Αισχύλος: Αγαμέμνων [τραγωδία] AUDIOBOOK
διαβάζει ο Κων/νος Οικονόμου
Αισχύλος: Αγαμέμνων [τραγωδία] AUDIOBOOK
διαβάζει ο Κων/νος Οικονόμου
Η αποτομή της κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστή Ιωάννη1 (29/8) + ΒΙΝΤΕΟ
Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου
Μνημονεύει σήμερα η Εκκλησία μας, την «αποτομή της τιμίας κεφαλής» του Ιωάννη Προδρόμου από τον Ηρώδη. Η Εκκλησία θεωρεί την εορτή μέρα νηστείας, διότι ο Ιωάννης θανατώθηκε εξαιτίας της οινοποσίας και του ηδονισμού ενός βασιλιά σε συμπόσιο της εορτής των γενεθλίων του. Πρόκειται για τον τελευταίο προφήτη, στο μεταίχμιο δύο εποχών, που συνδέει Καινή και Παλαιά Διαθήκη και του οποίου σκοπός της ζωής υπήρξε η αναγγελία της ενανθρώπισης του Υιού του Θεού.
ΤΟ ΠΥΡΙΝΟ ΚΗΡΥΓΜΑ: Ο ταπεινός, δίκαιος, άγιος, γιος του ιερέα Ζαχαρία, ζει απλά και φτωχικά στην έρημο (ως Ναζιραίος, ασκητής δηλαδή) κηρύσσοντας τη μετάνοια στον Ισραήλ και μεταφέροντας το ελπιδοφόρο μήνυμα της έλευσης του Θεανθρώπου. Προετοιμάζει την «οδόν του Κυρίου», εξ' ου και Πρόδρομος. Βαπτίζει στον Ιορδάνη όσους προσέρχονται εξομολογούμενοι τις αμαρτίες τους. Διδάσκει τον λόγο και τις εντολές του Θεού τονίζοντας τη λύτρωση που φέρνει ο αναμενόμενος Μεσσίας καλώντας όλους σε μετάνοια. Γι’ αυτό και δεν διστάζει να ελέγχει και τον Ηρώδη που συζούσε με την Ηρωδιάδα, γυναίκα του αδελφού του Φιλίππου: “Ουκ έξεστί σοι έχειν την γυναίκα του αδελφού σου". Εξαιτίας αυτού, η Ηρωδιάδα, κατόρθωσε να πείσει τον Ηρώδη να τον φυλακίσει, ώστε να μην ακούγεται ο ενοχλητικός έλεγχός του. Ωστόσο, κι από τη φυλακή ο ασυμβίβαστος Ιωάννης δεν έπαυσε να κηρύττει το θείο λόγο, ελέγχοντας τους εν “αμαρτία συζεύχθέντας”. Παρ’ όλα αυτά, ο Ηρώδης τον διατηρούσε ζωντανό. Ήταν «δίκαιος» και «άγιος». Ο λαός τον αγαπούσε και σεβόταν τη διδαχή του. Πίστευε στο προφητικό του κήρυγμα για την έλευση του Σωτήρα. Γι' αυτό κι ο βασιλιάς της Ιουδαίας δεν τολμούσε να τον θανατώσει. Η Ηρωδιάδα όμως, δεν ανεχόταν την κατάσταση αυτή, που την έκανε να νιώθει ταπεινωμένη, μεταξύ των καθώς πρέπει κυριών των Ιεροσολύμων, και έψαχνε ευκαιρία. Κι όταν ο επιπόλαια φερόμενος Ηρώδης, στη γενέθλιο εορτή του, “γλεύκους μεμεστωμένος” υποσχέθηκε να χαρίσει οτιδήποτε, «έως ημίσους της βασιλείας» του, στην κόρη της και ανεψιά του, μετά από έναν ωραίο χορό, βρήκε την ευκαιρία να εκδικηθεί. Συμβούλεψε την κόρη της να ζητήσει «την κεφαλήν Ιωάννου». Κι ο Ηρώδης, που με τόση ευκολία έδωσε μια τόσο σοβαρή υπόσχεση, δεν κατάφερε τώρα, αν και «περίλυπος γενόμενος», να αρνηθεί, βοηθώντας μ’ αυτόν τον τρόπο να πετύχει την εκδίκησή της η Ηρωδιάδα. Σε αντίθεση προς τον άγιο, ταπεινό, αλλά ασυμβίβαστο Ιωάννη, παρουσιάζεται ο ηδονιστής, απερίσκεπτος Ηρώδης, που επιπόλαια δίνει σοβαρές υποσχέσεις. Και είναι αυτός ο ίδιος που συζεί με την μαινόμενη Ηρωδιάδα, σκανδαλίζοντας. Και ενώ ο Θεός δια του κηρυγματικού ελέγχου του Ιωάννη, τού δίνει την ευκαιρία μετανοίας, αυτός, δούλος του σαρκίου, εθελοτυφλώντας, προβαίνει στον αποκεφαλισμό του Ιωάννη για χάρη της κόρης της παράνομης γυναίκας του.
“ΝΕΟΡΘΟΔΟΞΕΣ” ΣΚΕΨΕΙΣ: Το γεγονός της αποτομής έχει σχέση με το σφοδρό Προδρομικό έλεγχο, αλλα και με την εποχή μας. Η ενέργεια του Προδρόμου, με τα σημερινά κοσμικά δεδομένα και τη λεγόμενη «νεοπατερική» σκέψη, [ας φανταστούμε ότι ο Ιωάννης ζούσε σήμερα] χαρακτηρίζεται ακραία, γραφική, φανατική και τελικά παράδειγμα προς αποφυγήν. Γιατί, όμως; Το τι έκανε ο Ηρώδης στην προσωπική του ζωή εντάσσεται, σήμερα, στα «απόρρητα προσωπικά δεδομένα» και συνεπώς όχι μόνο δεν είχε δικαίωμα ελέγχου ο Βαπτιστής, αλλά με την πράξη αυτή, παρανομεί, προσκρούοντας στο νόμο περί «ελεύθερης επιλογής της προσωπικής ζωής». Με τον έλεγχό του, συνεχίζει η “νεοπατερική σκέψη”, ξεπέφτει από το υψηλό του έργο. Είναι ασκητής και συνεπώς δεν επιτρέπεται να αφήνει το χώρο άσκησής του και να κατεβαίνει στα κοσμικά, σε επίπεδο που μπορεί να χαρακτηριστεί «κοσμικό κουτσομπολιό». Κάνει, κατά την ίδια σκέψη, υπέρβαση καθήκοντος, και μάλιστα, με την αδιακρισία του, θίγει την «Ιερά Σύνοδο» της εποχής, το «Μέγα Συνέδριον», αφού δεν έχει εξουσιοδοτηθεί σχετικά από τους επιχώριους Αρχιερείς. Δηλαδή, λειτουργεί αντιδεοντολογικά, απρεπώς, αυθαιρέτως. Επιτέλους, ποιος είναι αυτός ο “καλόγερος” που ελέγχει, ενώ το σώμα των ταγών-αρχιερέων και των “δοκούντων ότι είναι τι”, έστω και από «διάκριση», ανέχεται αυτήν την κατάσταση, δηλ. την παρανομία του Ηρώδη; Δημιουργεί με τον πύρινο λόγο του «κοινωνική αναταραχή», στην «ευνομούμενη πολιτεία» και μάλιστα για έναν τόπο που βρίσκεται κάτω από την εξουσία της κυρίαρχης Ρώμης. Είναι δυνατόν «ησυχαστές», «ζηλωτές ερημίτες», να γίνονται αιτία συγχύσεων και ταραχών, προσβάλλοντας “κεφαλές”, αφού αυτοί έχουν «ταχθεί παρά Θεού» στο έργο τούτο; Λησμονούσε ο Βαπτιστής ότι ο Ηρώδης, παρά τα πάθη και τις ιδιορρυθμίες του, έκανε έργα, ανέπτυσσε την «πολιτισμική παράδοση» και την «ιουδαϊκή κουλτούρα», κρατούσε «λεπτές ισορροπίες» με την Ρώμη αλλά και το ελληνιστικό υπόβαθρο της κατ' ανάγκην τότε πολυπολιτισμικής Ιουδαίας, και το σημαντικότερο, είχε προσφέρει χρήματα του δημόσιου κορβανά για το κτίριο του Ναού. Κυρίως όμως με τον έλεγχό του, διατάρασσε την «αγαστή συνεργασία» μεταξύ «θρησκείας και πολιτείας». Αποδεικνύει τον εαυτόν του ακραίο, φανατικό, μονοκόμματο, αδιάκριτο, αφού αφήνει το έργο του βαπτίσματος και του κηρύγματος και εγκαταλείπει τον κόσμο που προσέτρεχε στην έρημο για να τον ακούσει και να ωφεληθεί. Θα μπορούσαμε βέβαια να σημειώσουμε και άλλα πολλά, τα οποία βγαίνουν ως συμπεράσματα από την σύγχρονη «νεοθεολογική-επιστημονική» σκέψη.
Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ: Όμως, δόξα τω Θεώ, ο Τίμιος του Κυρίου Πρόδρομος, ο ασυμβίβαστος των Προφητών, ζούσε για την αγάπη και τη δόξα του Χριστού, υπογράφοντας την αγάπη του με την ίδια του την κεφαλή. Ο Πρόδρομος, ως γνήσιος Προφήτης, ανυποχώρητος, αρνείται να καλύψει την δειλία, με ένα διάτρητο «θεολογικό» μανδύα και με επιχειρήματα «νεοπατερικά». Αρνείται την διαστροφή της αποκτηνώνουσας αμαρτίας και επικυρώνει την αλήθεια: οι πολιτικοί άρχοντες, πόσο μάλλον οι εκκλησιαστικοί, με τη ζωή τους, πρέπει να αποτελούν παράδειγμα. Το δε αίμα του, είναι η μεγαλύτερη μαρτυρία της συνέπειας στο θέλημα του Θεού. Ας πρεσβεύει ο Μάρτυρας του Ευαγγελικού ήθους, ώστε να δεχθούμε την χάρη και την ευλογία, για μια συνειδητή Ορθόδοξη Χριστιανική ζωή.
“Τον εν προφήταις μείζονα γνωρισθέντα καί Αποστόλων πρόκριτον γεγονότα, ύμνοις εγκωμίων στεφανώσωμεν, τον Πρόδρομον της χάριτος, την κεφαλήν γάρ ετιμήθη, διά τον νόμον Κυρίου.”
Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου -συγγραφέα
ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΣΚΟΠΙΑ: Μέχρι το 1930, οι μόνες πληροφορίες που είχαμε από το Σύμπαν περιορίζονταν στο ορατό τμήματος του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος. Τότε γεννήθηκε ένα νέο μέσο κατόπτευσης του Διαστήματος, το ραδιοτηλεσκόπιο, με το οποίο “βλέπουμε” το Σύμπαν και σε μήκη κύματος, μέχρι τότε αόρατα.Ο αστρονόμος Άλαν Σάντατζ του Αστεροσκοπείου Χέιλ ανακάλυψε το 1960 ένα ιδιαίτερα λαμπερό άστρο. Μέχρι τότε ήταν γνωστό ότι τα συνηθισμένα άστρα είναι αδύνατον να εκπέμψουν τόσο ισχυρά ραδιοκύματα σε τόσο μεγάλες αποστάσεις.
ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ: Επιπλέον το φάσμα αυτού του «άστρου» περιελάμβανε ασυνήθιστες φασματικές γραμμές. Το μυστήριο μεγάλωσε περισσότερο το 1962 με την ανακάλυψη ενός άλλου άστρου, του 3C273. Το 1963 ο Μάρτεν Σμιντ του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Καλιφόρνια, στην προσπάθειά του να αναλύσει το φάσμα του 3C273, συνειδητοποίησε ότι τέσσερεις από τις λαμπρότερες φασματικές γραμμές του είχαν τις ίδιες αποστάσεις μεταξύ τους με τέσσερεις φασματικές γραμμές του υδρογόνου, με τη βασική διαφορά ότι ήσαν τοποθετημένες αρκετά μακριά από τη συνηθισμένη τους θέση στο φάσμα, μετατοπισμένες προς το ερυθρό τμήμα. Εάν λοιπόν οι γραμμές αυτές ανήκαν πράγματι στο υδρογόνο, τότε σύμφωνα με το Νόμο του Χαμπλ, το 3C273 δεν θα μπορούσε να είναι ένα συνηθισμένο άστρο στο δικό μας Γαλαξία. Ο Νόμος του Χαμπλ, λέει: “η απόσταση ενός γαλαξία από τη Γη σχετίζεται με την ταχύτητα απομάκρυνσής του από μας” και αποτελεί συνέπεια της διαστολής του Σύμπαντος. Όταν δηλαδή παρατηρούμε μακρινούς γαλαξίες, όπως έχουμε ξαναγράψει, ουσιαστικά κοιτάζουμε στο πολύ μακρινό παρελθόν, που σημαίνει ότι οι γαλαξίες εμφανίζονται σε μας όπως ήσαν πριν από πολλά εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια χρόνια. Ακόμη, όσο μακρύτερα βρίσκεται ένας γαλαξίας τόσο γρηγορότερα απομακρύνεται από μας. Επειδή οι γαλαξίες απομακρύνονται από τη Γη το φάσμα του φωτός που εκπέμπουν παρουσιάζει μετατόπιση φασματικών γραμμών προς το ερυθρό τμήμα του φάσματος. Επειδή λοιπόν η ραδιοπηγή 3C273 είχε μια μεγάλη μετατόπιση των φασματικών της γραμμών οι αστρονόμοι συμπέραναν ότι το αντικείμενο αυτό απομακρύνεται από τη Γη με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Η μεγάλη όμως ταχύτητα απομάκρυνσης υποδηλώνει επίσης και μια πολύ μεγάλη απόσταση. Η απόσταση μπορεί να υπολογιστεί με βάση το Νόμο του Χαμπλ: “η απόσταση είναι ίση με την ταχύτητα απομάκρυνσης διαιρούμενη με μια σταθερή τιμή” [σταθερά του Χαμπλ]. Στην περίπτωση του 3C273 η μετατόπιση των φασματικών γραμμών έδειχνε ότι η ταχύτητα απομάκρυνσής του φτάνει τα 45.000 km/s, πράγμα που σημαίνει ότι το αντικείμενο πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση τριών δισεκατομμυρίων ε.φ. Τα ασυνήθιστα χαρακτηριστικά αυτών των αντικειμένων προκάλεσαν σωρεία ερωτημάτων στους αστρονόμους κι επειδή, παρόλο που δεν ήσαν άστρα αλλά έμοιαζαν με άστρα, ονομάστηκαν quasi-stellar objects (αστρόμορφα αντικείμενα) και για συντομία quasar (κβάζαρ). Μέχρι την ανακάλυψη των κβάζαρ τα μεγαλύτερα και φωτεινότερα ουράνια σώματα στο Σύμπαν ήταν οι γαλαξίες. Όμως, ένα κβάζαρ είναι 1.000 φορές λαμπρότερο από έναν ολόκληρο γαλαξία 100 δισεκατομμυρίων άστρων! Οι μεγάλες λοιπόν αποστάσεις των κβάζαρ σε συνδυασμό με την τεράστια ποσότητα ενέργειας που εξέπεμπαν είχαν προβληματίσει σοβαρά τους αστρονόμους. Το κβάζαρ 3C273, αναγνωρίστηκε σε παλιές φωτογραφίες του νυχτερινού ουρανού (από το 1877). Μελετώντας και συγκρίνοντας τις φωτογραφίες, οι αστρονόμοι ανακάλυψαν σημαντικές αυξομειώσεις στη φωτεινότητα των κβάζαρ, γεγονός που μεγάλωσε περισσότερο το μυστήριο γύρω από την ταυτότητά τους. Παρατηρήσεις του κβάζαρ 3C273 στη διάρκεια ενός έτους (1988) έδειξαν ότι το αινιγματικό αυτό αντικείμενο παρουσίαζε μια βίαιη δραστηριότητα τεσσάρων μηνών με αύξηση της φωτεινότητάς του κατά 50%. Η ταχύτερη μάλιστα αυξομείωση συνέβη στη διάρκεια μίας μόνον ημέρας. Φωτογραφίες ενός άλλου κβάζαρ, [3C279], δείχνουν ότι αυτό αύξησε τη φωτεινότητά του τόσο πολύ, ώστε στο μέγιστο της δραστηριότητάς του έλαμπε με φωτεινότητα 10.000 φορές μεγαλύτερη από τη φωτεινότητα του γαλαξία της Ανδρομέδας. Και όμως το μέγεθός του δεν είναι μεγαλύτερο από το μέγεθος του Ηλιακού μας Συστήματος!
ΓΑΛΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΜΑΥΡΕΣ ΤΡΥΠΕΣ: Πενήντα εκατομμύρια έτη φωτός μακριά μας βρίσκεται ο γιγάντιος ελλειπτικός γαλαξίας Μ-87, του οποίου ο πυρήνας αποτελείται από ένα πυκνό μείγμα άστρων και υπερθερμασμένων αερίων. Πρόκειται για ηλεκτρόνια που επιταχύνονται σπειροειδώς μέσα σε ισχυρά μαγνητικά πεδία, με αποτέλεσμα την εκτόξευση ενός τεράστιου πίδακα λευκής απόχρωσης. Οι μέχρι σήμερα έρευνες μάς οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το φαινόμενο ίσως είναι αποτέλεσμα μιας αλυσιδωτής καταστροφής εκατομμυρίων άστρων στον πυρήνα του γαλαξία. Όμως, μια τέτοια καταστροφή μπορεί να εξηγηθεί μόνο από την ύπαρξη μιας τεράστιας κεντρικής μαύρης τρύπας, που καταβροχθίζει το κέντρο παρόμοιων γαλαξιών. Όντως, η μαύρη τρύπα του Μ-87 υπολογίζεται ότι περιέχει υλικά δισεκατομμυρίων άστρων!! Οι περισσότεροι αστρονόμοι συμφωνούν στο ότι τα αστρόμορφα αυτά ουράνια αντικείμενα, τα Κβάζαρς, βρίσκονται στον πυρήνα πολύ μακρινών γαλαξιών και ότι έχουν άμεση σχέση με τις μαύρες τρύπες. Τα υλικά που αιχμαλωτίζονται από τις μαύρες τρύπες δημιουργούν βαρυτική ενέργεια, που στη συνέχεια ενεργοποιεί τα κβάζαρ. Έτσι τα κβάζαρ μπορούν να θεωρηθούν ως μια ακραία μορφή πολύ δραστήριων γαλαξιών, που αντλούν το μεγαλύτερο μέρος της ακτινοβολίας τους από τους πυρήνες μέσα στους οποίους βρίσκονται. Στο Υπερσμήνος της Παρθένου βρίσκεται ο πιο θεαματικός γαλαξίας. Ο γιγάντιος ελλειπτικός Παρθένος. Είναι πέντε φορές μεγαλύτερος από ένα συνηθισμένο γαλαξία, αποτελούμενος από ένα τρισεκατομμύριο άστρα(!), ενώ έχει περισσότερα από 1.000 σφαιρωτά σμήνη. Είναι μια από τις ισχυρότερες πηγές ραδιοακτινοβολιών και ακτίνων Χ, ενώ στο πλάι του ένας πίδακας πλάσματος, [πυρήνων χωρίς ηλεκτρόνια], προβάλλει σαν δάχτυλο από τον πυρήνα του. Πριν από 15.000 χρόνια ο πίδακας εκτοξεύτηκε με ταχύτητα κοντά σ' αυτή του φωτός [σαν αστραπή]. Το πλάσμα, πρέπει να προέρχεται από υλικά που αποβλήθηκαν από καταρρέοντα άστρα, καθώς αυτά έπεφταν στην άβυσσο μιας μαύρης τρύπας. Συμπερασματικά, η ταύτιση των κβάζαρ με την ύπαρξη μιας μαύρης τρύπας στον πυρήνα των γαλαξιών που τα φιλοξενεί μπορεί να εξηγήσει την προέλευση της ενέργειάς τους, αλλά αφήνει αναπάντητο το ερώτημα της γέννησής τους. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι διαδικασίες που προκάλεσαν τη γέννηση των κβάζαρ ήσαν πολύ πιο έντονες στα πρώτα στάδια της εξέλιξης του Σύμπαντος. Έτσι, για την Αστρονομία, τα κβάζαρ άρχισαν να δημιουργούνται ξαφνικά πριν από 13 περίπου δισεκατομμύρια χρόνια, ενώ μετά από 4 περίπου δισεκατομμύρια χρόνια, η διαδικασία άρχισε να εξασθενεί.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: http://www.tsene.com/2012/03/
Δ. Σιμόπουλος, Η Γέννηση των Άστρων, Ερευνητές, 1996
Ο Θάνατος των Άστρων, Ερευνητές, 1997
Πλανήτες και Δορυφόροι, Ερευνητές, 1999
Στη Γειτονιά της Γης, Ερευνητές, 2001
Η Αποκάλυψη των Γαλαξιών, Ερευνητές, 2003
ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ:
Έρχεται η εφορία και μας πιάνει δυσφορία
Μία είναι η ουσία,
μη μας πιάνει απελπισία. (καφετζής)
Γράφει ο Γιάννης Φρύδας
ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ 8
Δρων αποδραμών δραγάτης
─ Όξου απ’ τ’ αμπέλια βρεεεεε! Όξου, λέου!
─ Πάντα ο δραγάτης πρέπει να φωνάζει, υπάρχουσι δεν υπάρχουσι κλέπται οίτινες κλέπτουν οπώρας… (πώς λέμε προληπτική ιατρική).
─ Τι διάτανου να χουϊάζει ουρέ του μπστόβλιακου, αφού δεν έχουμι αμπέλια ιμείς… Τι του ’ρθι κι δε βάνει γλώσσα μέσα τ’ σήμιρα;
─ Άσ’ τον να φωνάζει. Έτσι κι αλλιώς ούτε δραγάτη έχουμε πια, όμως οι άλλοι δεν το ξέρουν…
Ας ξεκινήσουμε σήμερα με το παραπάνω. Καταλάβατε τίποτε; Όχι; Πώς να καταλάβετε; Ούτε εγώ που το ’γραψα δεν καταλαβαίνω. Τώρα, σας φώτισα περισσότερο!
Έτσι συμβαίνει πάντα. Αυτός που γράφει οτιδήποτε, γράφει για κάποιον λόγο και κάτι έχει στον νου του. Αυτός που το διαβάζει καταλαβαίνει πάλι κάτι, αλλά όχι και απαραίτητα τα ίδια με τον γράφοντα. Δεν είναι κακό αυτό. Αντιθέτως! Ένα γραπτό μπορεί να έχει πολλές και διαφορετικές αναγνώσεις και διαφορετική επίδραση στον κάθε αναγνώστη.
Λένε π.χ.
«Όσοι διάβασαν Μαρξ έγιναν κομμουνιστές κι αντικομμουνιστές όσοι τον κατάλαβαν».
«Τους σεισμούς τους καταλαβαίνουν όλοι. Την ποίηση όμως λίγοι».
Γνωρίζω, λοιπόν, πως από τότε που σας απασχολώ ή ταλαιπωρώ με αυτά που γράφω, κάποια δεν τα κατανοείτε (μεταξύ μας δε χάνετε και τίποτε), κάποια σας αρέσουν, κάποια σας εξοργίζουν, κάποια είναι αφορμή για τους δικούς σας συνειρμούς. Ας είναι…
Στο εισαγωγικό κείμενο έχουμε στις τέσσερις παύλες τέσσερα δρώντα πρόσωπα. Για να σας βοηθήσω: ένας είναι (μπορεί και να μην είναι) ο τρελός του χωριού που λένε, ένας ξένος που έρχεται στο χωριό και δυο ντόπιοι κάτοικοι. Προσπαθήστε τώρα να φκιάσετε μια δική σας ιστορία. Σε μελλοντικό Καφενείο θα έχετε τη δική μου εξήγηση. Τι να κάνω; Προσπαθώ να σας κρατήσω το αναγνωστικό ενδιαφέρον.
Σκέφτομαι, αν δω κάμψη στην κυκλοφορία, να βάλω και δώρα όπως οι εφημερίδες. Πρώτο δώρο μάλλον θα είναι κάτι πολύ πρακτικό και χρήσιμο, μια κλίτσα. Έδωσα ήδη εντολή στον καλύτερο ξυλογλύπτη της Αργιθέας, τον Γιώργο Χαμπλά, να αρχίσει να τις ετοιμάζει. Πλησιάζουν και εκλογές, οι κλίτσες χρειάζονται.
Χορέψετε! Χορέψετε!
Καλώς ήρθατε στο πανηγύρι μας! Θα ξεκινήσουμε με χορό των επισήμων, μετά θα χορέψουν άλλα δυο νούμερα (που θέλουν κι αυτοί να γίνουν επίσημοι) και ύστερα σειρά χορού θα πάρουν οι αγορές. Αμέσως μετά θα ακολουθήσει γενικός χορός της κοιλιάς (ή της άδειας κοιλιάς), θα συνεχίσουμε με ηπειρώτικο μοιρολόι σε ΦΑ ελάσσονα (τι Ελασσόνα λες;) και ΣΟΛ μαντζόρε με ΛΑ μινόρε της αυγής (ένα ΔΑ μας λείπει να φκιάσουμε φασολάδα) και θα τελειώσουμε με τον χορό του Σέλτσου και του Ζαλόγγου.
…και συ δύστυχη πατρίδα,
έχε γεια παντοτινή,
που ήρθε να σε κυβερνήσει,
μέχρι κι η Ραχήλ Μακρή.
Στη στεριά δε ζει το ψάρι,
σάμπως ζούμε κι εμείς;
Πότε Μάρδας, πότε Φίλης,
πότε Πάνος Κουρουμπλής…
…κι του γυρνάου μπλιόνι σι τρουχαϊκό μέτρο:
Ούρα, ούρα, ούρα μας!
Μάκη Μπαλαούρα μας…
Επιτραπέζια απαγορεύονται, γιατί θυμίζουν τις καλές εποχές που είχαμε φαγητό πάνω στα τραπέζια.
Συμβουλή μόνο με 5 ευρώ. Φθηνότερα δε θα βρείτε πουθενά…
«Μην επιλέξετε άλογο το Μάη και γυναίκα στο πανηγύρι». Αυτό είναι παροιμία, αλλά ελλιπής. Τη συμπληρώνω λοιπόν και γι’ αυτό θέλω τα 5 ευρώ…
«Ούτε δήμαρχο στα πανηγύρια και στους χορούς…».
Με πέντε μπύρες σου φαίνονται όλα καλά, αλλά είναι επιλογές μέθης…
Ο λόγγος έχει αυτιά, ο κάμπος έχει μάτια και η εφορία εφοριακούς
Εκεί που τραγουδούσα μια μέρα «στης μαντζουράνας τον ανθό, έγειρα ν’ αποκοιμηθώ» το ’παιρνα μετά με το λαούτο και συνέχιζα «κι αν δε σ’ αρέσει ο ύπνος μου, πάρε μου το κεφάλι», έρχεται ένας τύπος, βγάζει ταυτότητα και μου λέει:
─ Και βέβαια θα στο πάρω το κεφάλι. Είμαι εφοριακός! Φέρε γρήγορα έξι ευρώ!
─ Γιατί, από πού στα χρωστάω; Τον έχω πληρωμένο εγώ τον φόρο, είμαι νομοταγής.
─ Φόρος διαμονής! Όταν κοιμάσαι σε ξενοδοχείο, δεν άκουσες τίποτε σχετικά;
─ Όχι, πού ν’ ακούσω; Δεν κοιμήθηκα και πουθενά. Το τραγούδι λέει…
─ Δεν ξέρω τι λένε τα τραγούδια. Δώσε τα έξι ευρώ τώρα και θέλεις κοιμήσου στης μαντζουράνας τον ανθό, θέλεις στα γαϊδουράγκαθα…
Σώπα, Γιάννη, είπα μι του μυαλό μ’. Όσου κραίν’ς, τόσου πλειότιρα αδικήματα θα σ’ βγάνει αυτός. Πλήρουσα κι γίν’κι αμούντι… Έπαιξα λίγο και το «θρήνος μεγάλος γίνεται μέσα στην εφορία» κι έβαλα το λαούτο στη θήκη του…
Άμα δείτε κανέναν να περιφέρεται περίεργα, τον νου σας! Θα είναι ή κλεφτρόνι ή εφοριακός. Βασικά το ίδιο πράγμα είναι και οι δυο…
Τα παράλογα, τα απίστευτα κι όμως αληθινά του ΕΝΦΙΑ
Ο ΕΝΦΙΑ δε διορθώνεται, καταργείται! (πες τα, μεγάλεεεεε!).
Ο ΕΝΦΙΑ δεν καταργήθηκε. Συνεχίζει μαζί με τις αγορές να μας χορεύει.
Μόνο εγώ έχω τον τρόπο να σας μειώσω τον ΕΝΦΙΑ. Προσέξτε! ΕΝΦΙΑ
Ο ΕΝΦΙΑ μειώνεται μόνο αν μειώσεις το μέγεθος της γραμματοσειράς.
Ο λαός σε παραλήρημα: Κόψτε μας το οξυγόνο, όχι τον ΕΝΦΙΑ!
Όμως, όσο κι αν ο λαός δεν μπορεί πλέον να ζήσει χωρίς ΕΝΦΙΑ, κάποιες στρεβλώσεις μάς έχουν προβληματίσει και τις περιγράφουμε, για να γίνουν διορθώσεις, ώστε με μεγαλύτερο ενθουσιασμό και ανυπομονησία να τον υποδεχόμαστε κάθε χρόνο. Δείτε τρεις περιπτώσεις:
1η περίπτωση: Ο Έκτορας κλήθηκε να πληρώσει ΕΝΦΙΑ για το σύνολο της έκτασης στην Καράβα, στο Βουτσικάκι και Ντεληδήμι με τα εν αυτώ γούπατα, ανάραχα, τσιούκες, λαγκάδες, λάκκες και πλάια, δάση και σπανά (από Τρόχαλο,
Πατήματα, Οβριά, Λούτσα, Σκιζοκάραβο, Οξιά, Γκαβέλου, Αφορισμένη, Αρκουδιά και μέχρι Βρυσούλες και Μπλια). «Ο δορυφόρος εσένα πιάνει να περπατάς αυτή την έκταση, εσύ θα πληρώσεις. Μπορείς σε 12 άτοκες μηνιαίες δόσεις να εξοφλήσεις. Κάθε τετράμηνο θα ξεχρεώνεις κι ένα βουνό» του είπαν. Όλοι καταλαβαίνετε τώρα, γιατί φέτος δεν πολυεμφανίζεται στα βουνά ο Έκτωρ…
2η περίπτωση: Ο Λάμπρος Αντωνίου, ο αστυνόμος, Αν και άνθρωπος της εξουσίας δε γλύτωσε. Πρέπει να πληρώσει ΕΝΦΙΑ όλη την έκταση απ’ τα καρτέρια που πήγαινε κατά το κυνήγι του αγριόχοιρου (Ρ’ζοστέφανο, Παλιοκάμαρα, Κοζιοκάρι, Τσιουγκάνι, Ασφάκα , Δαιμονάλωνο, Λούκα κ.α.). Δεν άκουγε που του λέγαμε: να μην κινείσαι στο καρτέρι, γιατί θα σε καταλάβουν τα γ’ρούνια και θα σε παρακολουθεί ευκολότερα κι ο δορυφόρος. «Εμείς οι αστυνομικοί παρακολουθούμε, δε μας παρακολουθούν» έλεγε. Πλήρωσε τώρα, αστυνόμε! Με τις διασυνδέσεις του, κατάφερε μόνο να μην πληρώσει την επικαρπία, γιατί από καρπούς τον βόσκαγε τον τόπο. Αλλού χαμοκέρασο, αλλού γκόρτσο, κράνια, τσάπουρνα δεν έμενε άδειος. Αμ, τι νομίζετε, απ’ το κυνήγι ζούσε;
3η περίπτωση: Έρχομαν από κείθε, έφτασα στα Ραγάζια και σταμάτ’σα να που νια καλ’μέρα στου Βάιου κι να μάθω κι κάνα διεθνές νέου (δηλαδή, πώς άν’ξι του χρηματιστήριου στου Τόκιου, που βρίσκιτι ου Ντάου Τζόουνς, από πού θα πάρουμι φέτου πιτρέλιου, απ’ του Ιράν ή τ’ Βινιζουέλα κι αν πέρασαν τα γίδια τ’ Σκουμή απ’ τα Καλ’βάκια κα’ του γιουφύρι του στιφανιώτ’κου).
Όξου απ’ του μαγαζί, κάθουνταν σ’ ένα τραπέζι ένας εύσουμους (ιμείς σ’ν Αργιθέα χουντρό λέμι μαναχά του δήμαρχου. Τ’ς αλλ’νούς, τ’ς τρουφαντούς, τ’ς λέμι ιφτραφείς ή εύσουμοι). Κουντουζύγουσα σια ’κεί κι τ’ κραίνου:
─ Καλ’μέρα, ορέ πατριώτ’! Μέσα είνι ου Βάιους;
─ Μι δ’λεύ’ς, Γιάννη, ιπειδή έκουψα του μπστάκι;
Τ’ράου, ου Βάιους! Ματατ’ράου, π’θινά του μπστάκι τ’ Βάιου! (του πρώτου μπστάκι στουν Αργιθέα! Αν ου Κλειστέν’ς έβανι νια τρουπουλουγία να γένιτι δήμαρχους αυτός πο’ ’χει του τρανύτιρου μπστάκι, ου Βάιους θα γένουνταν κι αντιδήμαρχους ου Γιώργου Μανίκας).
─ Καλά, ρε Βάιου, τι σου ’ρθι; Τουν γνουρί’εις τουν ιαυτό σ’ στουν καθρέφτη;
─ Τι να ’κανα. Μι τσάκ’σαν στουν ΕΝΦΙΑ.
─ ΕΝΦΙΑ κι στου μπστάκι;
─ Κι στου μπστάκι! Ούλα θα τα μιτράν τώρα. 756 ιβρώ μ’ χαλεύουν.
─ Γιατί τόσου πουλλά;
─ Γιατί είνι ιντός οικισμού.
─ Σώπα, ρε Βάιου, π’ λες οικισμό κι τα Ραγάζια.
─ Δεν του λέου ιγώ, ου έφουρας του λέει.
─ Δεν υπήρχι άλλους τρόπους να γλιτώ’εις του τζιριμέ;
─ Υπίρχι, αν το ’βανα στα είδη πουλυτιλείας, αλλά δε γλύτουνα κι πουλύ. Μόνο αν το ’κουβα θα γένουνταν μαχητό κι θα απαλλάζουμαν απ’ του φόρου. Ε! ας κάτσου κι δυο μήνις χουρίς μπστάκι, θα ιδούμι ως τ’ χρόν’. Μπουρεί τ’ χρόν’ να πληρώνουν αυτοίνοι π’ του ξουρίζουν, οι φαλακροί, οι κατσαρουμάλλ’δις, πού να ξέρ’ς.
─ Πάψι, αρέ Βάιου! Μ’ έβαλις σι έγνοιες τώρα. Τι θα γένουμι;
Βάιους χουρίς μπστάκι, είναι σα θάλασσα χουρίς νιρό. Ου ΕΝΦΙΑ δεν τρουπουποιείτι κι τρουπουποιείτι ου Βάιους; Δεν καταπένιτι αυτό… Δεν είχα μιτά κι διάθιση να τουν ρουτήσου κι για κάνα τουπικό πουλιτικό νέου, δηλαδή, ποιος κινείτι για δήμαρχους, μι ποιον θα πάει στ’ς ικλουές… Ειδικά του τιλιφταίου, θέλου να του ξέρου ιξάπαντους. Ιγώ πρώτα μαθαίνου μι ποιον θα πάει ου Βάιους κι τότι απουφασίζου. Πααίνου μι τουν άλλου. Στουν τουμέα τ’ς πουλιτικής, δεν τα πήζουμι ντιπ!...
Φορολογική συνείδηση
Για να μπει φορολογική σειρά σ’ αυτό το κράτος, προτείνω να φορολογούνται όλοι οι πολιτικοί, βιομήχανοι, εφοπλιστές και άλλες αναξιοπαθούντες ομάδες όπως οι δάσκαλοι ή οι δάσκαλοι να φορολογούνται κι αυτοί όπως οι πολιτικοί, οι βιομήχανοι, οι εφοπλιστές…
Ενημερώνω, επίσης, πως στο Καφενείο δε θα δικαιούνται δια να ομιλούν σε πολιτικές συζητήσεις, όσοι (ανεξαρτήτως ιδιότητας) δεν έχουν μαζί τους φορολογική ενημερότητα τρέχοντος έτους και τα εκκαθαριστικά φόρου της τελευταίας δεκαετίας.
Αποκλείονται παντελώς του λόγου κι όσοι πίνουν βερεσέ τον καφέ και μέχρι της εξοφλήσεως του οφειλόμενου ποσού.
Ένα δύο, εν δυό, ένα στ’ αριστερό, ένα κι αλλαγή, τρία κι εμπλοκή…
(ας πάηνηταν στου στρατό οι γ’ναίκις, για να καταλάβινιταν κι τουν τίτλου)
Ή αλλάζουμε, ή βουλιάζουμε (είπε ένας στοχαστής ξιαστόχαστος).
Και αλλάξαμε και βουλιάξαμε και πού ’σαι ακόμα (είπε κι ένας καφετζής).
─ Παιδιά μ’, γιατί είστε ανάλλαγα; (ρώτησε ένα δημοτικό τραγούδι).
─ Γιατί χάλασε το πλυντήριο (απάντησαν τα παιδιά).
Χάλασε και το δικό μας πλυντήριο, είπε η γυναίκα μου.
Πάλι; ούτε τριάντα χρόνια δεν το ’χουμε!
Μια γειτόνισσα, καμιά ογδονταριά χρονών, μας είπε: «ΙΖΟΛΑ να πάριτι, ιγώ πέντι άντρις που ’χα, μ’ αυτό τ’ς έβγαλα πέρα».*
Πήγα και αγόρασα ένα. Ζίμενς!... Το πήρα με έκπτωση 50%. Αναγκάστηκα, βέβαια, να γραφτώ πρώτα στη Νέα Δημοκρατία. Κάνει καλύτερες τιμές η Ζίμενς στους νεοδημοκράτες. Τώρα, τα άλλα κόμματα με ποιες εταιρείες συνεργάζονται, δεν ξέρω. Πριν γραφτείτε, ρωτήστε καλύτερα. Πάντως, ανάλογα με τη συσκευή που χρειάζεστε, δεν είναι κακό ν’ αλλάζετε κόμμα, όταν πρόκειται για το συμφέρον σας…
Τι να ’κανα; «Παπάς κρεμασμένος, γράφει και ξεγράφει»…
*Η γειτόνισσά μου είχε τον άντρα της και τέσσερα αγόρια, αυτούς εννοούσε, αλλά εσείς κατ’ ευθείαν στο πονηρό. Πώς χάλασε έτσι η αθώα μας προαίρεση; Γιατί ψάχνουμε να τραφούμε απ’ τα αρνητικά των ανθρώπων; Πού βαδίζομεν; Ξέρω κι εγώ! Αυτό που ξέρω είναι πως δε μας ξεπλένει πια ούτε ο Άσπρος…
Χαιρετίσματα…
Έχιτι χιριτίσματα ούλοι απ’ του Μήτσιου! Πάνω που πιστέψατε ότι γλυτώσατε σήμερα, γκολ στου 90΄ ου Μήτσιους. Είπαμαν, δε γένιτι χουρίς Μήτσιου, είνι πουλύ χρήσιμους! Καλά λέν’: «Έχ’ς Μήτσιου στου σπίτι, τι του θέλ’ς του γουμάρι στου κατώι».
Χαιρετίσματα και με νόημα στην κάθε εξουσία:
Ευτυχώς, στην εξουσία
δεν υπάρχει αθανασία...
30/9/2018
Αισχύλος: Αγαμέμνων [τραγωδία] AUDIOBOOK διαβάζει ο Κων/νος Οικονόμου Αγαμέμνων είναι τίτλος τραγωδίας του Αισχύλου, στην οποία περι...