκε να εορτάζονται όλες οι Θεομητορικές εορτές σε διαφορετικό χρόνο. Αφορμή γι' αυτό ήταν το πλήθος των ιερών Ναών προς τιμήν της Θεοτόκου. Μέχρι τότε η Θεοτόκος ετιμάτο κατά την εορτή της Υπαπαντής. Έτσι από τα τέλη του ε΄ αιώνα ορίστηκε ο εορτασμός του Γενεθλίου της Θεοτόκου κατά την 8η Σεπτεμβρίου. Το περιεχόμενο της εορτής αντλήθηκε από τη διήγηση του Πρωτευαγγελίου και περιελήφθη στους επίσημους Συναξαριστές. Στις Δυτικές εκκλησίες η εορτή επικράτησε κατά τον 11ο αιώνα.

ΠΑΤΕΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ: Ο Ιωάννης Δαμασκηνός διακρίνει πολλές προτυπώσεις της Θεοτόκου στην Παλαιά Διαθήκη. Έτσι, η Θεοτόκος είναι η κιβωτός που διά της γέννησης του Κυρίου, σώζει τον κόσμο κατασιγάζοντας τα κύματα της αμαρτίας. Η Θεοτόκος είναι φλεγόμενη, αλλά όχι καιόμενη, άφθαρτη βάτος. Λέει ακόμη ο μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας: “Εσένα είχαν επιγράψει προφητικώς οι θεοχάρακτες πλάκες. Εσένα προζωγράφισε η κιβωτός του νόμου και Σένα είχαν φανερά προτυπώσει η στάμνα η χρυσή και η λυχνία και η τράπεζα και η ράβδος του Ααρών που 'χε βλαστήσει. Από Σένα προήλθε η φλόγα της θεότητος, το μέτρο και ο Λόγος του Πατρός, το γλυκύτατο και ουράνιο μάννα, το όνομα το απερίγραπτο και πάνω από όλα τα ονόματα, το φως το αιώνιο και απρόσιτο, ο άρτος της ζωής ο ουράνιος, ο αγεώργητος καρπός, που βλάστησε από Σένα με σώμα ανθρώπινο. Εσένα δεν προμηνούσε το καμίνι που έβγαζε φωτιά και ταυτόχρονα δρόσιζε αλλά και έκαιγε κι ήταν αντίτυπο της θείας φωτιάς που μέσα Σου κατοίκησε; Όπως ο Ιακώβ είχε δει τις άκρες της σκάλας να ενώνουν τον ουρανό με τη γη και να ανεβοκατεβαίνουν σ' αυτήν Άγγελοι, έτσι κι εσύ ένωσες αυτά που ήταν πριν χωρισμένα, αφού μπήκες στη μέση Θεού και ανθρώπων κι έγινες σκάλα, για να κατεβεί σε μάς ο Θεός, που πήρε το αδύναμο προζύμι μας και το ένωσε με τον εαυτό Του κι έκανε τον ανθρώπινο νου που βλέπει τον Θεό. Πού θα αποδώσουμε ακόμη τα κηρύγματα των Προφητών; Σ' Εσένα, αν θέλουμε να δείξουμε ότι είναι αληθινά! Γιατί, ποιο είναι το Δαβιδικό μαλλί του προβάτου που πάνω του έπεσε σαν βροχή ο Υιός του Θεού, που είναι συνάναρχος με τον Πατέρα; Δεν είσαι Συ ολοφάνερα; Ποια είναι επίσης η Παρθένος, που ο Ησαϊας προορατικώς προφήτευσε ότι θα συλλάβει και θα γεννήσει Υιόν τον Θεό, που είναι μαζί μας; Και ποιο είναι το βουνό του Δανιήλ, από το οποίο κόπηκε πέτρα, αγκωνάρι, ο Χριστός, χωρίς να υποκύψει σε ανθρώπινο εργαλείο;Ας έρθει ο Ιεζεκιήλ ο θεϊκότατος κι ας δείξει πύλη που έχει κλειστεί και που πέρασε από μέσα της μόνο ο Κύριος και παραμένει κλειστή. Εσένα, λοιπόν, κηρύττουν οι Προφήτες. Εσένα διακονούν οι Άγγελοι και υπηρετούν οι Απόστολοι.”

Απολυτίκιο: “Η γέννησίς σου Θεοτόκε, χαρὰν εμήνυσε πάση τη οικουμένῃ· εκ σου γαρ ανέτειλεν ο ήλιος της δικαιοσύνης, Χριστὸς ο Θεὸς ημών, και λύσας την κατάραν, έδωκε την ευλογίαν· και καταργήσας τον θάνατον, εδωρήσατο ημίν ζωὴν την αιώνιον.”

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: 


Ένας άγνωστος ήρωας! Νίκος Σωτηριάδης – Ο τερματοφύλακας της Εθνικής και του ΠΑΟΚ που σκοτώθηκε στα βουνά της Βορείου Ηπείρου με την Ελληνική σημαία στα χέρια!! από τον Κων/νο Οικονόμου

 

Ένας άγνωστος ήρωας! Νίκος Σωτηριάδης – Ο τερματοφύλακας της Εθνικής και του ΠΑΟΚ που σκοτώθηκε στα βουνά της Βορείου Ηπείρου με την Ελληνική σημαία στα χέρια!!
από τον Κων/νο Οικονόμου

   

Ήταν ο πρώτος ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ που φόρεσε το εθνόσημο, το 1938, εκπροσωπώντας την Ελλάδα με περηφάνια. Δεν εγκατέλειψε ποτέ την ομάδα του, αν και ο ΠΑΟΚ τότε ήταν ακόμη στα πρώτα του βήματα. Υπερασπιζόταν με πάθος την εστία του, όπως ακριβώς υπερασπίστηκε και την πατρίδα όταν ήρθε η ώρα. Το 1940, άφησε τα γήπεδα για το μέτωπο. Δεν γύρισε ποτέ. Λέγεται πως ο Νίκος Σωτηριάδης έπεσε μαχόμενος, κρατώντας την ελληνική σημαία στα χέρια του. Δεν είναι μύθος. Είναι μια από τις πιο λαμπρές, αληθινές σελίδες της ελληνικής αθλητικής ιστορίας. Η θυσία του βύθισε τον ΠΑΟΚ και τη Θεσσαλονίκη στο πένθος, αλλά και τους γέμισε περηφάνια. Το όνομά του γράφτηκε με χρυσά γράμματα στη μνήμη του συλλόγου και της Ελλάδας. Γιατί κάποιοι ήρωες δε χρειάζονται αγάλματα. Αρκεί η μνήμη, η τιμή και το παράδειγμά τους. ΑΘΑΝΑΤΟΣ!! 

  Γεννήθηκε το 1908 στα Μουδανιά της Προύσας. Το 1922 ήρθε με την οικογένειά του πρόσφυγας και εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησε να παίζει ποδόσφαιρο στο Λευκό Αστέρα Θεσσαλονίκης, όπου τον εντόπισαν οι υπεύθυνοι του ΠΑΟΚ και το 1932 εντάχθηκε στην ομάδα του δικεφάλου. Αρχικά ήταν αναπληρωματικός του Χαλκιά. Το ντεμπούτο του έκανε στις 19 Φεβρουαρίου 1933 σε αγώνα κατά του Ηρακλή, στον οποίο πραγματοποίησε πολύ καλή εμφάνιση και η ομάδα του νίκησε με 4-1. Έτσι καθιερώθηκε στην πρώτη ομάδα. Με τον ΠΑΟΚ κατέκτησε το πρωτάθλημα της ΕΠΣ Μακεδονίας το 1937 και στη συνέχεια αναδείχθηκε δευτεραθλητής Ελλάδας. Το 1940 αναδείχθηκε πρωταθλητής Βορείου ομίλου στο πανελλήνιο πρωτάθλημα και εν συνεχεία δευτεραθλητής Ελλάδας, αφού ηττήθηκε στον τελικό από την ΑΕΚ. Επίσης, αγωνίστηκε στον τελικό του Κυπέλλου Ελλάδος το 1939, στον οποίο η ομάδα του ηττήθηκε από την ΑΕΚ με 2-1.

   Και Διεθνής: Ο Σωτηριάδης αγωνίστηκε σε ένα αγώνα με την Εθνική Ελλάδος, στις 20 Φεβρουαρίου 1938 στη Λεωφόρο κατά της Παλαιστίνης που δεν είχε ακόμη απελευθερωθεί από την αγγλοκρατία, για τα προκριματικά του Παγκοσμίου Κυπέλλου (σκορ 1-0). Ήταν αναπληρωματικός του Σκλαβούνου και κλήθηκε να τον αντικαταστήσει στο 15΄, όταν εκείνος τραυματίστηκε. Ο Σωτηριάδης δεν ξεκίνησε βασικός και παρά το γεγονός ότι την εποχή εκείνη δεν επιτρεπόταν οι αλλαγές, η ΦΙΦΑ είχε κανονισμό για αλλαγή μόνο για τη θέση του τερματοφύλακα σε περίπτωση τραυματισμού. Έτσι, μόλις στο 15ʼ, ο βασικός τερματοφύλακας Σπύρος Σκλαβούνος του Παναθηναϊκού τραυματίστηκε και ο Νίκος Σωτηριάδης κλήθηκε από τον προπονητή του Κώστα Νεγρεπόντη να τον αντικαταστήσει. Κράτησε την εστία του ανέπαφη και στο τέλος η Ελλάδα βγήκε νικήτρια με σκορ 1-0. Έτσι έγινε ο πρώτος διεθνής ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ και ο μοναδικός την προπολεμική περίοδο. Ως αναπληρωματικός μετείχε και σε άλλες αποστολές της Εθνικής ομάδας. 

 

  Ο θάνατός του στον πόλεμο του 1940-41: Με το ξέσπασμα του ελληνοϊταλικού πολέμου το 1940 επιστρατεύτηκε και υπηρέτησε στο μέτωπο ως λοχίας στο 50ο Σύνταγμα Πεζικού. Στις 28 Ιανουαρίου 1941 σε μια έφοδο της μονάδας του στο ύψωμα της Τσέροβας, στην Κλεισούρα, προσπαθώντας να κυριέψει το πολυβολείο των Ιταλών γαζώθηκε από μία ριπή στο στήθος και έπεσε ηρωικά μαχόμενος σε ηλικία 33 ετών.

Αθάνατος ας μείνει στις καρδιές μας: 

Το Διάστημα: τι είναι; +ΒΙΝΤΕΟ από τον Κωνσταντίνο Αθ. Οικονόμου

 

Το Διάστημα: τι είναι; +ΒΙΝΤΕΟ

Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα

Το Νότιο Σέλας από το διάστημα

ΟΡΙΣΜΟΣ
: Διάστημα είναι ο αχανής χώρος όπου κινούνται τα ουράνια σώματα ή αλλιώς οι σχετικά κενές περιοχές μεταξύ των ουρανίων σωμάτων, πέρα από τις ατμόσφαιρές τους. Αντιθέτως με ό,τι πιστεύεται, το διάστημα δεν είναι εντελώς άδειο, δηλαδή απόλυτα κενό, αλλά εμφανίζει ελάχιστη περιεκτικότητα σε σωματίδια κυρίως πλάσματος υδρογόνου, ενώ περιέχει ακόμα φωτόνια [μορφή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας] και νετρίνα1 απειροελάχιστης μάζας. Ακόμη, στο διάστημα βρίσκονται γαλαξίες και νεφελώματα, που αποτελούν μόλις το 5% της πραγματικής μάζας του σύμπαντος! Το υπόλοιπο 95% αποτελείται από σκοτεινη ύλη και σκοτεινή ενέργεια, η ύπαρξη των οποίων μένει ανεπιβεβαιώτη. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες σχετίζονται κυρίως με τη μελέτη των ουράνιων σωμάτων και των ιδιοτήτων του διαστήματος, στο επίπεδο του Ηλιακού μας Συστήματος, όπως με την αποστολή επανδρωμένων ή μη αποστολών στο διάστημα.

ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ: Το εξώτερο διάστημα βρίσκεται πολύ κοντά στο απόλυτο κενό [perfect vacuum]. Ουσιαστικά, δεν παρουσιάζει τριβή ή αντίσταση στην κίνηση, επιτρέποντας έτσι στα ουράνια σώματα να διατηρούν ανεμπόδιστα τις τροχιές τους. Ωστόσο, ακόμα και στα βάθη του διαστήματος υπάρχουν λίγα διάσπαρτα άτομα υδρογόνου ανά κυβικό μέτρο, [σύμφωνα με θεωρίες μόλις 1 άτομο υδρογόνου/κ.μ.!]. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η γήινη ατμόσφαιρα στην επιφάνεια της θάλασσας, περιέχει 1025 μόρια/κ.μ. [10.000.000.000.000.000.000.000.000 μόρια = 10 επτάκις εκατομμ.!!]. Η πυκνότητα του διαστήματος είναι τόσο ελάχιστη, ώστε ακόμα και οι ακτινοβολίες μπορούν να ταξιδεύουν τεράστιες αποστάσεις χωρίς αντίσταση και χωρίς να εκτραπούν! Έτσι, η ελεύθερη, ανεμπόδιστη διαδρομή ενός φωτονίου στο διαγαλαξιακό διάστημα, φτάνει τα 1023 χιλιόμετρα ή 10 δισεκατομμύρια έτη φωτός!!!!

ΟΡΙΑ: Δεν υπάρχει σαφές όριο ανάμεσα στην γήινη ατμόσφαιρα και το διάστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι η ατμοσφαιρική πυκνότητα μειώνεται σταδιακά με την αύξηση του ύψους και στα πολύ μεγάλα ύψη απομένουν λίγα διάσπαρτα μόρια ύλης, τα οποία αναμιγνύονται με την ροή των σωματιδίων του Ηλιακού ανέμου. Συνεπώς, δεν υπάρχει εμφανές όριο όπου «λήγει» η ατμόσφαιρα και αρχίζει το διάστημα. Για πρακτικούς λόγους πάντως, υπάρχουν κάποια συμβατικά επιστημονικά όρια. Έτσι η Δ. Ο. Αεροναυτικής όρισε το ύψος των 100 χλμ. (62 μίλια) ως τον πρακτικό ορισμό του διαχωρισμού μεταξύ Αεροναυτικής και Αστροναυτικής. Ο λόγος είναι ότι πάνω από τα 100 χιλιόμετρα η ατμόσφαιρα είναι τόσο αραιή, ώστε για να μπορούσε ένα σκάφος να επιτύχει δυναμική άνωση από τον ατμοσφαιρικό αέρα, θα έπρεπε να αναπτύξει ταχύτητα μεγαλύτερη από την κανονική που χρειάζεται για να μπει σε σταθερή τροχιά. Δηλαδή, λόγω της ελάχιστης πυκνότητας του αέρα, η δυναμική άνωση της ατμόσφαιρας δεν θα μπορούσε πλέον να το «σηκώσει» σε αεροναυτικές ταχύτητες. Το όριο είχε προβλεφθεί από τον Th. Kármán και φέρει το όνομα αυτό προς τιμήν του. Για την επιστροφή στη Γη, η NASA χρησιμοποιεί τα 76 μίλια (122 χιλιόμετρα) ως επίσημο όριο έναρξης επανεισόδου στην ατμόσφαιρα, διότι εκεί η αντίσταση της ατμόσφαιρας αρχίζει να γίνεται αισθητή, αναγκάζοντας τους χειριστές να περάσουν από τον χειρισμό με τους μικρούς ανασχετικούς πυραύλους ρύθμισης πορείας στο διάστημα, στον άμεσο έλεγχο της κατεύθυνσης μέσα στην ατμόσφαιρα. Ας δούμε τις διαστημικέ ςπεριοχές.

ΓΕΩΔΙΑΣΤΗΜΑ: Είναι η περιοχή του διαστήματος κοντά στη Γη και περιλαμβάνει τα ανώτερα στρώματα της γήινης ατμόσφαιρας, την Ιονόσφαιρα και τη Μαγνητόσφαιρα. Εντός του Γεωδιαστήματος βρίσκονται και οι ζώνες ακτινοβολίας Van Allen2. Αν και το Γεωδιάστημα γενικώς πληρεί τα κριτήρια ορισμού του διαστήματος, η πυκνότητα στα ανώτερα στρώματα της γήινης ατμόσφαιρας, δηλαδή στις πρώτες εκατοντάδες χιλιόμετρα πάνω από την γραμμή Kármán (ύψος 100 χλμ.), μπορεί να προκαλέσει αντίσταση στους τεχνητούς δορυφόρους. Όσοι περιφέρονται σε τέτοιες τροχιές, ενεργοποιούν τα συστήματα προώθησής τους κάθε λίγες μέρες, προκειμένου να διατηρήσουν την τροχιά σε σταθερό ύψος. Στο Γεωδιάστημα υπάρχουν αραιά ηλεκτρικά φορτισμένα σωματίδια, η κίνηση των οποίων καθορίζεται από το γήινο μαγνητικό πεδίο. Στη διάρκεια ισχυρών μαγνητικών καταιγίδων, τα σωματίδια αυτά αλληλεπιδρούν με τα σωματίδια του Ηλιακού ανέμου. Αυτή η αλληλεπίδραση, λόγω του βομβαρδισμού των υψηλών ατμοσφαιρικών στρωμάτων από ηλεκτρόνια που προέρχονται από ρεύματα φορτισμένων σωματιδίων από τον Ήλιο, προκαλεί το φαινόμενο που είναι γνωστό ως Σέλας [βόρειο ή νότιο].

ΔΙΑΠΛΑΝΗΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ: είναι το διάστημα γύρω από τον ήλιο και τους πλανήτες του. Τα εξωτερικά όριά του καθορίζονται από τον Ηλιακό άνεμο (στον οποίον έχουμε αναφερθεί σε άλλο άρθρο μας), που δημιουργεί μία εξαιρετικά αραιή ατμόσφαιρα, την Ηλιόσφαιρα. Η πυκνότητα του Ηλιακού ανέμου υπολογίζεται στα 5 – 10 πρωτόνια/κ.εκ. και η ταχύτητα του ανέμου στα 350-400 χλμ/δευτερ., αν και σπανίως φτάνει ακόμα και τα 800 χλμ/δευτ., όταν ο Ήλιος παρουσιάζει έντονη δραστηριότητα. Το διαπλανητικό διάστημα φτάνει έως την Ηλιόπαυση, όπου δίνει τη θέση του στους ανέμους του διαστρικού διαστήματος, με αποτέλεσμα η Ηλιόπαυση [περίπου 100 αστρονομικές μονάδες (AU) μακριά από τον ήλιο] να θεωρείται και το όριο λήξης του Ηλιακού Συστήματος.

ΔΙΑΣΤΡΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ: είναι το διάστημα μέσα σε έναν γαλαξία, το οποίο δεν καταλαμβάνεται από αστέρες ή πλανήτες. Περιέχει διαστημική σκόνη, διάφορα ιόντα, υποατομικά σωματίδια, κοσμική ακτινοβολία και διαστημικά αέρια. Κάποιες περιοχές του διαστρικού διαστήματος εμφανίζουν υψηλή πυκνότητα αερίων και σκόνης, σχηματίζοντας τα νεφελώματα, που είναι “μαιευτήρια” νέων αστέρων! Σημειώνουμε ότι και στο διαστρικό διάστημα παρατηρούνται αστρικοί άνεμοι, αντίστοιχοι του ηλιακού.

ΔΙΑΓΑΛΑΞΙΑΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ [ΜΕΣΟΓΑΛΑΞΙΑΚΟ]: είναι το διάστημα ανάμεσα σε γαλαξίες. Αυτό είναι σχεδόν άδειο από διαστημική σκόνη και είναι η καλύτερη φυσική προσέγγιση του απόλυτου κενού. Η θερμοκρασία του διαστήματος αυτού υπολογίζεται σε μόλις 2,73 °Κ (−270,4 °C). Μέσα σε μεγάλα σμήνη γαλαξιών, όπως το Σμήνος της Παρθένου, το “κοντινότερο” σε εμάς (60 περίπου εκατομμύρια έτη φωτός μακριά), το διαγαλαξιακό διάστημα καταλαμβάνεται από ένα ιδιαίτερα αραιό υλικό μέσο, το πλάσμα3, ανιχνεύσιμο από εκπομπές ακτίνων Χ. Το πλάσμα αυτό ονομάζεται διαγαλαξιακό μέσο (intergalactic medium/IGM) και αποτελείται κυρίως από ιονισμένο υδρογόνο. Η πυκνότητα του IGM θεωρείται ότι κυμαίνεται από 10 έως 100 άτομα υδρογόνου/κ.μ.


Από το πρόγραμμα Νέστωρ

1
. Το νετρίνο είναι ένα πολύ ελαφρύ σωματίδιο χωρίς ηλεκτρικό φορτίο, που προτάθηκε από τον Αυστριακό φυσικό Βόλφ. Πάουλι. Τα νετρίνα παρατηρήθηκαν δεκαετίες μετά την πρόταση του Πάουλι. Είναι σωματίδια που αλληλεπιδρούν ασθενώς με την ύλη, συνεπώς είναι πολύ δύσκολο να παρατηρηθούν. Έτσι, χρησιμοποιούνται ειδικές πειραματικές διατάξεις, [τηλεσκοπια νετρίνων], τοποθετημένες βαθιά μέσα σε εγκαταλειμμένα ορυχεία ή στον πυθμένα της θάλασσας, [όπως στο ελληνικό πρόγραμμα Νέστωρ στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου (Φρέαρ Οινουσσών), ανοικτά των μεσηνιακών ακτών] προκειμένου να μην επηρεάζονται από την κοσμική ακτινοβολία.

2. Οι ζώνες Βαν Άλεν αποτελούνται από σωματίδια μεγάλου ηλεκτρικού φορτίου που παγιδεύτηκαν από το γήινο μαγνητικό πεδίο. Κάθε τέτοια ζώνη έχει το σχήμα ενός πελώριου δακτυλιδιού και που η μία βρίσκεται στο εσωτερικό της άλλης. Το δε ισχυρότερο τμήμα της εσωτερικής ζώνης βρίσκεται γύρω στα 3.200 χλμ. από το έδαφος. Η προέλευσή της πιθανολογείται ότι οφείλεται στην ακτινοβολιακή δράση του Ήλιου, ενώ η ύπαρξη της εξωτερικής ζώνης κρίνεται πως έχει κοσμική καταγωγή. Η ισχυρότερη περιοχή της δεύτερης βρίσκεται γύρω στα 16.000 χλμ. πάνω από τον Ισημερινό της Γης.

3. Πλάσμα ονομάζεται η κατάσταση της ύλης στην οποία αυτή δεν λαμβάνει συγκεκριμένο όγκο και σχήμα που να οφείλεται στην ίδια, και επιπλέον τα ηλεκτρικά φορτισμένα ατομικά της σωματίδια (ιόντα και ηλεκτρόνια), βρίσκονται ελεύθερα και όχι σε δεσμούς. Ένας ορισμός θεωρεί το πλάσμα μορφή αερίου, ενώ άλλος το κατατάσσει ως την τέταρτη κατάσταση της ύλης (οι άλλες είναι στερεή, υγρή, αέρια). Το πλάσμα σχηματίζεται όταν ένα αέριο γίνει πολύ θερμό με αποτέλεσμα ηλεκτρόνια να “δραπετεύσουν” από το άτομό τους και να γίνουν ελεύθερα. Το πλάσμα είναι επομένως ελεύθερα ηλεκτρόνια και ιόντα (άτομα ή μόρια που έχουν χάσει ή αποκτήσει ένα ή περισσότερα ηλεκτρόνια).

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: 


Ακρισία δήμου τον χείριστον εις αρχήν προΐστατο H έλλειψη κρίσης του λαού, ανέδειξε στην εξουσία τον χειρότερο. Γράφει ο Γιάννης Φρύδας ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ 10

Ακρισία δήμου τον χείριστον εις αρχήν προΐστατο


Στιγμιότυπο οθόνης (351).jpg

H έλλειψη κρίσης του λαού,

ανέδειξε στην εξουσία τον χειρότερο.                                                      Μέγας Βασίλειος


Γράφει ο Γιάννης Φρύδας


ΣΤΟ  ΚΑΦΕΝΕΙΟ  ΤΟΥ  ΓΙΑΝΝΗ  10


                                    Τα κατά Βασίλειον συμβαίνοντα στο… βασίλειον

  Από τον Μέγα Βασίλειο στον Βασίλειο:

  «Αθάνατη φυλή η ελληνική και πάντα υποψήφια!

Μόνο που δεν μπορεί να βρει πoιο πολίτευμα της ταιριάζει, γιατί πάντα είναι απασχολημένη με εκλογές. Και βέβαια οι μοναδικοί που μπορούσαν να κυβερνήσουν, δηλαδή οι κουρείς και οι ταξιτζήδες, δεν προλαβαίνουν γιατί δουλεύουν».

Β. Α.

  Να δείτε που το Καφενείο θα γίνει πολυμετοχικό!

  Το Καφενείο σήμερα προλογίζει ο Βασίλης, ξάδερφος και συνάδερφος, γείτονας και λίαν αγαπητός. Αλλά μην ακούτε που λένε: «πρώτα θα δεις τον γείτονα και μετά τον ήλιο». Ο Βασίλης δε βγαίνει έξω, αν δεν πάει ο ήλιος δυο τριχιές πριν βασιλέψει. Διαβάζει και γράφει και μετά γράφει και διαβάζει. Αυτόν τον ρόλο πήρε στο γαλατικό χωριό Μαρκελέσιον και να κτίζει καμιά εκκλησία (τον Αϊ-Λια Αετοχωρίου ο Βασίλης τον ανήγειρε με τις προσπάθειές του). Εμείς οι άλλοι ασχολούμαστε με το πνευματικό έργο της δηλωτής και της μπιρίμπας (ξέρεις τι ζόρι είναι, όταν δεν έχεις μπαλαντέρ;) κι ο Βασίλης γράφει ποιήματα (για τέτοιο κατάντημα μιλάμε!). Πάντως, το σημείωμά του είναι εύστοχο. Είκοσι χρόνια, τρεις μεταρρυθμίσεις!... Τρεις και το λουρί της μάνας!...

  Κάθε τόσο νέα σχέδια νόμου για την τοπική αυτοδιοίκηση. Όλες οι μεταρρυθμίσεις στον χώρο της ξεκινούν από Κ (Καποδίστριας, Καλλικράτης, Κλεισθένης) και καταλήγουν πάλι στο Κ (Καταδιαόλου, δηλαδή). Επομένως, μικρή σημασία έχουν οι νόμοι και τα σχέδια. Το σημαντικό είναι ποιοι τα υλοποιούν και ποιους ψηφίζει ο λαός να τα υλοποιούν. 


Ποίος ημίν  αρχιερεύς;

  Βαδίζοντας προς τις εκλογές, ένα μας απασχολεί. Αν θα βρούμε ραδίκια να μάσουμε ή θα έχουν στρίψει, όταν ανεβούμε στο χωριό να ψηφίσουμε. 

  Άλλο μεγάλο ερώτημα είναι ποιον να βγάλουμε δήμαρχο, για να βρίζουμε την επόμενη τετραετία.

  Το Καφενείο δε θα σας πει ποτέ ποιον να ψηφίσετε, θα σας περιγράφει ποιους κατά τη γνώμη του δεν πρέπει να ψηφίσετε, αλλά εσείς αποφασίζετε σε κάθε περίπτωση, έτσι κι αλλιώς εσείς θα ξαναμετανιώσετε για την επιλογή σας. 

  Ας θέσουμε σε προβληματισμό το εκλογικό σώμα, κοινοποιώντας διάφορες γνώμες

και καταθέτοντας προτάσεις (εδώ καθένας ας προσθέσει τις δικές του, γιατί είναι αδύνατο να καλύψουμε τα πάντα) που αφορούν στο πρόσωπο του δημάρχου.

            Η πιο μεγάλη δύναμη

  Ξεκινάμε με λίγες κουμπουριές, για να ανάψει το γλέντι. Καλά καταλάβατε, πάμε Κουμπουριανά! Ο πρώτος παράγων για να εκλεγεί κάποιος, είναι το ταράφι. Ε, το πρώτο πληθυσμιακά ταράφι της Αργιθέας είναι οι Κισσαίοι κι απορώ πως ο δραστήριος πρόεδρος Τάκης Κίσσας δεν κινήθηκε προς αυτή την κατεύθυνση. Δε θα έβγαζαν έναν δήμαρχο μόνο. Δυναστεία θα γίνονταν! Οι Κισσαίοι εξαπλώθηκαν και σε άλλα χωριά της Αργιθέας. Πολλοί στο Πετροχώρι αλλά και στη Στεφανιάδα, Πετρίλια και αλλού. Και στην Αμφίκλεια Φθιώτιδας άμα ήθελαν, αυτοί θα έβγαζαν δήμαρχο. 

  Οργανωτικά οι Κουμπουριανίτες δεν παίζονται. Αν πάτε στο πανηγύρι τους, θα τους θαυμάσετε για την άψογη φιλοξενία τους και καλά είναι να παίρνουν παράδειγμα και τα υπόλοιπα χωριά. Όμως, στον τομέα της πολιτικής έμειναν πίσω. Αποκαλύπτω, επίσης, ότι επίτηδες κωλυσιεργούν την ασφαλτόστρωση του δρόμου τους, για να μην είναι εύκολες οι προεκλογικές τους εκστρατείες. Τάκη, για την αποκάλυψη θέλω δυο πέστροφες του χρόνου!

  Οι του Πετροχωρίου, οι Πετροκισσαίοι δηλαδή (πώς λέμε Πετρολούκας), έχουν τον βετεράνο τον Κώστα, αλλά δεν τον βλέπω να ασχολείται. Πάντως, κάτι παίζει εκεί.

            Επώνυμο σύντομο και εύχρηστο 

  Ο νέος δήμαρχος πρέπει να έχει σύντομο και εύχρηστο επώνυμο (για να βγαίνουν τα συνθήματα) κι ας είναι άχρηστος αλλιώς. Πού να πας με το Καλομπορδάνης, Ντρισμπιώτης, Μυγδανάλευρος, Ταρνατώρος, Καϊμακάμης (συγγνώμη, κουμπάρε Θανάση)…

  Το επώνυμο πρέπει να έχει το πολύ δυο συλλαβές: Φρύδας, Κίσσας, Θώδης, Πούπης, Νάκος, Χασιώτ’ς (χα – σιώτ’ς, δυο οι συλλαβές), Τασιάς, Θέος, Ψεύτης (αυτό είναι και το καλύτερο για πολιτικό). Εγώ λέω να προτιμήσουμε το πρώτο. Καλά δε λέω; 

Γιατί υπάρχει επώνυμο με μια συλλαβή; πετάγεται ένας να κάνει τον έξυπνο…

Βιβαίους κι υπάρχει, τ’ λέου. Σκ’μής, δε σ’ αρέθει του Σκ’μής; Ου Πλίτ’ς απ’ τ’ Ραχουβίτσα δε σ’ κάνει, ου Μπλάν’ς, τι είνι ου Μπλάν’ς πουλυσύλλαβους; Θα ’λιγα κι Στάθ’ς, αλλά σκιάζουμι μι βάλου ιδέις σ’ ικειόν τουν Πάνου απ’ τ’ν Έδισσα…

Είναι σωστό να προτείνεις το δικό σου πρώτο; επιμένει ο αντιρρησίας.

Ο υποψήφιος που προτείνει μόνο το δικό του δε σε πειράζει και σε πειράζει που βάζω εγώ το δικό μου πρώτο μεταξύ άλλων;  Τι ήθελες, να το βάλω με αλφαβητική σειρά; (θα πεις, τον Χασιώτη και τον Ψεύτη πάλι τους έτρωγα).                       

Γιατί θα είσαι κι εσύ υποψήφιος; 

Πιθανόν εστί όχι απίθανον… Προσέξτε, τέτοιους χρησμούς μόνο η Πυθία ξεφούρνιζε (βάλτε και κάνα κόμμα στον χρησμό). Βάσει σχεδίου λειτουργώ. Βάζω το όνομά μου, δεύτερο το Κίσσας, καταλαβαίνετε… Αν πάρω τους Κισσαίους, έχω τη νίκη στο τσεπάκι. Και τον Ψεύτη θα αξιοποιήσω οπωσδήποτε… 

  Μόλις έφτασε κι ένα μήνυμα. Να δούμε τι γράφει: «Και το Μήτσιος δυο συλλαβές έχει. Βγάλτε απ’ τον νου σας πως θα με αφήσετε απέξω!».

            Σοβαρότης, βαρύτης, ειλικρίνεια και αλήθεια και άλλες αρετές

  Ο δήμαρχος πρέπει να είναι σοβαρός, όχι σοβαροφανής. Ας το περάσουμε, όμως, γρήγορα αυτό το προσόν, γιατί δεν το έχω (μην εκτεθούμε κιόλας). Άλλωστε, δεν υπάρχει κίνδυνος. Σοβαροί ψηφοφόροι, βγάζουν και σοβαρό δήμαρχο. 

  Συμπληρωματική διευκρίνιση: Εκτός του δημάρχου, ανάλογες ιδιότητες πρέπει να έχουν και οι υπόλοιποι που τον πλαισιώνουν, ως  υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι ή πρόεδροι και μέλη τοπικού συμβουλίου. Ο καταλληλότερος δήμαρχος τι μπορεί να κάνει, αν του δώσουμε δεκαπέντε ανεπαρκείς (δε βρίσκω ηπιότερη λέξη) συμβούλους;


  Βαρύτης! Αν θέλουμε αποκλειστικά αυτό το προσόν, κρατάμε τον Λάμπρο και δεν μπαίνουμε σε περιπέτειες. Για να έχεις βαρύτητα, πρέπει να έχεις βάρος. Κι όθε περπατάει ο Λάμπρος, τρέμει η γη… Ποιος νομίζετε προκάλεσε τον σεισμό, ο Νίκος ο Τουραλιάς ή ο Γιώργος ο Παλαμάς; Αυτά από 60 κιλά με τα παπούτσια είναι.  Καταλαβαίνετε τώρα, γιατί στην περιοχή Αχελώου όρισε αντιδήμαρχο τον Γιάννη Τσιάκαλο; Για να μη γέρνει το φόρτωμα…

  Αυτό το προσόν του βάρους το έχω κι εγώ, άρα με συμφέρει  να πάω σ’ αυτό το κριτήριο τη διαδικασία. Είμαι 76 κιλά άνθρωπος συν τον ΦΠΑ φτάνω κοντά στα 95 ή 75 κιλά το σώμα συν 20 κιλά το μυαλό πάλι 95. Δήμαρχος μπορεί να μην εκλεγώ, αλλά δημοτικός σύμβουλος σίγουρα. Μετά ανοίγει ο δρόμος. Γίνεσαι γνωστός, πριονίζεις την καρέκλα του δημάρχου, υποψιάζεστε τη συνέχεια… Την καρέκλα του Τσιβόλα ειδικά, λίγο να τη χαρακιάσεις θα σπάσει, δε θέλει πολύ πριόνισμα. Εδώ κοντεύει να σπάσει απριόνιστη.

  Νομίζω είναι ο καλύτερος τρόπος. Δε θα ταλαιπωρηθούν και οι πολίτες με ψηφοφορίες και άλλες άχρηστες διαδικασίες. Μια τριμελής επιτροπή πέντε ατόμων θα κατεβάσει τους υποψήφιους στη γεφυροπλάστιγγα στο Μουζάκι κι αφού ζυγιστούν θα καταλαμβάνουν τις θέσεις με τη σειρά, με δήμαρχο τον βαρύτερο.  

  Φοβερό! Δεν πρόλαβα να διατυπώσω την πρόταση και ρίχτηκαν οι ενδιαφερόμενοι στο φαΐ, για να πάρουν βάρος. Εεε, σιγότερα, θα σκάσετε ρεεεεε!


  Ειλικρίνεια! Αλήθεια! Χα, χα, χα! Συνεχίστε με ενός λεπτού γέλιο… Λήξις! Είπα, λήξις! Σταματήστεεεεε! Εσύ παιδί μου γιατί συνεχίζεις να γελάς; Είσαι γελαδερός;

  Όποιος έχει αυτά τα προσόντα, καλύτερα να μην είναι υποψήφιος. Δεν εκλέγεται ποτέ. Όμως, ο προβληματισμός του εκλογικού σώματος δεν πρέπει να σταματά, όπως δεν πρέπει να σταματούν και τα μπάνια του λαού! 

  Ανακαλέστε στη μνήμη σας στιγμιότυπα από ομιλούντες πολιτικούς είτε ζωντανά είτε στην τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες… Λένε:

  «Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και να μιλήσουμε με ειλικρίνεια στους πολίτες». Διότι μπορεί και να μην είμαστε ειλικρινείς και να μη μιλάμε με ειλικρίνεια. Καταλαβαίνετε εσείς κάτι διαφορετικό; Αν ναι, πάρτε με τηλέφωνο!

  «Πρέπει τώρα να πούμε την αλήθεια στον λαό». Δηλαδή, ως τώρα δεν την έλεγαν; Δηλαδή, έλεγαν ψέματα; Και γιατί να τους πιστέψουμε τώρα; Και πώς θα ξέρουμε ότι τώρα λένε την αλήθεια και πώς δεν ξαναλένε ψέματα; (Απάντα, κύριε γύφτο, στον κύριο αστυνόμο!). 

  Ανάλογα συμβαίνουν και με άλλες αρετές και προτερήματα: δικαιοσύνη, τιμιότητα, εργατικότητα, ευθυκρισία,  ψυχραιμία (παραλίγο να πω ψυχρολουσία και σταματάω μην πέσω σε καμιά γκάφα...). Θα πω μόνο το αλάνθαστος. Είναι σπουδαίο προτέρημα για υποψήφιο, αλλά δεν είναι και δύσκολο να επιλέξεις με βάση αυτό. Όλοι οι άνθρωποι είναι αλάνθαστοι πλην του Πάπα.

  Κι αν δεν είναι οι πολιτικοί ειλικρινείς, απάντησε! Ειλικρινά, όμως...

Εσύ που θέλεις τον πολιτικό δίκαιο, τίμιο, ειλικρινή, εργατικό, φιλάνθρωπο έχεις αυτά τα χαρακτηριστικά; Αν εσύ δεν τα έχεις, πώς έχεις την απαίτηση να τα έχουν οι άλλοι; Μήπως τελικά ψηφίζεις τους ομοίους σου, κατά το «όμοιος ομοίω αεί πελάζει»; 

  «Εικόνα σου είμαι, κοινωνία, και σου μοιάζω» μας λέει κι η Γαλάτεια Καζαντζάκη.

Πολλοί από εμάς θα είμαστε πολύ χειρότεροι, αν μπούμε στη θέση των πολιτικών. Ειδικά εμείς που κάνουμε τη σκληρή και προπαντός λαϊκίστικη κριτική.


Τι να κάνουμε πατριώτες; Τώρα είναι το τώρα…

«Όλοι θα θέλαμε να ψηφίσουμε τον καλύτερο, αλλά δεν είναι ποτέ υποψήφιος».

«Ψήφισε αυτόν που υπόσχεται λιγότερα. Θα είναι ο λιγότερο απογοητευτικός».

  Αυτά βρήκα για πρόχειρες συμβουλές. Φράσεις που είπαν δυο αμερικανοί, αλλά δε γράφω το όνομά τους για δυο λόγους. Πρώτον, δεν ψηφίζουν στην Αργιθέα, για να τους ρωτήσουμε  ποιους εννοούν  και  δεύτερον, έχουν πεθάνει και ποιος τρέχει τώρα 

σε υπνωτιστές, για να επικοινωνήσουμε με το πνεύμα τους... Άλλωστε κι εμείς υπνωτισμένοι ψηφίζουμε. Καλύτερο θεωρούμε αυτόν που επιλέγουμε και  τα ψέματα των υποσχέσεων τα τραβάει ο οργανισμός μας. 

  Έτσι κάποιος:

Με τα ψέματα παίρνει τις εκλογές, για τα ίδια ψέματα που είπε χάνει τις εκλογές, αλλά στο μεταξύ διάστημα κερδίζει την εξουσία με τα καλούδια της (μια τετραετία σίγουρα).

  Έτσι εμείς:

Ξαναψάχνουμε τον επόμενο σωτήρα (και τον πετυχαίνουμε πάντα. Έχετε καμιά αμφιβολία;).

  Ο καφετζής, ως κοινός και αλάθευτος προφήτης που λέει κι ο Ζ. Παπαντωνίου ή ως Κασσάνδρα (που διαψεύδεται πάντοτε κατά τους πολιτικούς, αλλά τόσο ξέρουν τόσο λένε, διότι ο Απόλλωνας της δώρισε τη μαντική, όμως, της αφαίρεσε τη δύναμη της πειθούς κι έτσι ποτέ δε διαψεύστηκε, αλλά και ποτέ δεν μπόρεσε να πείσει) σας προειδοποιεί: Προσοχή στους Δούρειους και γαϊΔούρειους ίππους!


Δεν ψηφίζουμε! Δεν ψηφίζουμε! Δεν ψηφίζουμε!

  • Τον αλάνθαστο. Αυτόν τον κρατάμε, για να τον κάνουμε Πάπα… Αυτός είναι 

ΕΝΑΣ, γιατί το εργοστάσιο βγάζει σε κάθε παρτίδα ΕΝΑΝ. Άλλο που ο καθΕΝΑΣ μπορεί να θεωρεί για τον εαυτό του ότι αυτός είναι ο ΕΝΑΣ.

  • Αυτόν που δε θυσιάζει κάτι από τον εαυτό του για την Αργιθέα,  αλλά  που

μπορεί να θυσιάζει κάτι απ’ την Αργιθέα για τον εαυτό του ή που πουλάει Αργιθέα, για να ζήσει ή που πατάει σ’ αυτή με υστεροβουλία, για να υπηρετήσει τις προσωπικές του φιλοδοξίες. Την αγνή φιλοδοξία μπορούμε να την αναγνωρίσουμε και να την επιβραβεύσουμε. Αφήστε το ψάξιμο (ποιος;), απλώς να έχετε τον νου σας!

  • Τον  καλαμοκαβαλάρη, ο οποίος  βλέπει  «κατεστημένα» στην Αργιθέα  και 

ετοιμάζεται να πολεμήσει, ως Δον Κιχώτης, με τα πρόβατα και τους ανεμόμυλους. Προσοχή στα πρόβατά σας! Κρατήστε τον, όμως, ετοιμοπόλεμο, γιατί μπορεί να μην έχουμε ανεμόμυλους, αλλά να τον χρειαστούμε για τις ανεμογεννήτριες.

  • Αυτόν που δε γνωρίσαμε την προσφορά του, χωρίς να ζητάει κάτι  (δηλαδή, 

πόσα θες για να ενδιαφέρεσαι για την Αργιθέα;). Η προσφορά πρέπει να προηγείται της ζήτησης. Η προσφορά είναι αυτή που νομιμοποιεί ηθικά τη ζήτηση.

  • Αυτόν που με ένα ύφος  αποφασιστικού και αποτελεσματικού, αλλά και πολύ

αγανακτισμένου, που κόβει «γόρδιους δεσμούς», λέγοντας τη γνωστή φράση: να τελειώνουμε (σιγά, ρε φίλε, τι βιάζεσαι;) κι αυτούς που πάντα έχουν την τελική ανάλυση (και πάντα σωστή). Τους καταλαβαίνεις εύκολα κι από το επιτηδευμένα μισοκουρασμένο ύφος (από τη μακροχρόνια συλλογή προσόντων, αλλά και έντονης δράσης, λες κι ό,τι γράφουν τα βιογραφικά τους τα πιστεύουμε πως είναι αλήθεια ή αντιπροσωπεύουν οπωσδήποτε και κάποια αξία). Εύκολα βγαίνει και το συμπέρασμα: Άλλο κύμβαλον, άλλο αλαλάζον κύμβαλον και άλλο τενεκές ηχών (γανωμένος ή ξεγάνωτος δεν έχει σημασία)… 

  • Αυτόν ή αυτούς  που με αμετροέπεια, αλαζονεία  και  ασέβεια  εξαπολύουν 

επιθέσεις, τσουβαλιάζοντας το μέχρι σήμερα πολιτικό προσωπικό της περιοχής μας, από τον Σέλιπο κι εντεύθεν υποθέτω, αγνοώντας ότι αυτό είναι ταυτόχρονα και ύβρις προς τις επιλογές του λαού  της.

  • Τους αορίστως οραματιστές  που έχουν, λέει, όραμα  για  την Αργιθέα, αλλά 

δε μας το λένε ούτε το γράφουν φυσικά, μην το ματιάσουμε… Αυτούς που ξέρουν, επίσης αορίστως, ότι η Αργιθέα έμεινε πίσω, χωρίς να ξέρουν από πού ξεκίνησε κι ότι 

κρατάνε τις συνταγές της προόδου της, χωρίς, εννοείται, να μας τις λένε.

  Παρακαλώ, να αφαιρέσετε απ’ τα παραπάνω ό,τι δε σας κάνει και να συμπληρώσετε 

με τις δικές σας σκέψεις, αυτά που μου διαφεύγουν. Δημιουργήστε έτσι ένα πλαίσιο ως διαγνωστικό εργαλείο, μελετήστε συμπεριφορές και 

                                                                                          …γρηγορείτε!


…και βαρδιατόρους βάλτε  να κρατάνε μακριά μακριά τον ψεύτη και τον πλάνο της Ρωμιοσύνης. (όπως λέει ο Κωστής Παλαμάς)


…και τον ψεύτη και τον πλάνο της Αργιθέας. (όπως λέει ο  καφετζής)


13/10/2018


243 - Αντιγραφή.jpg












ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ο Όσιος Γεράσιμος, κτήτωρ της Ι. Μ. Αγίας Τριάδος Σουρβιάς (14-151/9) του Κων/νου Αθ. Οικονόμου δασκάλου

  Ο Όσιος Γεράσιμος, κτήτωρ της Ι. Μ. Αγίας Τριάδος  Σουρβιάς (14-15 1 /9) του Κων/νου Αθ. Οικονόμου δασκάλου ...

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ....