Ετικέτες - θέματα

16.8.25

Ο αστερισμός Δράκων + ΒΙΝΤΕΟ Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα

 

Ο αστερισμός Δράκων + ΒΙΝΤΕΟ

Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα


   ΓΕΝΙΚΑ: Ο Δράκων [Λατινικά: Draco, συντ. Dra] είναι ένας μεγάλος αστερισμός που βρίσκεται ολόκληρος στο βόρειο ημισφαίριο της ουράνιας σφαίρας και συνορεύει με τους αστερισμούς: Μικρή και Μεγάλη Άρκτο, Κηφέα, Κύκνο, Λύρα, Ηρακλή, Βοώτη και Καμηλοπάρδαλη. Η έκταση του είναι 1083 τετ. μοίρες, ενώ είναι ο όγδοος μεγαλύτερος αστερισμός. Ο Δράκων βρίσκεται αρκετά βόρεια και είναι αειφανής στο σύνολό του από ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη και φυσικά από την Ελλάδα. Γενικά, είναι ορατός στα γεωγραφικά πλάτη από 90ο Βόρεια έως 4ο Νότια. Μεσουρανεί στον ουρανό μας γενικά τους θερινούς μήνες, ενώ φαίνεται να “αγκαλιάζει” τη Μικρή Άρκτο. Μέχρι το 1800 π.Χ. μέσα στον Δράκοντα βρισκόταν ο Βόρειος Ουράνιος Πόλος. Σήμερα αυτό δε συμβαίνει λόγω της μετάπτωσης του γήινου άξονα.

ΜΥΘΙΚΑ - ΙΣΤΟΡΙΚΑ - ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ: Οι περισσότεροι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς και αστρονόμοι τον αποκαλούσαν Δράκοντα. Όμως ο Ίππαρχος και ο Ερατοσθένης τον αποκαλούσαν Όφιν, λέξη συνώνυμη στα αρχαία ελληνικά με τη λέξη Δράκων. Παριστανόταν κουλουριασμένος στο κέντρο της ασπίδας του Ηρακλέους, και κατά τη μυθολογία ήταν το μεγάλο φίδι που άρπαξε η Αθηνά από τους Γίγαντες κατά τη Γιγαντομαχία εκσφενδονίζοντάς το στο διάστημα. Άλλη εκδοχή παρουσίαζε τον αστερισμό ως το τέρας που σκότωσε ο Κάδμος και εν συνεχεία έσπειρε τα δόντια του από τα οποία φύτρωσε πάνοπλος στρατός. Άλλες συσχετίσεις νεότερων συγγραφέων δε σχετίζονται με τις προηγούμενες μυθικές απόψεις. Έτσι, ο Ιούλιος Σίλερ φαντάσθηκε ότι οι αστέρες του Δράκοντα παρίσταναν τα υπό του Ηρώδου αναιρεθέντα Άγια Βρέφη της Βηθλεέμ, ενώ άλλοι θεωρούσαν τον αρχαίο αστερισμό ως τον «`Οφιν τον αρχαίον» που παραπλάνησε την Εύα στον Παράδεισο. Ο Καίσιος παραλλήλησε τον αστερισμό με τον μεγάλο δράκοντα που λάτρευαν οι Βαβυλώνιοι ως Βηλ. Ο Σουηδός φυσιοδίφης Olaus Rudbeck υπεστήριξε στις αρχές του 18ου αιώνα, ότι οι πρώτοι Σουηδοί θεωρούσαν τον αστερισμό Δράκοντα ως σύμβολο της Βαλτικής Θάλασσας. Οι Εβραίοι θεωρούσαν τον αστερισμό ως κάποιο δράκο ή κάποιο θαλάσσιου τέρας [εβραϊκά και αραμαϊκά: Tannim]. Στην Περσία, ο Δράκων ήταν το Azhdeha, ένα ανθρωποφάγο ερπετό, ενώ οι Ινδοί, αποκαλούσαν τον αστερισμό Shi-shu-mara (αλιγάτορα). Άλλοι μελετητές ταυτίζουν τον Δράκοντα με τον δράκο Tiamat, την προσωποποίηση του αρχέγονου χάους στη βαβυλωνιακή μυθολογία που ηττήθηκε από τον ηλιακό θεό Ιζντουμπάρ [αντίστοιχος του Ηρακλη]. Οι Χαλδαίοι στον αστερισμό “έβλεπαν” ένα Δράκοντα μεγαλύτερου μήκους, που τύλιγε και τις δύο Άρκτους στις κουλούρες του, πράγμα που επιβίωσε σε χειρόγραφα και βιβλία μέχρι τον 17ο αιώνα μ.Χ., με το συνδυαστικό τίτλο Arctoe et Draco [Άρκτοι και Δράκων]. Ονομασίες του Δράκοντος στα λατινικά είναι ακόμη οι Monstrum Mirabile, Monstrum Audax, Maximus Anguis [Βιργίλιος] και Custos Hesperidum, [φύλακας των χρυσών μήλων των Εσπερίδων]. Οι αστέρες του Δράκοντος, είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους αρχαίους Αιγυπτίους, αλλά τους απέδιδαν άλλες μορφές: μερικοί αποτελούσαν τμήμα του Ιπποποτάμου ή του Κροκοδείλου [τοιχογραφίες στις Θήβες]. Ο αστερισμός πιστευόταν ότι ήταν σύμβολο της Ίσιδας ή της Αθώρ [αντίστοιχη της Αφροδίτης]. Το αραβικό όνομα του Δράκοντα ήταν το Al Tinnin και το Al Thuban [«Δράκων»]. Οι αρχαίοι αστρολόγοι της Ανατολής πίστευαν ότι όταν κάποιος κομήτης περνούσε από τον Δράκοντα σκορπούσε δηλητήριο πάνω από τον κόσμο! Στην Κίνα αναφέρεται πως το 1337 μέσα από τον αστερισμό πέρασε ένας μεγάλος κομήτης.

  ΟΙ ΦΩΤΕΙΝΟΤΕΡΟΙ ΑΣΤΕΡΕΣ: Ο αστερισμός συμπεριλαμβάνει 211 μεγάλους αστέρες [ φαιν. μέγεθος ≤ 6,5]. Οι κυριότεροι αστέρες του Δράκοντος, ως μεγάλου και βόρειου αστερισμού, λογικό είναι να έχουν και δικά τους ιδιαίτερα ονόματα. Ο αστέρας α Δράκοντος, μάλλον αμυδρός, ονομάζεται Θουμπάν. Ο αστέρας β Δράκοντος [φ.μ. 2,79] ονομάζεται Rastaban. Ο αστέρας γ, φωτεινότερος ολόκληρου του αστερισμού [φ.μ. 2,23] φέρει το ιδιαίτερο όνομα Eltanin. Οι αστέρες ζ και η ήταν γνωστοί στην Αραβία ως Al Dhibain, [οι Ύαινες], λέξη που αποδόθηκε στην Ευρώπη ως Duo Lupi [δύο λύκοι]. Ο θ Δράκοντος, είναι ο Shang Tsae των Κινέζων [Μικρότερος Υπηρέτης)]. Ο ι είναι ο Ed Asich. Ο λ, στην άκρη της ουράς, είναι ο Τζιανσάρ [Giansar ή Giauzar]. Ο διπλός μ Δράκοντος ονομάζεται Αρράκις. Ο ν είναι διπλός αστέρας, εύκολα διαχωριζόμενος ακόμα και με κιάλια. Ο αστέρας ξ στη βάση της κεφαλής έχει το ιδιαίτερο όνομα Grumium. Ο σ είναι ο Alsafi, ο φ ήταν ο Shaou Pih [=Δευτερεύων Υπουργός] στην αρχαία Κίνα κι ο χ ήταν ο Kwei She. Ο χ είναι διπλό σύστημα με περίοδο και απέχει από τη Γη μόλις 26,3 έτη φωτός. Οι ψ1 και ψ2, ζεύγος αστέρων, ονομάζονται Dsiban.

 


ΑΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΝΤΑ
: Στον αστερισμό κάθε Οκτώβριο έχουμε τη λεγόμενη 'βροχή Δρακοντίδων μετεωριτών. Ο διπλός αστέρας BD+59°1915 είναι το πέμπτο κοντινότερο στη Γη διπλό αστρικό σύστημα, σε απόσταση από μας «μόλις» 11,40 έ.φ. [107.800 δισεκατομμύρια χλμ.!]. Το σύστημα αυτό αποτελείται από δύο ερυθρούς νάνους αστέρες. Στον αστερισμό εμφανίζεται ένα όμορφο πλανητικό νεφέλωμα1 με το όνομα Μάτι της Γάτας [NGC 6543], που απέχει απέχει από τη Γη 3.300 έτη φωτός. Γενικά ο αστερισμός αυτός είναι πλούσιος σε μακρινούς γαλαξίες, αλλά περιέχει και τον πολύ κοντινό μας Νάνο του Δράκοντος (UGC 10822), νάνο σφαιροειδή γαλαξία φαινόμενου μεγέθους 9,9, που απέχει από τη Γη 220 χιλιάδες έτη φωτός και ανήκει στην Τοπική Ομάδα γαλαξιών. Ο λεγόμενος «Γαλαξίας-Γαϊτανάκι», ζεύγος αλληλεπιδρώντων σπειροειδών γαλαξιών του αστερισμού, απέχει 420 εκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη. Ο παράξενος στο σχήμα Markarian 205 είναι και κβάζαρ που απέχει 1 δισεκατομμύριο έτη φωτός. Άλλα γνωστά κβάζαρς του αστερισμού είναι ο 3C390.3 και ο B1938+666.

Konstantinosa.oikonomou@gmail.com

1. Το Πλανητικό νεφέλωμα αποτελείται από ένα κέλυφος ιονισμένου αερίου που αποβάλλεται κατά τη διάρκεια μιας φάσης κάποιων συγκεκριμένων άστρων στο τέλος της ζωής τους. Αυτό το όνομα προέρχεται από την πρώτη ανακάλυψή τους στον 18ο αιώνα, εξαιτίας της ομοιότητάς τους με τους γίγαντες αερίων όταν φαίνονται από μικρά τηλεσκόπια, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουν κάποια σχέση με τους πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος.

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: 



Η Αναισθησία - νεοελληνική ασθένεια! +ΒΙΝΤΕΟ του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου

 


Η Αναισθησία - νεοελληνική ασθένεια! +ΒΙΝΤΕΟ

[Οίδα σου τα έργα, ότι όνομα έχεις ότι ζης,

και νεκρός ει (Αποκ. γ΄1)]

του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου


   

   ΟΡΙΣΜΟΣ: Αναισθησία εστὶ νενεκρωμένη αίσθησις, εκ χρονίας νόσου και αμελείας εις αναισθησίαν καταλήξασα. (Κλίμαξ, Ιωάννου Σιναϊτου). Ο άνθρωπος βυθισμένος στις καθημερινές βιοτικές μέριμνες, κουρασμένος από την άγρα υλικών αγαθών, ζαλισμένος από σειρήνες απολαύσεων, απασχολημένος πώς θα αποκτήσει περισσότερα, ναρκώνεται, χωρίς δυνατότητα αντίδρασης και αναζήτησης πνευματικών στηριγμάτων. Αποφεύγοντας υπακοή στο θείο θέλημα “υπακούμε” σε πειρασμούς. Με εγωισμό και φιλαυτία, αλλά χωρίς Χριστό, διαπλέουμε τη θάλασσα της ζωής ανίκανοι να αντισταθούμε στα εμπαθή κύματα, χάνοντας παρούσα ζωή και αιωνιότητα. Ο Άγιος Ιωάννης Σιναϊτης λέει: «o άνθρωπος διαβάζει για την κενοδοξία και κενοδοξεί. Αποστηθίζει λόγους περί αγρυπνίας, και παρευθύς καταβυθίζεται στον ύπνο. Εγκωμιάζει την προσευχή, και την αποφεύγει σαν μαστίγιο. Μόλις χορτάσει φαγητό μετανοεί, και ύστερα τρώγει και χορταίνει περισσότερο». Ή, και επί τω προκειμένω, αναίσθητος τυγχάνων, γράφω για την αναισθησία!!

ΑΙΤΙΕΣ: Κυρίαρχο πρόβλημα του ανθρώπου κατέστη η απουσία Χριστού από τη ζωή του. Ο Ντοστογιέφσκι έλεγε: “χωρίς Θεό όλα επιτρέπονται”. Γι' αυτό “διαγράφουμε” το Θεό για να κάνουμε αυτά πού θέλουμε. Η αναισθησία συνεπάγεται πνευματική ψυχρότητα, και αθυμία. Αιτία της, είναι η αμέλεια και η ασθένεια της ψυχής. Η αναισθησία αυξάνεται με την δουλεία στα πάθη και παγιώνεται με την κακή συνήθεια. Έτσι, όταν κάποιος χρονίζει στην γαστριμαργία, και νοιάζεται μόνο για το πώς θα τρώει και τι θα πίνει, γίνεται πνευματικά αναίσθητος. Όταν ο άνθρωπος δε θεραπεύει τα πάθη του, καταλήγει στην αναισθησία, τη μόνιμη βλάβη. Η εγκατάλειψη από τη θεία Χάρη είναι τιμωρία, για την άνευ όρων παράδοσή μας στα πάθη, και την απουσία μετανοίας. Κι εδώ χρειάζεται ειλικρινής αυτοέλεγχος. “Τη θεία χάρη απομακρύνουν κυρίως τέσσερις κακίες: οργή, αδικία, κατάκριση και έπαρση. Και την ελκύουν οι αντίθετες αρετές: πραότης, δικαιοσύνη, ακατάκριτο και ταπεινοφροσύνη” (Α. Θεοφάνης ο Έγκλειστος). Είναι δύσκολο, όσο διαρκεί η ψυχική παραλυσία, να προσευχηθεί κανείς. Τότε χρειάζεται πεισματώδης προσπάθεια και άσκηση βίας στη ψυχή από τον πάσχοντα. Αυτή η βία θα ελκύσει το έλεος του Κυρίου και θα φέρει την ευλογία της χάριτος, “θα δει ο Θεός, πόσο ποθούμε τη χάρη Του, και θα μας τη στείλει” (Α. Μακάριος).

ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ ΩΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ: Καταστάσεις αναισθησίας οφείλονται είτε σε δική μας υποχώρηση είτε σε θεια παιδαγωγία. Στη δεύτερη περίπτωση η θεία χάρη μας εγκαταλείπει ως ένα βαθμό, για να διαπιστώσουμε πόσο αδύναμοι είμαστε χωρίς αυτήν, θέλοντας να παιδαγωγήσει, ώστε να μη βασιζόμαστε στον εαυτό μας. Συχνά, πολλά περιμένουμε από τις δυνάμεις και τις ικανότητές μας. Τότε, ο Κύριος παίρνει τη χάρη Του. Και μένουμε μόνοι, άοπλοι, αδύναμοι. Σαν να μας λέει: “Δοκίμασε τώρα, πόση δύναμη έχεις!”. Όσο περισσότερα χαρίσματα έχουμε, θεία δώρα (τάλαντα), τόσο μεγαλύτερη είναι ίσως η δοκιμασία. Αν το συναισθανθούμε, κάνουμε ευκολότερα υπομονή. Έτσι φεύγει η εγωιστική αυτοπεποίθηση, και έρχεται η ταπείνωση.

ΑΠΟΥΣΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ: Η απουσία πνευματικών αισθήσεων οδηγεί, σε θλιβερό κατάντημα που περιγράφει ο προφήτης Ησαΐας: «τετύφλωκεν αυτών τους οφθαλμούς και πεπώρωκεν αυτών την καρδίαν, ίνα μη ίδωσι τοις οφθαλμοίς και νοήσωσι τη καρδία και επιστραφώσι, και ιάσομαι αυτούς.» Ο ευαγγελιστής Ιωάννης σημειώνει για τον Ισραήλ, ως προς τα επιτελούμενα θαύματα του Κυρίου: «Τοσαύτα δε αυτοίς σημεία του Κυρίου πεποιηκότος έμπροσθεν αυτών ουκ επίστευον εις αυτόν.» Ο Απόστολος Παύλος γράφει σχετικά: “επορώθη τα νοήματα αυτών (...) αλλ' έως σήμερον ηνίκα αναγιγνώσκεται Μωυσής, κάλυμμα επί την καρδίαν αυτών κείται» (Β΄Κορ.). Όμως ανάλογης πνευματικής αναισθησίας πάσχει και ο νέος Ισραήλ της χάριτος, οι Χριστιανοί! Ο σύγχρονος ερμηνευτής των Γραφών, μακαριστός Γέρων Αθανάσιος Μυτιληναίος, εξηγούσε τι είναι η αναισθησία: “Είναι αρρώστια, όπως ακριβώς λέμε ότι αυτός ο άνθρωπος δεν βλέπει, συνεπώς κάτι έχουν τα μάτια του, ή δεν ακούει. Νόσος όμως βαρύτατη!” Ο Ιούδας έγινε προδότης, επειδή έγινε αναίσθητος, διότι αφέθηκε να κυριευθεί από τη φιλαργυρία. Ο Κύριος έλεγε: «εις εξ υμών διάβολός εστιν», και ο Ιούδας το άκουγε. Στο τελευταίο δείπνο, τους είπε «ένας από σας θα με παραδώσει», πάλι ο Ιούδας το άκουσε. Ακόμη, κι όταν του είπε: «ο ποιείς, ποίησον τάχιον», εκείνος έμεινε αναίσθητος και έφυγε να πραγματοποιήσει την προδοσία. Κι όταν τον πρόδωσε, φιλήματι, στη Γεσθημανή, ο Κύριος του είπε: «Φίλε, εδώ είσαι;», ο Ιούδας όμως, ούτε με την προσφώνηση «φίλε», συγκινήθηκε. Ήταν αναίσθητος.

ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ ΚΑΙ ΠΩΡΩΣΗ: Για τον μακαριστό Γέροντα Αθανάσιο η αναισθησία έχει δύο φάσεις: “Η δεύτερη λέγεται πώρωση. Τότε δεν υπάρχει δυνατότητα διακρίσεως καλού και κακού. Μπορεί να κάνει έγκλημα, και να γελά!” Τότε ο άνθρωπος δεν έχει ελπίδα σωτηρίας, είναι πνευματικά νεκρός. Αντίθετα η πρώτη φάση, η συνηθέστερη, εμφανίζεται ως αμετανοησία ή πνευματική στασιμότητα. Τότε: «Το στόμα κατά του πάθους προσεύχεται, και το σώμα υπέρ αυτού αγωνίζεται.” (Κλίμαξ). Η προσευχή του πάσχοντος είναι δικαιολογία για να “αναπαύσει” τη συνείδησή του. "Περί θανάτου φιλοσοφεί, και ως αθάνατος διάκειται. Περί εγκρατείας διαλέγεται, και περί γαστριμαργίας αγωνίζεται. (...) Περί κρίσεως αναγινώσκει, και μειδιάν άρχεται (αρχίζει να χαμογελά)”. Ακόμη, κατά τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακος οι αναίσθητοι “εν προσευχή παριστάμενοι, λιθώδεις όλοι και σκληροί και σκοτεινοί τυγχάνουσι.” Κατά τη Θεία Κοινωνία: “του Δώρου μεταλαμβάνοντες, ως επί γεύσει ψιλού άρτου διάκεινται”. Πηγαίνουν “εθιμικά” Χριστούγεννα ή Πάσχα και “πρέπει” να κοινωνήσουν. Και σπρώχνοντας, κοινωνούν. Όμως δεν αισθάνονται ότι αυτό που μετέλαβαν είναι ο Ίδιος ο Κύριος! Ο αναίσθητος βλέπει άλλους που έχουν πνευματικότητα, και τους κοροϊδεύει, ενίοτε δε τους μυκτηρίζει. Ο αναίσθητος δεν ... αναισθητεί στην “καλή ζωή”. “Εγώ γέλωτος μήτηρ, εγώ ύπνου τροφός, κόρου (χορτασμού) φίλη”. Ακόμη γράφει ο νηπτικός Ιωάννης “ψευδευλαβεία συμπλέκομαι». Συχνά: “εμφανιζόμαστε ως ευλαβείς, ενώ στην πραγματικότητα είμαστε ψευδευλαβείς, γιατί υπάρχει στην καρδιά μας αναισθησία” (π. Αθανάσιος).

ΘΕΡΑΠΕΙΑ: Η Κλίμαξ συνιστά: “Επίμενε μελετών κρίσιν αιωνίαν». Πρέπει να ερευνούμε τα αίτια της αναισθησίας για να βρούμε τα αντίστοιχα φάρμακα. Ο Ιωάννης Σιναϊτης προτρέπει: “εν σοροίς προσεύχου πυκνά, εικόνα τούτων ανεξάλειπτον εν τη καρδία σου ζωγραφών”. “Παρατήρησε το πρόσωπο του πεθαμένου. Προσπάθησε να τον θυμηθείς άμα ζούσε, και δες τώρα ποιος είναι, (...) και τί θα γίνει σε λίγο όταν θα μπει στη γη. Πήγαινε όταν θα τον ξεθάψουν, και δες τα κόκκαλα που πιάνουν ένα σεντουκάκι μόνο.” έλεγε ο π. Αθανάσιος. Άλλα μέσα κατά τους Πατέρες είναι: αδιάλειπτος προσευχή, νηστεία και φόβος Θεού, που. “λιώνει την αναισθησία όπως η φωτιά το κερί” (π. Αθανάσιος). Ο προφήτης Δαβίδ λέει: «αρχή σοφίας, φόβος Κυρίου» και o Άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος: “Η χάρη του Θεού, που ξεχύνεται πλούσια μέσ’ από τα Μυστήρια και τη Λατρεία, θα σας βοηθήσει να λυτρωθείτε από τη χαύνωση του νου και τη νάρκωση της καρδιάς.Η παραλυτική αναισθησία επιτρέπει στις τρεις φοβερές κακίες “γίγαντες του διαβόλου” (όσιος Μάρκος ασκητής) άγνοια, λήθη και ραθυμία, να κατακυριεύσουν τη ψυχή, ρίχνοντάς την ευκολότερα σ’ όλα τα πάθη. Γι’ αυτό ο ιερός Χρυσόστομος, ικετεύει τον Κύριο να τον λυτρώσει από «αγνοίας και λήθης και ραθυμίας και της λιθώδους αναισθησίας». Οι τρεις αυτές φρικτές ερινύες-κόρες της αναισθησίας θεραπεύονται κατά τους Πατέρες ως εξής: Η λήθη, με μνήμη Θεού και Κρίσεως, η άγνοια, με θεία γνώση, που ξαναξυπνάει την ψυχή και η ραθυμία, με ζήλο και προθυμία.

ΕΠΙΜΥΘΙΟ: Ο λίβας της πνευματικής αναισθησίας, πνέει όλο και σφοδρότερα πάνω στην Εκκλησία και στην πατρίδα μας (π. Αθανάσιος). Η “λιθώδης μαινάδα”, η αναισθησία, μεταβάλλει σε λιθώδη, σε μαινόμενο, τον άνθρωπο απέναντι σε κάθε πνευματικό, ή σε κάθε θρησκευτική ή εθνική παράδοση. Όμως εμείς πρέπει να “Παρακαλούμε το Θεό να μας χαρίσει πνευματική αγρύπνια (νήψη) και σύνεση, για να γνωρίσουμε το θέλημα Του, το αγαθό και ευάρεστο και τέλειο.”. (Αβάς Δωρόθεος)


Βιβλιογραφία: Περί πνευματικής αναισθησίας (Περιοδικό «Όσιος Νίκων Ο "Μετανοείτε"»

Π. Αθαν. Μυτιληναιος, Περί πνευματικής αναισθησίας

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: 



ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ο αστερισμός Δράκων + ΒΙΝΤΕΟ Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα

  Ο αστερισμός Δράκων + ΒΙΝΤΕΟ Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα    ΓΕΝΙΚΑ: Ο Δράκων [Λατινικά: Draco, συντ. Dra] ε...

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ....