Ετικέτες - θέματα

7.11.25

Πειράματα, πειράγματα και πειραγμένοι Γράφει ο Γιάννης Φρύδας ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ 18

 Πειράματα, πειράγματα και πειραγμένοι


Στιγμιότυπο οθόνης (768) 1.jpg

Ας τραγουδήσω κι ας χαρώ,

ας παίξω κι ας γελάσω…

(από παραδοσιακό τραγούδι)


Γράφει ο Γιάννης Φρύδας

                             

ΣΤΟ  ΚΑΦΕΝΕΙΟ  ΤΟΥ  ΓΙΑΝΝΗ  18

                        

Εμβατήριον …

Πάνω εκεί στης Πίνδου μας τις κορφές,
που θαρρείς τ’ αστέρια φιλούνε,Στιγμιότυπο οθόνης (768) - Αντιγραφή.jpg

εταιρείες πολλές πονηρές                                     
τους ανέμους συνέχεια ερευνούν…                       Καμάρα

                                                                           λιασκοβίτικη                                                                                                                                              

Πάνω εκεί στης Πίνδου μας τις κορφές

Θα γεμίσει ο τόπος φτερωτές…                        


  Ξεκινάτε το με μέτρο 2/4 ως εμβατήριο, περπατάτε καμπόσο ζωηρά (ψηλά το χέρι), το γυρνάτε μετά την προθέρμανση σε τσάμικο 3/4 και πάνω που αρχίζουν τα τσαλιμάκια και κοντεύετε να το κάνετε «ρούμπα» σε 4/4, πέφτετε στη «λούμπα» και το τελειώνετε σαν ηπειρώτικο μοιρολόι πολυφωνικό, γιατί αν δε βάλουν οι πολλοί τις φωνές σ’ αυτή τη χώρα, δε θα βγει τίποτε και ποτέ σωστό… 


Υδρανεμογεννήτριες

  Το Καφενείο σήμερα θέλει να σας ανακοινώσει επισήμως (και πριν απ’ όλα τα ειδησεογραφικά κέντρα και μέσα) ένα σπουδαίο γεγονός, μια σπουδαία επιτυχία παγκόσμιου ενδιαφέροντος. 

  Ο στρατηγικός μας επενδυτής, ο δικός μας Πάνος Στάθης, παρουσίασε σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού (εμ, πού θα το παρουσίαζε; Στα δικά μας συνήθως έχουν καταλήψεις) τη σπουδαία εφεύρεσή του, την υδρανεμογεννήτρια. Παρότι Στάθης, αγνόησε εντελώς τον αρμόδιο υπουργό ενέργειας και περιβάλλοντος Σταθάκη, αλλά δε μας πέφτει λόγος. Οι υδρανεμογεννήτριες λειτουργούν με αέρα, με νερό ή και τα δυο ταυτόχρονα. Ακούγεται ότι για να τιμηθεί με τον καλύτερο τρόπο ο εφευρέτης αυτής της εφεύρεσης, η οποία αλλάζει τα ενεργειακά δεδομένα, θα εγκατασταθεί η πρώτη συστοιχία στην κοιλάδα Αχελώου, όπου και η γενέτειρα του Πάνου. Πιστεύουμε ότι μόλις ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια (σε καμιά δεκαπενταριά χρόνια δηλαδή) η επένδυση θα ξεκινήσει αμέσως. 

  Οι υδρανεμογεννήτριες αναπτύσσονται  κατά μήκος του ποταμού με βάση την αρχή «σαν πήρα έναν κατήφορο στην άκρη στο ποτάμι», τοποθετούνται στον γιαλό, αλλά οι φτερωτές ακουμπούν στο νερό και παίρνουν κίνηση απ’ τη ροή του καθώς κι απ’ τον αέρα, γιατί η ποταμιά πάντα έχει αέρα. Η λειτουργία τους στηρίζεται καθαρά στη ροή των ρευστών. Βέβαια, για την ανάπτυξή τους χρειάζεται και  ρευστό (χρήμα), όμως λεφτά υπάρχουν! 

  Σε κάθε συστοιχία προβλέπεται και εγκατάσταση μίας (περίπου ίδιας κατασκευής), η οποία θα παίρνει κίνηση απ’ τις άλλες και θα λειτουργεί όπως ο μύλος του λούνα παρκ, για να χρησιμοποιείται ως κυλιόμενη εναέρια γέφυρα. Θα μπορεί όποιος θέλει να περνάει εύκολα απέναντι, χωρίς να εξαρτάται από τις φρικτές περαταριές. Αυτή η κατασκευή θα έχει και ενσωματωμένη απόχη (το μόνο τμήμα της που θα ακουμπάει στο νερό), για να βγάζουμε και κάνα ψάρι. Επίσης, θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε πολλαπλώς το σύστημα και με άλλες ακόμη εφαρμογές.

  Επικοινωνήσαμε  τηλεφωνικά  με τον Πάνο  και παρουσιάζουμε  αυτή τη συνομιλία: 

Πάνο, συγχαρητήρια! Εύχομαι να ακολουθήσουν κι άλλες παρόμοιες επιτυχίες! Πώς έφτασες σ’ αυτή την πρωτοποριακή εφεύρεση;

Έφτασα απ’ τον αντίθετο δρόμο που πας εσύ ως κυνηγός…

Τι θα πει αυτό; Τι σχέση έχει το κυνηγός; (Σας είπα, είναι δύσκολος ο Πάνος).

Να, ο κυνηγός φαντάζεται αυτά που δεν καταφέρνει κι ο εφευρέτης καταφέρνει αυτά που δε φαντάζεται.

Τέλος πάντων, το αντιπαρέρχομαι, ας μην αρπαχτούμε αμέσως, πες αυτό που σε ρωτάω, ο κόσμος δεν περιμένει από εσένα να μάθει για τους κυνηγούς… 

Καλά, κρατήσου! θα σου πω. Από μικρός πήγαινα όπως ξέρεις στον νερόμυλο που είχαμε ως οικογενειακή επιχείρηση. Το καλοκαίρι το νερό λιγόστευε, το παίρνανε και με τα σκαλοκόμματα, για να ποτίζουν κήπια και χωράφια και πολλές φορές ο μύλος σταματούσε. Από τότε, λοιπόν, έλεγα πως έπρεπε να βρεθεί κι άλλος τρόπος να λειτουργεί. Σκέφτηκα τότε με την παιδική μου φαντασία τον υδρανεμόμυλο κι αυτό έμεινε πάντα στο μυαλό μου, μέχρι που με οδήγησε στην υδρανεμογεννήτρια.

Είναι η πρώτη σου ανακάλυψη αυτή;

Όχι, είναι η πιο πρόσφατη. Προηγήθηκαν κι άλλες νωρίτερα. Η πρώτη ήταν το πτυσσόμενο φασ’λόξυλο, αλλά τι να συζητάω για τεχνολογία με Μαρκελεσιώτη... Εσείς από κλιτσόξυλα  μέχρι σουφλιά ξέρετε. Ούτε στειλιάρι σε κασμά δεν μπορείτε να βάλετε. 

Α, εμείς επικίνδυνα εργαλεία δεν τσακώνουμε στα χέρια μας. Αυτά είναι για δ’λειά κι εμείς απού δ’λειά… Ας συνεχίσουμε όμως. Αν κατάλαβα καλά, μπορούμε πια να  αξιοποιούμε ό,τι κινείται περιστροφικά και να παράγουμε ρεύμα; 

Βέβαια, ακόμη και η ανέμη. Με το μάζεμα του κουβαριού θα δίνεται κίνηση και θα παράγεται ρεύμα. Ρεύμα κι απ’ το μαγκανοπήγαδο. Ρεύμα κι απ’ το «γύρω – γύρω όλοι» στην παιδική χαρά. Και οι υποψήφιοι που γυρίζουν από χωριό σε χωριό για ρεύμα γυρίζουν, τι νομίζεις; (Άλλη μορφή ρευματοπάθειας αυτή).

Δηλαδή, Πάνο, οι άνθρωποι από τώρα πέρα θα ζουν για να παράγουν ρεύμα, τίποτε άλλο;

Ρώτα τα μαρούλια, τι να σου πω…

Είσαι με τα καλά σου; Μιλάνε τα μαρούλια; Τι μπορούν να πούνε τα φυτά;

Λένε πως δεν μπορούν να φυτρώνουν κάτω απ’ τα φωτοβολταϊκά... Φωτοβολταϊκά σε κατάλληλη για καλλιέργεια γη; Τι θα τρώνε μετά οι άνθρωποι; Η επιστήμη είναι καλή όταν υπηρετεί τον άνθρωπο, όχι όταν τον σκλαβώνει ή τον εξοντώνει… 

Πού πάει η τεχνολογία πια; Παρακολουθείς και το πείραμα «σερν» με το «σωματίδιο του θεού» που λένε;

Θα ήταν αφύσικο, φυσικά, φυσικός και να μην το παρακολουθώ. Όμως, δε με ενδιαφέρει τόσο το λεγόμενο σωματίδιο που κινείται στον επιταχυντή, όσο το σώμα του ανθρώπου που κινείται απ’ την πρώτη γαλαρία στον Ντρασκό, μέχρι να βγει σώος από την πέμπτη… 

Καλά, ορέ Πάνο! Και πάλι συγχαρητήρια, αλλά τήρα να φκιά’εις κι κάνα χρήσιμου πράγμα, κάνα επαναφουρτιζόμινου σ’φλί αν μπόρ’γις, ξιπλατίσ’καμαν μ’ αυτά τα ξ’λένια τα ιλατίσια…


Πετρωτό και Πετροχώρι

  Έπιασι Αντριάς κι δε μπουρούμι να σ’μάσουμι δάχ’λα απ’ του κρύου, ουπότι καλά είνι να ζ’γουλώσουμι, έστου για λίγου, σι κάνα χουριό προυσήλιου. Ας πάμε στο Πετρωτό ή στο Πετροχώρι. Προσφέρονται και τα δυο γι’ αυτό, αν και υπερέχει στη ζέστη το Πετρωτό, λόγω χαμηλού υψομέτρου. Ειδικά στα Πουρναράκια είναι μάλλον το πιο απόγωνο μέρος στην Αργιθέα και στη θέση Καταφίδια τα φίδια κυκλοφορούν με κοντομάνικα πουκάμισα και τον χειμώνα. Πλην υψομέτρου, άλλη βασική διαφορά είναι ότι το Πετρωτό κατοικείται από Λιασκοβίτες και το Πετροχώρι από Σπυρελιώτες.

  Μεταξύ τους, βέβαια, έχουσι και πολλές ομοιότητες… Είνι που τα έχουσι ου Θιός στα λ’θάρια. Όσες πέτρες του περίσσεψαν απ’ τη Μάνη τις παρκάρισε σ’ αυτά τα χωριά. Το λέει και τ’ όνομά τους. Κάθε χρόνο κάνουν και δυο τρεις εκθέσεις από πέτρες… Τις κατεβάζουν στον δρόμο, σε δυο μεγάλα ρέματα που έχουν, στο Ξερολάγκαδο  και στο ρέμα κοντά στο Χάνι Νασιώκα.  Έχουμε «θαυμάσει» πολλές φορές το πλούσιο υλικό τους, μιας κι όταν γίνονται αυτές οι εκθέσεις κάθεσαι και τις βλέπεις, θέλεις δε θέλεις, γιατί δεν μπορείς να προχωρήσεις για το δικό σου χωριό. Ειδικοί ξεναγοί εξηγούν στους επισκέπτες τα εκθέματα και τη διαφορά μεταξύ στουμπιάς και στούρνας. Η τοπική μούσα ύμνησε τα λ’θαρουχώρια με σχετικούς στίχους:

Να ’μουν στο Σπυρέλ’ χαλίκι, στη μεσούλα σου θηλύκι

και στο Λιάσκοβο αγκωνάρι, στη μεσούλα σου ζωνάρι.

  «Λες ψέματα! Εμείς στην Αργιθέα δεν έχουμε μούσες, μούτες έχουμε. Δε λέγαμε στα παιδιά, θα σας φάνε οι μούτες;» πετάχτηκε ο αντιρρησίας. 

  Ας είπε! Κουβέντα με τον αντιδραστικό θα στήσω; 

  Παρότι λιθαροχώρια, είναι πολύ καθαρά από πέτρες για δυο λόγους που, επίσης, συνιστούν ομοιότητες. Είχαν και τα δυο χωριά καλντερίμια, όπου κατάφεραν να συνεμπάξουν και να κρύψουν πολύ χαλιά. Χαλιάς είναι ένα παχύ στρώμα από πέτρες, τσιόχαλα, κοτρώνια, βύσσαλα και ύβηλα Δεν ξέρω σήμερα κατά πόσο διατηρούνται αυτά τα γραφικά δρομάκια και τα σοκάκια τους. Αν όχι, περάστε τα  κι αυτά στην εκτός δρόμου Αργιθέα. Ούτε ο Μενέλαος δεν ασχολείται μ’ αυτά, για τους δημάρχους μην το συζητάτε!

  Είχαν και έχουν πολλές καρυδιές. Όσες πέτρες και μόχαλα υπήρχαν επιφανειακά,  χρησιμοποιήθηκαν για να πετροβολάνε τις νυφίτσες (δηλαδή τους σκίουρους) που τους έτρωγαν τα καρύδια.  Έτσι, πέταμα στο πέταμα, έφυγαν προς τα κάτω και είναι δύσκολο τώρα να βρεις πέτρα… ελεύθερης βοσκής. Να φανταστείτε, όταν οι Σπυρελιώτες κάνουν διαδηλώσεις, για να έχουν πέτρες να πετάνε στα ΜΑΤ, παίρνουν την προηγούμενη μέρα τηλέφωνο τον Μήτρο Νταβαρίνο και του λένε: «Ε, στρουμπούλ’, φέρι μας ένα  δρουμουλόγιου στρουμπούλια να ’χουμι ταχιά στ’ν ικδήλουσι!...». Πάν’ οι παλιοί οι Σπυριλιώτις π’ δεν τα ’βαναν μι ’ν ιξουσία… Οι Λιασκοβίτες επιλέγουν άλλους τρόπους πίεσης. Κάνουν συνήθως καταλήψεις στη σήραγγα εκτροπής Αχελώου και στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο Συκιάς.  

  Σταματώ απότομα την αναφορά μου στα πετρωτοπετροχώρια, γιατί έχω εκεί πολλούς και καλούς φίλους και αν συνεχίσω, θα χάσω τους περισσότερους. Το χειρότερο είναι ο φόβος μην περάσω και με αρχίσουν στο πετροβόλημα. Πλάκα, πλάκα θα με πάρουν με τις πλάκες… 


Παράδοση: Γιορτές και γιορτές ανέορτες…

  Πέρασαν τα Νικολοβάρβαρα και προχωράμε για τις άλλες γιορτές του χειμωνιάτικου κύκλου, με κορύφωση αυτές του δωδεκαήμερου, των Χριστουγέννων, τ’ Αϊ-Βασιλειού με τον νέο χρόνο, των Φώτων…  

«Βίος ανεόρταστος μακρή (μακρά) οδός απανδόκευτος».

  Έτσι έρχονται οι γιορτές. Μικροί σταθμοί για λίγη χαρά, για τις λίγες στιγμές τους που δίνουν νόημα στη ζωή μας, που ενισχύουν την απαραίτητη ελπίδα για την πορεία του βίου μας. 

  Όλοι ξέρουμε πώς γιορτάζονταν και πώς γιορτάζονται σήμερα. Όταν όλα αλλάζουν, δεν μπορεί να μείνουν ανέπαφες και οι γιορτές. Το άσχημο είναι όταν μετατρέπονται εντελώς σε γιορτές ανέορτες… Είναι πολύ σημαντικό, έστω και με ένα τηλέφωνο, να πούμε στον εορτάζοντα συνάνθρωπό μας: «να χαίρεσαι την τηλεφωνική ονομαστική σου εορτή». Να αισθανθεί ότι τον συνοδεύουν οι ευχές μας. Η τεχνολογία μάς δίνει αυτή τη δυνατότητα σήμερα, άλλα πράγματα εμποδίζουν την επικοινωνία των ανθρώπων…

  Είναι η καλοστημένη παγίδα που στήνει γύρω μας η παγκοσμιοποίηση με όλους τους τρόπους και τα μέσα. Ένα αόρατο δίχτυ που μας εγκλωβίζει και μας επιβάλλει συμπεριφορές, αλλά εμείς νομίζουμε ότι είναι ελεύθερες επιλογές μας. Δοκιμασμένης επιτυχίας  συνταγή  η ομογενοποίηση όλων των ανθρώπων. Αντικατάσταση των δικών μας γιορτών με τις παγκόσμιες ημέρες και τις διεθνείς ημέρες. 

  Σήμερα είναι η παγκόσμια ημέρα του ύπνου... Χρόνια πολλά! Να τον χαίρεστε! Να ζείτε να κοιμάστε! Ας μην ταράττει τον ύπνο σας τίποτε! Σας φέραμε για δώρο μια βελέντζα  φλουκιαστή  κι  δυο  προυσκέφαλα μι αρνουπόκια να θαραπαυτίτι ύπνου…

Τ’ Αϊ-Γιουργιού να φέξει!

  Για τις γιορτές που ακολουθούν θα γράφω κάτι δίπλα κι εσείς θα βρίσκετε τις κατάλληλες ευχές. Γιορτή χωρίς συμμετοχή δε γίνεται.

Παγκόσμια ημέρα σκέψης: Γιορτάζουν οι απερίσκεπτοι.

Παγκόσμια ημέρα αποχής απ’ το κρέας: Θα σερβιριστούν σουβλάκια και μπίρες.

Παγκόσμια ημέρα γέλιου: Θα σας μοιράσουμε την ταυτότητα οφειλής του ΕΝΦΙΑ.

Παγκόσμια ημέρα χελώνας: Χρόνια πολλά στη δημόσια διοίκηση!

Παγκόσμια ημέρα ανέμου: Άι, κατ’ ανέμ’! Κιο δε φ’σάει ντιπ σήμιρα.

Παγκόσμια ημέρα κατά των κουνουπιών: Θα σας αλείψουμι κι μι αουτάν…

Παγκόσμια ημέρα αυγού: Θέλ’ς βραστό, θέλ’ς τσιακλατ’στό…

Παγκόσμια ημέρα πλυσίματος των χεριών: Πλύντι κι κάνα πουδάρι!

Παγκόσμια ημέρα αγοραστικής αποχής: Ιμείς κάθι μέρα γιουρτάζουμι τώρα.  

Παγκόσμια ημέρα ιδιοκτησίας: Της γιορτής απέχουν οι αριστεροί. 

Διεθνής ημέρα κατά του θορύβου: Μη βρουντουκουπάτι, ουρέ!

Διεθνής ημέρα μετάφρασης: Τι θα πει πρόπ’σαν κι τ’ς έντ’σαν τ’ς άλλοι;

  Τα τελευταία χρόνια πήραμε φόρα και στήσαμε ανάλογες γιορτές. Πιστεύουμε ότι εισάγουμε έτσι καινοφανείς και προοδευτικές ιδέες στον τόπο μας. Απίστευτες γιορτές εμφανίζονται από το πουθενά και διεκδικούν χώρο στη ζωή μας. Πίσω τους σχεδόν πάντα το εμπόριο και η εκμετάλλευση της καταναλωτικής μανίας μας. Εδώ πρωτοστατεί η ύπαιθρος… Γιορτή κρασιού, βαμβακιού, κερασιού, αμύγδαλου, κάστανου, πατάτας, σαρδέλας, προβατίνας (γιουρτάζουμι τ’ν πρατίνα, ’λάτι στου χουριό μας, θα να ’χουμι σαράντα πρατίνις ψ’μένις, για να γιουρτάσουμι αυτές π’ θα μείνουν ζουντανές…). Στις πόλεις κυριάρχησαν τα γενέθλια. Τους ψέλνουν το ίδιο μονότονο πολυχρόνιο με το αγγλικόν της μητρικής μας γλώσσας (χάπι μπέρθεϊ του γιου). Σβήνει η γριά τα κεριά στην τούρτα και του χρόνου της ανάβουν κεριά της γριάς στο μανάλι (πόσο να μεγαλώσει και πόσο σοφή να γίνει;). 

  Εμφανίστηκε και στην Αργιθέα αυτή η μόδα. Περί ορέξεως, βέβαια, δεν τίθεται θέμα, αλλά δε θα αφήσω ασχολίαστο το γεγονός και να παραμελήσω το Καφενείο, για να προστατέψω τους Σπυρελιώτες. Έκαναν γιορτή καρυδιού. Μαζεύτηκαν ένα βράδυ, έσπαγαν καρύδια, έτρωγαν τα σούμπρα, έπιναν και τα ουίσκια, μέχρι το πρωί αμούντι τα καρύδια. Δεν είχαν ούτε για την παννυχίδα. Δεν ξέρω αν συνεχίζουν τη γιορτή, όμως θα μάθω κι ευθέως απειλώ. Θα μαζέψω το καλοκαίρι καμιά διακοσαριά νυφίτσες και θα τις απολύσω αρχές Αυγούστου στον Πλάτανο τ’ Παυλιά κι άμα μείνει κουκόσια π’θινά να με καλέσουν κι εμένα στη γιορτή…


Όστις βούλεται και όπως βούλεται…

  Οι σκέψεις αυτές ας μη χαλούν τη διάθεση των ανθρώπων για το πώς θέλουν και τι θέλουν να γιορτάζουν. Ευχή χωρίς αστερίσκους, να είναι οι άνθρωποι όλοι καλά και να γιορτάζουν με τον τρόπο τους. Ετούτος ο τόπος έχει πλούσιο το εθνικό και θρησκευτικό συναξάρι του. Όστις βούλεται το ακολουθεί και μετέχει των εορτών του. Όστις, επίσης, βούλεται το παρακολουθεί κι ας προσπαθεί να καταλάβει, γιατί και ποιοι θέλουν να του το αλλάξουν… 


Σας καρτιρού ουλ’νούς στ’ γιουρτή τσιγαρίδας π’ θα να ’κανα, άμα είχα γ’ρούνι...



Στιγμιότυπο οθόνης (767).jpg

Το

πιο

φωτογραφημένο

πουρνάρι

της

Αργιθέας!

Πετροχώρι                                                        


Πώς  

άντεξε

 τόσα 

χρόνια 

και

 τόσους

 Σπυρελιώτες!


8/12/2018


Το πιο φριχτό ναυάγιο θα ήταν να σωθούμε! Γράφει ο Γιάννης Φρύδας ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ 17

 Το πιο φριχτό ναυάγιο θα ήταν να σωθούμε!



…ραγιάδες έχεις, μάνα γη, σκυφτούς για το χαράτσι,

κούφιοι κι οκνοί καταφρονάν τη θεία τραχειά σου γλώσσα,                                                                    

των Ευρωπαίων περίγελα και των αρχαίων παλιάτσοι…

Κωστής Παλαμάς


Γράφει ο Γιάννης Φρύδας

                             

ΣΤΟ  ΚΑΦΕΝΕΙΟ  ΤΟΥ  ΓΙΑΝΝΗ  17

                          

                             Πάψετε πια...

Πάψετε πια να εκπέμπετε το σήμα του κινδύνου,
τους γόους της υστερικής σειρήνας σταματήστε
κι αφήστε το πηδάλιο στης τρικυμίας τα χέρια:
το πιο φριχτό ναυάγιο θα ήταν να σωθούμε!

Κώστας Ουράνης


Πρόσεξε πώς σε δουλεύουν, κατεβαίνουν για ν’ ανέβουν

  Όταν δεν μπορείς να επιλέξεις την ένταση της τρικυμίας, για να την προσαρμόσεις στις αντοχές σου, φρόντισε τουλάχιστον να επιλέξεις τον καλύτερο καπετάνιο και τιμονιέρη. 

  Εσύ όμως επιμένεις: Όχι στους άξιους, ναι στους καταφερτζήδες!

                                    Όχι στους έντιμους, ναι στους αετονύχηδες!

  Έχεις, βέβαια, τα δίκια σου. Οι πολιτικοί έχουν τον τρόπο να σε πείθουν. Σου πουλάνε τη σιγουριά με τόση τέχνη, που πληρώνεις προκαταβολικά (ψηφίζεις δηλαδή) κι ας μη βλέπεις τι αγοράζεις. Όταν το καταλαβαίνεις, είναι πια αργά…

  Λέει ο πολιτικός: 

  Κατεβαίνω στον πολιτικό στίβο!... Όλεεεεε!... εμείς. Μαζί σου, αθληταρά!... εμείς. (Πρόσεξε, Κώστα Τσιάκαλε, μη σου φύγει το θ από τον αθληταρά και πέσουμε σε καμιά γκάφα!).

  Κατεβαίνω στον αγώνα!... Δέσι καλά τα παπούτσια, μην πατή’εις κάνα κουρδόνι κι πιδικλουθείς!

  Κατεβαίνω στην πολιτική μάχη!... Τ’ς κιαρατάδις τ’ς ουχτροί!... Θα βάλουμι τα στήθια μας μπρουστά στ’ς σφαίρις (ιμείς τα βλήματα), για να σι προυστατέψουμι να μην κ’τσιουμπάει τ’ ανύχι σ’. Ζούμι, στη Βουλή για να σι ιδούμι!

  Κατεβαίνω για βουλευτής!... Κατέβα!... Τόσα παραϊλά μπαίνουν τώρα στη Βουλή, γιατί να μην μπεις κι εσύ;

  Κατεβαίνω για δήμαρχος!... Απάγαλια στα σκαλουπάτια, μην ξιαγλιστρί’εις π’θινά κι του πάρ’ς κουρδουκυλώντα τουν κατήφουρου! Τήρα καλά πού πατάς!

  Έτσι είναι ο πολιτικός. Κατεβαίνει, κατεβαίνει, κατεβαίνει, εσύ τον παρακολουθάς που κατεβαίνει κι ολοένα χαμηλώνεις και σκύβεις το κεφάλι για να τον βλέπεις και τότε δίνει ένα σάλτο και σου ανεβαίνει στον σβέρκο… Με γεια σ’! Και σ’ άλλα με υγεία! Κουτσαπήδα τώρα να τουν γκριμί’εις απού ψ’λά σ’!

  Είναι όλοι οι πολιτικοί έτσι; Όχι! Κατηγορηματικά, όχι! Υπάρχουν οι καλοί, οι έντιμοι, οι ικανοί... Ευθύνη όλων μας και καθενός ξεχωριστά να τους ανακαλύψουμε, να τους στηρίξουμε και να εμπιστευθούμε σ’ αυτούς τις τύχες του τόπου μας και της πατρίδας μας… 

(Η σοβαρή παράγραφος τελείωσε, πάμε παρακάτ’…).


  Καλός πολιτικός είναι σίγουρα κι ο πεθαμένος πολιτικός. Είδατε, όταν πεθαίνει ένας πολιτικός, πόσο καλά λόγια λένε όλοι και προπαντός εκείνοι που μέχρι τότε τον έβριζαν και τον «στόλιζαν» με όλα τα... κοσμητικά επίθετα; Ο Μιχαλακόπουλος (που διετέλεσε και πρωθυπουργός) πέθανε στην εξορία κι αυτοί που τον εξόρισαν του έκαναν κηδεία «δημοσία δαπάνη». Ε, ρε, τι έχω διαβάσει στο βιβλίο «Η ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ» του Κυριάκου Σιμόπουλου! (Του Σιμόπουλου είπα, που πετάχτηκες χαρούμενος, μόλις άκουσες Κυριάκος. Μπουρεί ου θ’κός ου Κυριάκους να γράψει βιβλίου; Δε θα του πούλ’γι ου Άδουνις, άμα έγραφι;). 

  Τέλος, οι καλύτεροι πολιτικοί και οι πλέον ακίνδυνοι είναι εκείνοι που… δεν κατεβαίνουν. Τον καφέ που ακολουθεί, σας τον προσφέρει ο Γιώργος Δήμος απ’ τα Κουμπουριανά (το Καφενείο είπαμε, είναι πολυμετοχικό)… 


Ιδώ Γιάννους, ικεί Γιάννους,                             Δεν κατιβαίνου, δεν υπουγράφου,

Γιάννους απάν’ στ’ Ασημινκό.                          δήμαρχους ουκ γίνουμι,

Κατέβα, Γιάννου μ’, κατέβα, ρήγα μ’,              τα πεσκέσια πίσου να πάτι,

δήμαρχους στ’ Ανθηρό…                                  Γιάννους πεισμάνεψι…


Ζουράρις ή άλλως, σαν πήρα έναν κατήφορο, σταματημό δεν έχω…

  Πώς καταντάει ο άνθρωπος!...

Εδώ η έννοια του κατεβαίνω στην πολιτική, εξελίσσεται σε κατρακυλάω και πέφτω στην τσιλιπιτούρα. Τσιλιπιτούρα εστί η νιρουμπλάντζα, δηλαδή η νερουλή λάσπη, που πατάς και σε παίρνει απ’ τα μούτρα κι σε κάνει αφανέρ’γο.

  Ο Κώστας Ζουράρις είναι αναμφισβήτητα ένας σπουδαίος επιστήμονας. Άριστος γνώστης της ελληνικής γλώσσας απ’ τον Όμηρο ως σήμερα και του ελληνισμού, όπως ιστορικά καταγράφεται στη διαχρονική του πορεία και κυρίως απ’ τον Θουκυδίδη ως τον... «Θου, Κύριε...» σημερινό Ζουράρι, συνδυασμένου με Κουράκη (κρα, κρα), με ολίγην Ραχήλ (αυτή είναι σαν τη ρίγανη, μπαίνει παντού) και αρκετόν, λόγω ομοιοκαταληξίας, Φλαμπουράρη.

  Καλά λένε πως το πολύ διάβασμα δε βγάζει γερά παιδιά. Παράδειγμα ο Κώστας. Κι εγώ από τότε που διάβασα Ζουράρι άρχισα να το χάνω, αλλά δε χρειάζεται να το λέτε και παραπέρα.

  Αντί να μεταφέρει και να κοινοποιεί απλουστευμένη την αρχαία σοφία σε πολίτες και πολιτικούς, για να διδασκόμαστε απ’ αυτή, παρασύρθηκε από την πολιτική φιλοδοξία και περιέπεσε στο «δάσκαλε που δίδασκες και νόμον δεν εκράτεις».

  Εκεί που κατακεραύνωνε τους ευρωλιγούρηδες και τους εθνομηδενιστές, όπως τους κατονόμαζε, βρέθηκε να συγκυβερνά μαζί τους και να υποστηρίζει τα αστήρικτα. Κι εμείς που τον είχαμε πνευματική αιχμή του δόρατος, στον αγώνα μας κατά  του  βιβλίου ιστορίας της  Ρεπούση, μείναμε  με την απορία:  Πώς έφτασες, ορέ, Κώστα απ’ το «γελάς Ελλάς αποφράς», τη «Μισγάγκεια απερινόητη» και τα «Βέβηλα κίβδηλα σκύβαλα» στο να γελάει μαζί σου η Ελλάς; Ένα θα σε ρωτήσω ακόμη: Ήξερες από πριν ότι θα μπλέξεις με τους Καμμένους κι ονόμασες το κόμμα σου «Πυρίκαυστος Ελλάδα» ή σου βγήκε στην πορεία (οποία σύμπτωσις!...) «το γενναίον ψεύδος», που είναι και ο τίτλος του τελευταίου σου βιβλίου;


Τη γλώσσα μάς έδωσαν ελληνική…

«Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική…Στιγμιότυπο οθόνης (765).jpg

Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου. 

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου.

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα – πρώτα  Δόξα Σοι!

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα λόγια του Ύμνου!»

Οδυσσέας Ελύτης

  Τι να σου πω κυρ Οδυσσέα μ’; Ελληνική μάς την έδωσαν κι εμάς, αλλά κάπου τη χάσαμε, γιατί δεν είχαμε την έγνοια τη δική σου. Κάποιοι, αντί να πάρουν τα κουβαδάκια τους να παίζουν στου Ομήρου τις αμμουδιές, γίνανε κυβερνήτες, υπουργοί παιδείας και κάνανε μαϊμουδιές… 

  Τώρα, για τους κολλημένους με «τα Δόξα Σοι» της πίστης τους και «τα πρώτα  λόγια του Ύμνου», ε, δε θα ασχολούμαστε με εθνικιστές, θρησκόληπτους, ρατσιστές, ξενοφοβικούς… (κι όσα σέρνει η σκούπα).


  «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ Ελευθερία και Γλώσσα;».

                                                                            Διονύσιος Σολωμός

  Τι πίν’ς να κιράσουμι, Διουνύση! Τα ίδια έχουμι κι ιμείς στου νου μας. Πώς να πιράσει η Λιφτιρία τ’ Γλώσσα. Δε μπουρεί του κουρίτσι να φκιάσει τόσα σκουνάκια π’ χρειάζουντι. Θα παρακαλέσουμι τουν καθηγητή, στ’ν ανάγκη θα τουν ζουρίσουμι κιόλα, για να πάρει του χαρτί τ’ς κι ας μη δώκει πανιλλήνιις, τουλάχιστουν να μπει μι κάνα μέσο σι κανιά τράπεζα. Άμα έχ’ς γλώσσα, ούλα τα κάν’ς! Αρκεί να πιρά’εις τ’ Γλώσσα... Κανουνικά πρέπει να του καταργήσουν αυτό του μάθημα. Άχρηστου είνι. Τι έπαθαμαν π’ κατάργησαν τ’ Αρχαία; Ου Καργάκους μι του Μπαμπινιώτη σκούζουν μαναχά, αλλά γι’ αφ’νούς τ’ς δυο θα τυραγνάμι τα πιδιά μας; Ας πάν’ να τα λέν’ στ’ς κουτόφραγκοι π’ τα θέλουν!

                                                                                        

  «…και τώρα πώς εξέπεσαν,        

πώς έγιναν, να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά 

βγαλμένοι – ω συμφορά! – απ’ τον  ελληνισμό;» (σιγά το δύσκολο, Καβάφη!...).                                                                                                                                               

                                                 Κώστας Καβάφης   

  

Πώς χάνετε η γλώσσα μας;

  Αν έχετε παρόμοιο ερώτημα και ανησυχία σοβαρή, καλύτερα να ρωτήσετε αλλού. Τόσοι φιλόλογοι υπάρχουν γύρω μας, που είναι και άνεργοι, γιατί συνήθως στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία μας δεν προτιμούνται αυτοί, αλλά  βηματίζουν ως αρχαιοφύλακες οι κομματοσκύλακες. 

  Βέβαια, ως Έλλην κι ως καφετζής, δεν είναι δυνατόν να μην έχω άποψη για όλα, γι’ αυτό τρεις τέσσερις διαπιστώσεις μου δεν τις γλυτώνετε. Διατηρείτε, ασφαλώς, το δικαίωμα της αποχώρησης από το σημερινό Καφενείο, μεταθέτοντας την ελπίδα για κάτι της προκοπής στο επόμενο.    

  Ο τεμαχισμός, το καλούπωμα και το ιδεολογικοκομματικό κοσκίνισμα.

  Η ελληνική γλώσσα είναι ενιαία και αδιάσπαστη (ρωτάτε και τον Ζουράρι, μιας και τον έχουμε μαζί μας σήμερα). Ομηρική, Αρχαία, Κοινή ελληνιστική, Λόγια, Καθαρεύουσα, Δημοτική, ναι, αλλά μόνο για τη μελέτη της, όχι με την κάθε μία να προσπαθούμε να καταργήσουμε τις άλλες.  

  Ιούλιος ο δεξιός, Ιούλης ο αριστερός. Τι να πει ο κεντροαριστερός, τι  ο κεντρώος και τι ο κεντροδεξιός; Ας λέει Αλωνάρης… Ο  μήνας, ωστόσο, είναι ο ίδιος. Μόνη διαφορά η  θερμοκρασία. 43 βαθμούς στη Λάρισα, 30 με το ζόρι στο Μαρκελέσι και 8 στα Βραγκιανά (με το θερμόμετρο μέσα στο ψυγείο εννοείται, για να μη σπάσει…). 

  Η αχρησία των λέξεων για διάφορους λόγους, ο παραμερισμός των ιδιωμάτων και των ντοπιολαλιών διαφόρων περιοχών.

  Έλα δω, αρέ καχριμάνη, να μι βουηθή’εις να πιράσου νια χανάκα κι κουντά πάρι του τσιατσιούλι μι τα χράδια ν’ αλατίσουμι τα γίδια κι  να πιράσουμι κι τα σαλιβάρια, μάκι απουκόβουνταν ικείνοι οι διαόλοι, ου μπαρτσάκους κι  ου γκισάκους!…

  Εδώ και χρόνια καταγράφω σε ένα ΑΡΓΙΘΕΑΣ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ λέξεις του τόπου μας. Όταν ξεκίνησα, δε φανταζόμουν την ύπαρξη αυτού του πλούτου λέξεων (περίπου τρεις χιλιάδες μέχρι στιγμής), που είχαν για την επικοινωνία τους οι κατά το πλείστον αγράμματοι κάτοικοι της περιοχής μας. Στην εποχή των γραμματισμένων, μιλάμε για λεξιπενία της νέας γενιάς. Η γενιά των 300 ευρώ είναι και γενιά των 300 λέξεων. Ευρώ και λέξη. Και φυσικά δε φταίει η νέα γενιά γι’ αυτό. Όπως και να ’χει,  το αποτέλεσμα είναι «μηδέν στο πηλήκιο», είτε το αγοράσεις στη Λέσβο, είτε στη Μυτιλήνη, είτε στη μακρινή Απωνία…

  Τα αρκτικόλεξα και οι ξενικές λέξεις που χρησιμοποιούνται αλόγιστα.

ΙΚΑ, ΟΤΕ, ΔΕΗ και ΤΣΑ,

Ο.Π.Ε.Κ.Α και ΚΕ.Π.Ε.Κ.Α,

ΕΦΚΑ και ΟΓΑ και ΕΛΓΑ,

ΤΕΒΕ, κλέβε, ΟΠΕΚΕΠΕ,

Κουπεπέ και κουπεπέ…

Χάλασε η γλώσσα βρεεεεε!

Ιντερνέτια και Τιβή έφεραν καταστροφή.

Δε διαβάζει βιβλίο κανείς και γι’ αυτό μην απορείς!

  «Όταν μπει σε κίνηση η βλακεία, ποιος μπορεί να τη σταματήσει;». 

  Ο Γιώργος Σεφέρης το λέει, δεν το λέω εγώ. Τις μηνύσεις, λοιπόν, στον αείμνηστο...

Η φεμινιστική σάχλα που απαιτεί τώρα να αναγράφεται μαζί με το αρσενικό και το θηλυκό ουσιαστικό. Πάει πια το άνθρωπος, δεν αφορά τη γυναίκα. Η ανθρωπίνα πρέπει να λέμε στο εξής… Η αλεπού κι ο αλεπός ή η αλώπηξ κι ο αλώπηξος… 

  Διαβάστε κι αυτό απ’ τον Ζουράρι (ζιουμάτ’σαν τ’ αυτιά τ’ σήμιρα), για να απολαύσετε γλώσσα... φεμινιστική, βεβαίως, βεβαίως! «Ο/η δάσκαλος/α εκπαιδεύει τους/τις μεγαλύτερους/ες  μαθητές/τριες και αυτοί/ές  τους/τις υπόλοιπους/ες»… Αυτά περνούν στη γλώσσα μας οι σαχλοί/ές, τάχα πως είναι φεμινιστές/τριες και προοδευτικοί/ές παιδαγωγοί/παιδαγωγές, με έντονα γράμματα το τελευταίο και επ’ αυτού ευπρόσδεκτες οι αγωγές. Τι θα μου κάνουν!... Έχω φίλους/ες δικηγόρους/δικηγόρες, έχω φίλους δικαστές… δε φοβάμαι αγωγές! Μπάμπη, Παύλο, να είστε σε ετοιμότητα! Μην πέσω σε καμιά δικαστίνα σκιάζομαι… 


Να το λέω Καφενείο ή Νέο Καφενείο;

  Εκεί που η γλώσσα παθαίνει τη μεγάλη νίλα είναι στην πολιτική. 

Άλλα λέω κι άλλα κάνω και το όχι ναι το βγάνω.

  Η λέξη χάνει τη σημασία της, η φράση το νόημά της κι εμείς τα αυγά και τα καλάθια. Δηλώνει κάποιος σοσιαλιστής, αλλά δε γνωρίζει τι σημαίνει σοσιαλισμός. Αυτές είναι ασήμαντες λεπτομέρειες, καημένε! Αρκεί να είσαι σοσιαλιστής!... Άλλος τσακώνεται στον δρόμο για μια θέση παρκαρίσματος και μετά σου κάνει κήρυγμα εναντίον της ιδιωτικής περιουσίας. Το καταλάβατε, είναι αριστερός, παίζει αριστερό μπακ στο χωριό του. Είμαι συντηρητικός, αλλά ριζοσπάστης λέει άλλος. Αυτός το πολύ να σπάει ρίζες από πουρνάρι, για να αργάσει  κανένα τομάρι και να το φκιάσει ασκί… 

  Το μεγάλο άγχος είναι να παρουσιάζεις ως φρέσκο το προϊόν. Το νέος, νέα, νέο κυρίαρχο σε τίτλους και διακηρύξεις κομμάτων, παρατάξεων, υποψηφίων.

  Νέα Δημοκρατία: Δεν υπάρχει παλιά και νέα δημοκρατία. Ή είναι δημοκρατία, ή δεν είναι. Αυτό υπάρχει... Βέβαια, η ΝΔ έχει και τα δίκια της. Ολόκληρο Τατσόπουλο πήρε μεταγραφή, τι θα πει, δεν είναι νέα; Η αόρατος αρχή στέλνει το νέο μήνυμα στη νέα κυβέρνηση. Θυμάστε τον Τατσόπουλο που παρουσίαζε τη σειρά για το 1821 στον ΣΚΑΪ, για να υπερασπιστεί και το βιβλίο ιστορίας της Ρεπούση ουσιαστικά, με τον παντός κυβερνητικού καιρού Θάνο Βερέμη; Τώρα, Τατσόπουλος και στη ΝΔ. Στεριωμένος! Έλεγε ένας συγχωριανός μου παλιά: τι σε μέλει, άμα δε σε νοιάζει;

  Νέα Εποχή: Τι θα πει αυτό; Κάθε εποχή που ζούμε είναι νέα, περνάει αυτή,  έρχεται άλλη, πάλι νέα εποχή είναι. «Χειμώνας και χινόπωρος αντάμα τρων και πίνουν…». Νέα Εποχή με κεφαλαία γράμματα μπροστά είναι άλλο. Είναι το παγκόσμιο κίνημα, που απεργάζεται τη λεγόμενη παγκοσμιοποίηση για τη νέα τάξη πραγμάτων, με ό,τι αυτό σημαίνει. Ο καθένας μπορεί σήμερα να ενημερωθεί. Γράφεις τον όρο στο διαδίκτυο, διαβάζεις και σου λύνονται οι απορίες. Γιατί χρησιμοποιείται τόσο συχνά σήμερα από κόμματα και διάφορους πολιτικούς; Αυτοί που χρησιμοποιούν τον όρο από άγνοια είναι επιπόλαιοι, όσοι δίνουν έτσι διαπίστευση, επικίνδυνοι…

  Νέος Πανιώνιος: Το έκαναν, λέει, να γλυτώσουν τα χρέη. Είναι κι αυτό μια πολιτική. Αν γράψω κι εγώ νέος καφετζής λέτε να γλυτώσω; Αν το ΚΙΝΑΛ μετονομαστεί σε ΚΙΝΙΝΟ θα έχει ανάλογη τύχη;  

  Νέο Αργύριο: Τι σας πείραζε να το πείτε Νέα Τσαπίσματα; Δεν το δεχόμαστε. Να το πείτε Νέα Πέραμο, αφού είστε από πέρα, πείτε τo και Νέα Αγχίαλο ή Νέα Μουδανιά…

  Μήτσιο! Ε, Μήτσιο! Δεν το γυρνάς κι εσύ σε Νέος Μήτσιος!...


Ο λαός πορεύεται με τις απάτες κι οι ηγέτες του με αυταπάτες.


Αυτό το έθνος έκανε αυτό το κράτος που ασυλλόγιστα διαλύει αυτό το έθνος.


Τίποτε αισιόδοξο δεν υπάρχει σήμερα, καφετζή;

Πάντα υπάρχει, μην απελπίζεσαι: «Αν άκουγε ο Θεός τα κοράκια, δε θα ’μενε γαϊδούρι στον κάμπο»…



  Όπου και να σας βρίσκει το κακό, αδερφοί,

                                   όπου και να θολώνει ο νους σας,

                                   μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό

    και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.

   Οδ. Ελύτης




1/12/2018                                                                                  





ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ο γιος του Αλή πασά τον βασάνισε και τον ακρωτηρίασε! Ο Άγιος Οσιομάρτυς Γεδεών (Καρακαλληνός) ο Νέος ο εν Τυρνάβω (30/12/1818) του Κων/νου Αθ. Οικονόμου δασκάλου

  Ο γιος του Αλή πασά τον βασάνισε και τον ακρωτηρίασε! Ο Άγιος Οσιομάρτυς Γεδεών (Καρακαλληνός) ο Νέος   ο εν Τυρνάβω (30/12/1818)  του Κω...

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ....