Ετικέτες - θέματα

7.11.25

Το πιο φριχτό ναυάγιο θα ήταν να σωθούμε! Γράφει ο Γιάννης Φρύδας ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ 17

 Το πιο φριχτό ναυάγιο θα ήταν να σωθούμε!



…ραγιάδες έχεις, μάνα γη, σκυφτούς για το χαράτσι,

κούφιοι κι οκνοί καταφρονάν τη θεία τραχειά σου γλώσσα,                                                                    

των Ευρωπαίων περίγελα και των αρχαίων παλιάτσοι…

Κωστής Παλαμάς


Γράφει ο Γιάννης Φρύδας

                             

ΣΤΟ  ΚΑΦΕΝΕΙΟ  ΤΟΥ  ΓΙΑΝΝΗ  17

                          

                             Πάψετε πια...

Πάψετε πια να εκπέμπετε το σήμα του κινδύνου,
τους γόους της υστερικής σειρήνας σταματήστε
κι αφήστε το πηδάλιο στης τρικυμίας τα χέρια:
το πιο φριχτό ναυάγιο θα ήταν να σωθούμε!

Κώστας Ουράνης


Πρόσεξε πώς σε δουλεύουν, κατεβαίνουν για ν’ ανέβουν

  Όταν δεν μπορείς να επιλέξεις την ένταση της τρικυμίας, για να την προσαρμόσεις στις αντοχές σου, φρόντισε τουλάχιστον να επιλέξεις τον καλύτερο καπετάνιο και τιμονιέρη. 

  Εσύ όμως επιμένεις: Όχι στους άξιους, ναι στους καταφερτζήδες!

                                    Όχι στους έντιμους, ναι στους αετονύχηδες!

  Έχεις, βέβαια, τα δίκια σου. Οι πολιτικοί έχουν τον τρόπο να σε πείθουν. Σου πουλάνε τη σιγουριά με τόση τέχνη, που πληρώνεις προκαταβολικά (ψηφίζεις δηλαδή) κι ας μη βλέπεις τι αγοράζεις. Όταν το καταλαβαίνεις, είναι πια αργά…

  Λέει ο πολιτικός: 

  Κατεβαίνω στον πολιτικό στίβο!... Όλεεεεε!... εμείς. Μαζί σου, αθληταρά!... εμείς. (Πρόσεξε, Κώστα Τσιάκαλε, μη σου φύγει το θ από τον αθληταρά και πέσουμε σε καμιά γκάφα!).

  Κατεβαίνω στον αγώνα!... Δέσι καλά τα παπούτσια, μην πατή’εις κάνα κουρδόνι κι πιδικλουθείς!

  Κατεβαίνω στην πολιτική μάχη!... Τ’ς κιαρατάδις τ’ς ουχτροί!... Θα βάλουμι τα στήθια μας μπρουστά στ’ς σφαίρις (ιμείς τα βλήματα), για να σι προυστατέψουμι να μην κ’τσιουμπάει τ’ ανύχι σ’. Ζούμι, στη Βουλή για να σι ιδούμι!

  Κατεβαίνω για βουλευτής!... Κατέβα!... Τόσα παραϊλά μπαίνουν τώρα στη Βουλή, γιατί να μην μπεις κι εσύ;

  Κατεβαίνω για δήμαρχος!... Απάγαλια στα σκαλουπάτια, μην ξιαγλιστρί’εις π’θινά κι του πάρ’ς κουρδουκυλώντα τουν κατήφουρου! Τήρα καλά πού πατάς!

  Έτσι είναι ο πολιτικός. Κατεβαίνει, κατεβαίνει, κατεβαίνει, εσύ τον παρακολουθάς που κατεβαίνει κι ολοένα χαμηλώνεις και σκύβεις το κεφάλι για να τον βλέπεις και τότε δίνει ένα σάλτο και σου ανεβαίνει στον σβέρκο… Με γεια σ’! Και σ’ άλλα με υγεία! Κουτσαπήδα τώρα να τουν γκριμί’εις απού ψ’λά σ’!

  Είναι όλοι οι πολιτικοί έτσι; Όχι! Κατηγορηματικά, όχι! Υπάρχουν οι καλοί, οι έντιμοι, οι ικανοί... Ευθύνη όλων μας και καθενός ξεχωριστά να τους ανακαλύψουμε, να τους στηρίξουμε και να εμπιστευθούμε σ’ αυτούς τις τύχες του τόπου μας και της πατρίδας μας… 

(Η σοβαρή παράγραφος τελείωσε, πάμε παρακάτ’…).


  Καλός πολιτικός είναι σίγουρα κι ο πεθαμένος πολιτικός. Είδατε, όταν πεθαίνει ένας πολιτικός, πόσο καλά λόγια λένε όλοι και προπαντός εκείνοι που μέχρι τότε τον έβριζαν και τον «στόλιζαν» με όλα τα... κοσμητικά επίθετα; Ο Μιχαλακόπουλος (που διετέλεσε και πρωθυπουργός) πέθανε στην εξορία κι αυτοί που τον εξόρισαν του έκαναν κηδεία «δημοσία δαπάνη». Ε, ρε, τι έχω διαβάσει στο βιβλίο «Η ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ» του Κυριάκου Σιμόπουλου! (Του Σιμόπουλου είπα, που πετάχτηκες χαρούμενος, μόλις άκουσες Κυριάκος. Μπουρεί ου θ’κός ου Κυριάκους να γράψει βιβλίου; Δε θα του πούλ’γι ου Άδουνις, άμα έγραφι;). 

  Τέλος, οι καλύτεροι πολιτικοί και οι πλέον ακίνδυνοι είναι εκείνοι που… δεν κατεβαίνουν. Τον καφέ που ακολουθεί, σας τον προσφέρει ο Γιώργος Δήμος απ’ τα Κουμπουριανά (το Καφενείο είπαμε, είναι πολυμετοχικό)… 


Ιδώ Γιάννους, ικεί Γιάννους,                             Δεν κατιβαίνου, δεν υπουγράφου,

Γιάννους απάν’ στ’ Ασημινκό.                          δήμαρχους ουκ γίνουμι,

Κατέβα, Γιάννου μ’, κατέβα, ρήγα μ’,              τα πεσκέσια πίσου να πάτι,

δήμαρχους στ’ Ανθηρό…                                  Γιάννους πεισμάνεψι…


Ζουράρις ή άλλως, σαν πήρα έναν κατήφορο, σταματημό δεν έχω…

  Πώς καταντάει ο άνθρωπος!...

Εδώ η έννοια του κατεβαίνω στην πολιτική, εξελίσσεται σε κατρακυλάω και πέφτω στην τσιλιπιτούρα. Τσιλιπιτούρα εστί η νιρουμπλάντζα, δηλαδή η νερουλή λάσπη, που πατάς και σε παίρνει απ’ τα μούτρα κι σε κάνει αφανέρ’γο.

  Ο Κώστας Ζουράρις είναι αναμφισβήτητα ένας σπουδαίος επιστήμονας. Άριστος γνώστης της ελληνικής γλώσσας απ’ τον Όμηρο ως σήμερα και του ελληνισμού, όπως ιστορικά καταγράφεται στη διαχρονική του πορεία και κυρίως απ’ τον Θουκυδίδη ως τον... «Θου, Κύριε...» σημερινό Ζουράρι, συνδυασμένου με Κουράκη (κρα, κρα), με ολίγην Ραχήλ (αυτή είναι σαν τη ρίγανη, μπαίνει παντού) και αρκετόν, λόγω ομοιοκαταληξίας, Φλαμπουράρη.

  Καλά λένε πως το πολύ διάβασμα δε βγάζει γερά παιδιά. Παράδειγμα ο Κώστας. Κι εγώ από τότε που διάβασα Ζουράρι άρχισα να το χάνω, αλλά δε χρειάζεται να το λέτε και παραπέρα.

  Αντί να μεταφέρει και να κοινοποιεί απλουστευμένη την αρχαία σοφία σε πολίτες και πολιτικούς, για να διδασκόμαστε απ’ αυτή, παρασύρθηκε από την πολιτική φιλοδοξία και περιέπεσε στο «δάσκαλε που δίδασκες και νόμον δεν εκράτεις».

  Εκεί που κατακεραύνωνε τους ευρωλιγούρηδες και τους εθνομηδενιστές, όπως τους κατονόμαζε, βρέθηκε να συγκυβερνά μαζί τους και να υποστηρίζει τα αστήρικτα. Κι εμείς που τον είχαμε πνευματική αιχμή του δόρατος, στον αγώνα μας κατά  του  βιβλίου ιστορίας της  Ρεπούση, μείναμε  με την απορία:  Πώς έφτασες, ορέ, Κώστα απ’ το «γελάς Ελλάς αποφράς», τη «Μισγάγκεια απερινόητη» και τα «Βέβηλα κίβδηλα σκύβαλα» στο να γελάει μαζί σου η Ελλάς; Ένα θα σε ρωτήσω ακόμη: Ήξερες από πριν ότι θα μπλέξεις με τους Καμμένους κι ονόμασες το κόμμα σου «Πυρίκαυστος Ελλάδα» ή σου βγήκε στην πορεία (οποία σύμπτωσις!...) «το γενναίον ψεύδος», που είναι και ο τίτλος του τελευταίου σου βιβλίου;


Τη γλώσσα μάς έδωσαν ελληνική…

«Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική…Στιγμιότυπο οθόνης (765).jpg

Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου. 

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου.

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα – πρώτα  Δόξα Σοι!

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα λόγια του Ύμνου!»

Οδυσσέας Ελύτης

  Τι να σου πω κυρ Οδυσσέα μ’; Ελληνική μάς την έδωσαν κι εμάς, αλλά κάπου τη χάσαμε, γιατί δεν είχαμε την έγνοια τη δική σου. Κάποιοι, αντί να πάρουν τα κουβαδάκια τους να παίζουν στου Ομήρου τις αμμουδιές, γίνανε κυβερνήτες, υπουργοί παιδείας και κάνανε μαϊμουδιές… 

  Τώρα, για τους κολλημένους με «τα Δόξα Σοι» της πίστης τους και «τα πρώτα  λόγια του Ύμνου», ε, δε θα ασχολούμαστε με εθνικιστές, θρησκόληπτους, ρατσιστές, ξενοφοβικούς… (κι όσα σέρνει η σκούπα).


  «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ Ελευθερία και Γλώσσα;».

                                                                            Διονύσιος Σολωμός

  Τι πίν’ς να κιράσουμι, Διουνύση! Τα ίδια έχουμι κι ιμείς στου νου μας. Πώς να πιράσει η Λιφτιρία τ’ Γλώσσα. Δε μπουρεί του κουρίτσι να φκιάσει τόσα σκουνάκια π’ χρειάζουντι. Θα παρακαλέσουμι τουν καθηγητή, στ’ν ανάγκη θα τουν ζουρίσουμι κιόλα, για να πάρει του χαρτί τ’ς κι ας μη δώκει πανιλλήνιις, τουλάχιστουν να μπει μι κάνα μέσο σι κανιά τράπεζα. Άμα έχ’ς γλώσσα, ούλα τα κάν’ς! Αρκεί να πιρά’εις τ’ Γλώσσα... Κανουνικά πρέπει να του καταργήσουν αυτό του μάθημα. Άχρηστου είνι. Τι έπαθαμαν π’ κατάργησαν τ’ Αρχαία; Ου Καργάκους μι του Μπαμπινιώτη σκούζουν μαναχά, αλλά γι’ αφ’νούς τ’ς δυο θα τυραγνάμι τα πιδιά μας; Ας πάν’ να τα λέν’ στ’ς κουτόφραγκοι π’ τα θέλουν!

                                                                                        

  «…και τώρα πώς εξέπεσαν,        

πώς έγιναν, να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά 

βγαλμένοι – ω συμφορά! – απ’ τον  ελληνισμό;» (σιγά το δύσκολο, Καβάφη!...).                                                                                                                                               

                                                 Κώστας Καβάφης   

  

Πώς χάνετε η γλώσσα μας;

  Αν έχετε παρόμοιο ερώτημα και ανησυχία σοβαρή, καλύτερα να ρωτήσετε αλλού. Τόσοι φιλόλογοι υπάρχουν γύρω μας, που είναι και άνεργοι, γιατί συνήθως στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία μας δεν προτιμούνται αυτοί, αλλά  βηματίζουν ως αρχαιοφύλακες οι κομματοσκύλακες. 

  Βέβαια, ως Έλλην κι ως καφετζής, δεν είναι δυνατόν να μην έχω άποψη για όλα, γι’ αυτό τρεις τέσσερις διαπιστώσεις μου δεν τις γλυτώνετε. Διατηρείτε, ασφαλώς, το δικαίωμα της αποχώρησης από το σημερινό Καφενείο, μεταθέτοντας την ελπίδα για κάτι της προκοπής στο επόμενο.    

  Ο τεμαχισμός, το καλούπωμα και το ιδεολογικοκομματικό κοσκίνισμα.

  Η ελληνική γλώσσα είναι ενιαία και αδιάσπαστη (ρωτάτε και τον Ζουράρι, μιας και τον έχουμε μαζί μας σήμερα). Ομηρική, Αρχαία, Κοινή ελληνιστική, Λόγια, Καθαρεύουσα, Δημοτική, ναι, αλλά μόνο για τη μελέτη της, όχι με την κάθε μία να προσπαθούμε να καταργήσουμε τις άλλες.  

  Ιούλιος ο δεξιός, Ιούλης ο αριστερός. Τι να πει ο κεντροαριστερός, τι  ο κεντρώος και τι ο κεντροδεξιός; Ας λέει Αλωνάρης… Ο  μήνας, ωστόσο, είναι ο ίδιος. Μόνη διαφορά η  θερμοκρασία. 43 βαθμούς στη Λάρισα, 30 με το ζόρι στο Μαρκελέσι και 8 στα Βραγκιανά (με το θερμόμετρο μέσα στο ψυγείο εννοείται, για να μη σπάσει…). 

  Η αχρησία των λέξεων για διάφορους λόγους, ο παραμερισμός των ιδιωμάτων και των ντοπιολαλιών διαφόρων περιοχών.

  Έλα δω, αρέ καχριμάνη, να μι βουηθή’εις να πιράσου νια χανάκα κι κουντά πάρι του τσιατσιούλι μι τα χράδια ν’ αλατίσουμι τα γίδια κι  να πιράσουμι κι τα σαλιβάρια, μάκι απουκόβουνταν ικείνοι οι διαόλοι, ου μπαρτσάκους κι  ου γκισάκους!…

  Εδώ και χρόνια καταγράφω σε ένα ΑΡΓΙΘΕΑΣ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ λέξεις του τόπου μας. Όταν ξεκίνησα, δε φανταζόμουν την ύπαρξη αυτού του πλούτου λέξεων (περίπου τρεις χιλιάδες μέχρι στιγμής), που είχαν για την επικοινωνία τους οι κατά το πλείστον αγράμματοι κάτοικοι της περιοχής μας. Στην εποχή των γραμματισμένων, μιλάμε για λεξιπενία της νέας γενιάς. Η γενιά των 300 ευρώ είναι και γενιά των 300 λέξεων. Ευρώ και λέξη. Και φυσικά δε φταίει η νέα γενιά γι’ αυτό. Όπως και να ’χει,  το αποτέλεσμα είναι «μηδέν στο πηλήκιο», είτε το αγοράσεις στη Λέσβο, είτε στη Μυτιλήνη, είτε στη μακρινή Απωνία…

  Τα αρκτικόλεξα και οι ξενικές λέξεις που χρησιμοποιούνται αλόγιστα.

ΙΚΑ, ΟΤΕ, ΔΕΗ και ΤΣΑ,

Ο.Π.Ε.Κ.Α και ΚΕ.Π.Ε.Κ.Α,

ΕΦΚΑ και ΟΓΑ και ΕΛΓΑ,

ΤΕΒΕ, κλέβε, ΟΠΕΚΕΠΕ,

Κουπεπέ και κουπεπέ…

Χάλασε η γλώσσα βρεεεεε!

Ιντερνέτια και Τιβή έφεραν καταστροφή.

Δε διαβάζει βιβλίο κανείς και γι’ αυτό μην απορείς!

  «Όταν μπει σε κίνηση η βλακεία, ποιος μπορεί να τη σταματήσει;». 

  Ο Γιώργος Σεφέρης το λέει, δεν το λέω εγώ. Τις μηνύσεις, λοιπόν, στον αείμνηστο...

Η φεμινιστική σάχλα που απαιτεί τώρα να αναγράφεται μαζί με το αρσενικό και το θηλυκό ουσιαστικό. Πάει πια το άνθρωπος, δεν αφορά τη γυναίκα. Η ανθρωπίνα πρέπει να λέμε στο εξής… Η αλεπού κι ο αλεπός ή η αλώπηξ κι ο αλώπηξος… 

  Διαβάστε κι αυτό απ’ τον Ζουράρι (ζιουμάτ’σαν τ’ αυτιά τ’ σήμιρα), για να απολαύσετε γλώσσα... φεμινιστική, βεβαίως, βεβαίως! «Ο/η δάσκαλος/α εκπαιδεύει τους/τις μεγαλύτερους/ες  μαθητές/τριες και αυτοί/ές  τους/τις υπόλοιπους/ες»… Αυτά περνούν στη γλώσσα μας οι σαχλοί/ές, τάχα πως είναι φεμινιστές/τριες και προοδευτικοί/ές παιδαγωγοί/παιδαγωγές, με έντονα γράμματα το τελευταίο και επ’ αυτού ευπρόσδεκτες οι αγωγές. Τι θα μου κάνουν!... Έχω φίλους/ες δικηγόρους/δικηγόρες, έχω φίλους δικαστές… δε φοβάμαι αγωγές! Μπάμπη, Παύλο, να είστε σε ετοιμότητα! Μην πέσω σε καμιά δικαστίνα σκιάζομαι… 


Να το λέω Καφενείο ή Νέο Καφενείο;

  Εκεί που η γλώσσα παθαίνει τη μεγάλη νίλα είναι στην πολιτική. 

Άλλα λέω κι άλλα κάνω και το όχι ναι το βγάνω.

  Η λέξη χάνει τη σημασία της, η φράση το νόημά της κι εμείς τα αυγά και τα καλάθια. Δηλώνει κάποιος σοσιαλιστής, αλλά δε γνωρίζει τι σημαίνει σοσιαλισμός. Αυτές είναι ασήμαντες λεπτομέρειες, καημένε! Αρκεί να είσαι σοσιαλιστής!... Άλλος τσακώνεται στον δρόμο για μια θέση παρκαρίσματος και μετά σου κάνει κήρυγμα εναντίον της ιδιωτικής περιουσίας. Το καταλάβατε, είναι αριστερός, παίζει αριστερό μπακ στο χωριό του. Είμαι συντηρητικός, αλλά ριζοσπάστης λέει άλλος. Αυτός το πολύ να σπάει ρίζες από πουρνάρι, για να αργάσει  κανένα τομάρι και να το φκιάσει ασκί… 

  Το μεγάλο άγχος είναι να παρουσιάζεις ως φρέσκο το προϊόν. Το νέος, νέα, νέο κυρίαρχο σε τίτλους και διακηρύξεις κομμάτων, παρατάξεων, υποψηφίων.

  Νέα Δημοκρατία: Δεν υπάρχει παλιά και νέα δημοκρατία. Ή είναι δημοκρατία, ή δεν είναι. Αυτό υπάρχει... Βέβαια, η ΝΔ έχει και τα δίκια της. Ολόκληρο Τατσόπουλο πήρε μεταγραφή, τι θα πει, δεν είναι νέα; Η αόρατος αρχή στέλνει το νέο μήνυμα στη νέα κυβέρνηση. Θυμάστε τον Τατσόπουλο που παρουσίαζε τη σειρά για το 1821 στον ΣΚΑΪ, για να υπερασπιστεί και το βιβλίο ιστορίας της Ρεπούση ουσιαστικά, με τον παντός κυβερνητικού καιρού Θάνο Βερέμη; Τώρα, Τατσόπουλος και στη ΝΔ. Στεριωμένος! Έλεγε ένας συγχωριανός μου παλιά: τι σε μέλει, άμα δε σε νοιάζει;

  Νέα Εποχή: Τι θα πει αυτό; Κάθε εποχή που ζούμε είναι νέα, περνάει αυτή,  έρχεται άλλη, πάλι νέα εποχή είναι. «Χειμώνας και χινόπωρος αντάμα τρων και πίνουν…». Νέα Εποχή με κεφαλαία γράμματα μπροστά είναι άλλο. Είναι το παγκόσμιο κίνημα, που απεργάζεται τη λεγόμενη παγκοσμιοποίηση για τη νέα τάξη πραγμάτων, με ό,τι αυτό σημαίνει. Ο καθένας μπορεί σήμερα να ενημερωθεί. Γράφεις τον όρο στο διαδίκτυο, διαβάζεις και σου λύνονται οι απορίες. Γιατί χρησιμοποιείται τόσο συχνά σήμερα από κόμματα και διάφορους πολιτικούς; Αυτοί που χρησιμοποιούν τον όρο από άγνοια είναι επιπόλαιοι, όσοι δίνουν έτσι διαπίστευση, επικίνδυνοι…

  Νέος Πανιώνιος: Το έκαναν, λέει, να γλυτώσουν τα χρέη. Είναι κι αυτό μια πολιτική. Αν γράψω κι εγώ νέος καφετζής λέτε να γλυτώσω; Αν το ΚΙΝΑΛ μετονομαστεί σε ΚΙΝΙΝΟ θα έχει ανάλογη τύχη;  

  Νέο Αργύριο: Τι σας πείραζε να το πείτε Νέα Τσαπίσματα; Δεν το δεχόμαστε. Να το πείτε Νέα Πέραμο, αφού είστε από πέρα, πείτε τo και Νέα Αγχίαλο ή Νέα Μουδανιά…

  Μήτσιο! Ε, Μήτσιο! Δεν το γυρνάς κι εσύ σε Νέος Μήτσιος!...


Ο λαός πορεύεται με τις απάτες κι οι ηγέτες του με αυταπάτες.


Αυτό το έθνος έκανε αυτό το κράτος που ασυλλόγιστα διαλύει αυτό το έθνος.


Τίποτε αισιόδοξο δεν υπάρχει σήμερα, καφετζή;

Πάντα υπάρχει, μην απελπίζεσαι: «Αν άκουγε ο Θεός τα κοράκια, δε θα ’μενε γαϊδούρι στον κάμπο»…



  Όπου και να σας βρίσκει το κακό, αδερφοί,

                                   όπου και να θολώνει ο νους σας,

                                   μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό

    και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.

   Οδ. Ελύτης




1/12/2018                                                                                  





2.11.25

Πίστομα Κωνσταντίνος Θεοτόκης Κείμενο και AUDIOBOOK Διαβάζει ο Κων/νος Οικονόμου

 Πίστομα 

Κωνσταντίνος Θεοτόκης 

Κείμενο και AUDIOBOOK

Διαβάζει ο Κων/νος Οικονόμου

 

 Όταν ύστερα από την αναρχία πού'χεν ανταριάσει τον τόπο δίνοντας εις όλα τα κακά στοιχεία το ελεύτερο να πράξουν κάθε λογής ανομία, η τάξη είχε πάλε στερεωθεί, κ' είχε δοθεί αμνηστία στους κακούργους, τότες επίστρεφαν τούτοι απ' τα βουνά κι από τα ξένα στα σπίτια τους, κι ανάμεσα στους άλλους που ξαναρχόνταν, εγύριζε στο χωριό του κι ο Μαγουλαδίτης Αντώνης Κουκουλιώτης.  Είτουν τότες ώς σαράντα χρονών, κοντός, μαυριδερνός, μ' όμορφα πυκνά σγουρά γένια και με σγουρότατα μαύρα μαλλιά. Το πρόσωπό του είχε χάρη και το βλέμμα του είτουν χαϊδευτικό και ήμερο αγκαλά κι αντίφεγγε με πράσινες αναλαμπές· το στόμα του όμως είτουν μικρότατο και κοντό δίχως χείλια.  Ο άνθρωπος τούτος, πριν ακόμα ρεμπελέψουν ο κόσμος, είχε παντρευτεί. Κι όταν πήρε των βουνών το δρόμο, για το φόβο της εξουσίας, άφηκε τη γυναίκα του μόνη στο σπίτι και τούτη δεν του εστάθη πιστή, αλλά με άλλον (νομίζοντας ίσως πως ο Κουκουλιώτης είτουν σκοτωμένος ή αλλιώς πεθαμένος) είχε πιάσει έρωτα κι απ' τον έρωτα τούτον είχε γεννηθεί παιδί που άξαινεν ωστόσο χαριτωμένα και που η γυναίκα περσά αγαπούσε.  Εγύριζε λοιπόν ο ληστής στο χωριό του την ώρα όπου βάφουν τα νερά. Κ' εμπήκε ξάφνως σπίτι του χωρίς κανείς να το προσμένει, εμπήκε σα θανατικό, αναπάντεχα τέλεια, κ' εκατατρόμαξεν η άτυχη γυναίκα, ετρόμαξε τόσο, που, παίρνοντας το ξανθό της παιδί στην αγκαλιά, τό'σφιγγε στα στήθια της τρεμάμενη, έτοιμη να λιγοθυμήσει και χωρίς να δύναται να προφέρει λέξη καμία.  Αλλά ο Κουκουλιώτης πικρά χαμογελώντας τής είπε:  "Μη φοβάσαι γυναίκα. Δε σου κάνω κανένα κακό, αγκαλά και σου πρέπουν. Είναι το παιδί τούτο δικό σου; Ναι; Μα όχι δικό μου! Με ποιον, λέγε, τό'χεις κάμει;"  Τ' αποκρίθη εκείνη λουχτουκιώντας.  "Αντώνη, τίποτε δε μπορώ να σου κρούψω. Το φταίσμα μου είναι μεγάλο. Μα, το ξέρω, κ' η εγδίκησή σου θά'ναι μεγάλη· κ' εγώ, αδύνατο μέρος, και το νήπιο τούτο, που από το φόβο τρέμει, δε δυνόμαστε να σ' αντρειευτούμε. Κοίτα πώς η τρομάρα με κλονίζει καθώς σε τηρώ. Κάμε από με ό,τι θέλεις, μα λυπήσου το άτυχο πλάσμα που δεν έχει προστασία."  Καθώς εμιλούσεν η γυναίκα εσκοτείνιαζεν η όψη του αλλά δεν την αντίκοβγε. Ετσώπασε λίγο κ' έπειτα της είπε:  "Γυναίκα κακή! Δεν ρωτώ τώρα ουδέ συμβουλή σου, ουδέ σε λυπούμαι, ουδέ το λυπούμαι. Τ' όνομα εκεινού θέλω. Εσέ δε θα σε πειράξω. Δε μολογάς το; θα το μάθω· το χωριό όλο γνωρίζει με ποιον εζούσες και τότες θα θυσιάσω και τους τρεις σας, θα πλύνω τη ντροπή πόχω λάβει από σας, πλάσματα άτιμα!"  Εμολόησε. Κι ο Κουκουλιώτης εβγήκε αμέσως. Κι αφού ύστερα από ώρα ξαναμπήκε στο σπίτι, εβρήκε τη γυναίκα στον ίδιο τόπον ασάλευτη με τ' αποκοιμισμένο τέκνο στην αγκάλη· τον αναντράνιζε. Μα αυτός εξαπλώθη κατά γης και σα χορτάτος εκοιμήθη ύπνον βαθύν ώς το ξημέρωμα.  1 Την άλλην ημέραν αφού εξύπνησαν της είπε.  "Θα πάμε στα χτήματά μας να ιδώ μη και κείνα μού'χουν αρπάξει, καθώς μού'χε πάρει και σε ο σκοτωμένος."  "Τον σκότωσες!"  Την ημέραν εκείνην ο ήλιος δεν εφάνη στην Ανατολή γιατί ο ουρανός είτουν γνέφια γιομάτος και το φως μετά βιάς επλήθαινε.  Κι ο Κουκουλιώτης βάνοντας φτιάρι και τσαπί στον ώμο εδιάταξε τη γυναίκα να τον ακολουθήσει μαζί με το παιδί της, κ' έτσι εβγήκαν κ' οι τρεις από το σπίτι.  Και φτάνοντας εις το χωράφι που είτουν πολύ νοτερό ακόμα από την πρωτυτερνή βροχή, ο ληστής εβάλθη να σκάψει λάκκο.  Δεν επρόφερνε λέξη και το πρόσωπό του είτουν χλωμό και ο ίδρος, που έβρεχε το μέτωπό του, έβγαινε κρύος. Το σταχτί φως που έπεφτε από τον ουρανό εχρωμάτιζε παράξενα τον τόπο· το χινόπωρο την αυγήν εκείνην έλεγεν όλη του τη θλίψη. Η γυναίκα εκοίταζε περίεργη κι ανήσυχη και το παιδάκι επαιγνιδούσε με τα γουλιά και με τα χώματα που ανάσκαφτεν ο κακούργος. Κ' εφάνη για μια στιγμήν ο ήλιος κ' εχρύσωσε τα ξανθά μαλλιά του νηπίου που αγγελικά χαμογελούσε.  Κι ωστόσο ο λάκκος είτουν έτοιμος, κι ο Κουκουλιώτης, ακουμπώντας στο φτυάρι, είπε της γυναικός του:  "Βάλ'το πίστομα μέσα".  

[Από τις Κορφιάτικες ιστορίες]

ΤΟ AUDIOBOOK ΕΔΩ: 


Εικονίζοντας τη συκοφαντία ή Μελετώντας τον πίνακα του Απελλή + ΒΙΝΤΕΟ του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα

 

Εικονίζοντας τη συκοφαντία 

ή Μελετώντας τον πίνακα του Απελλή + ΒΙΝΤΕΟ

του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου δασκάλου - συγγραφέα

   


Ο συκοφάντης σκοτώνει την τιμή ενός ανθρώπου, ενώ ο φονιάς τη ζωή, αλλά επειδή η τιμή είναι ανώτερη της ζωής, η κακολογία είναι σοβαρότερη, διότι ο φονιάς σκοτώνει με κίνδυνο της ζωής του ζωντανούς, ενώ ο συκοφάντης με ένα λόγο, ακινδύνως, “σκοτώνει” ζωντανούς και πεθαμένους
[Σωκράτης].

Η ΣΥΚΟΦΑΝTΙΑ ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ: Ο Σόλων, στην αρχαία Αθήνα, είχε νομοθετήσει απαγόρευση εξαγωγής αγροτικών προϊόντων στις άλλες πόλεις κράτη, εξαιρώντας το ελαιόλαδο. Μεταξύ των προϊόντων αυτών ήταν και τα σύκα. Όποιος ενημέρωνε τους άρχοντες για αυτούς που έβγαζαν παράνομα σύκα από την Αττική, αυτός ονομαζόταν συκοφάντης και η πράξη του συκοφαντία.

ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑΣ: Ο Σωκράτης έλεγε για τη συκοφαντία, ή κακολογία καλύτερα, μιας και τότε δε χρησιμοποιούνταν ο όρος συκοφαντία για τις διαβολές, πως ο κακόλογος σκοτώνει την τιμή ενός ανθρώπου, ενώ ο φονιάς τη ζωή, αλλά επειδή η τιμή είναι ανώτερη της ζωής, η κακολογία είναι σοβαρότερη, διότι ο φονιάς σκοτώνει με κίνδυνο της ζωής του ζωντανούς, ενώ ο κακόλογος με ένα λόγο, ακινδύνως, “σκοτώνει” ζωντανούς και πεθαμένους. Ο κυνικός Διογένης συνέκρινε συκοφάντες και κόλακες: “Απ΄ τα άγρια θηρία το χειρότερο δάγκωμα το κάνει ο συκοφάντης, από τα ήμερα ο κόλακας”. Συκοφάντης δεν είναι μόνο αυτός που “πρωτοσπέρνει” το ψεύδος αλλά και οι “πολλαπλασιαστές” του. Όταν κάποιος είπε στον Αίσωπο πως λένε για εκείνον τρομερά πράματα και άρχισε να τα εξιστορεί, εκείνος απάντησε: Δολοφόνοι δεν είναι οι κατασκευαστές μαχαιριών, αλλά οι χρήστες αυτών. Έτσι και τώρα. Δε με κακολογούν οι συκοφάντες, αλλά εσύ που χρησιμοποιείς τις συκοφαντίες τους. Ο τραγικός Μένανδρος έγραψε: “Όποιος πιστεύει στις συκοφαντίες, είναι κακός στο χαρακτήρα, ή έχει μυαλό μικρού παιδιού”. Ο Καντ δείχνει αισιόδοξος δίνοντας μια διέξοδο στα θύματα της συκοφαντίας: “Έχε υπομονή, οι συκοφαντίες δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Η αλήθεια είναι παιδί του χρόνου, δεν θα αργήσει να εμφανιστεί να σε δικαιώσει.” Αντίθετα ο Ρενάν, υπολογίζοντας ιδιαίτερα τη διαβρωτική της δύναμη, έλεγε: “Μπορούμε να σωθούμε από το δηλητήριο της έχιδνας, αλλά όχι και από εκείνο της συκοφαντίας.”

Ο ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ: “Η άγνοια είναι τρομερό πράγμα και αιτία πολλών κακών για τους ανθρώπους. Σα μια αχλύ που σκεπάζει τα πράγματα και αμαυρώνει την αλήθεια. Σαν να περιπλανιέμαστε στο σκοτάδι άλλοτε σκοντάφτουμε κάπου χωρίς λόγο, άλλοτε προσπερνάμε αυτό που δεν έπρεπε και αυτό που βρίσκεται κοντά μας και μπροστά στα πόδια μας, δεν το βλέπουμε. Αντίθετα, εκείνο που βρίσκεται εντελώς μακριά μας, φοβόμαστε ότι θα μας δημιουργήσει πρόβλημα. (Ομιλώ...) για τις ψεύτικες διαβολές. Εξ αιτίας τους οικογένειες έχουν αναστατωθεί, πόλεις καταστράφηκαν, πατεράδες εξοργίστηκαν εναντίον των παιδιών τους, αδέλφια μεταξύ τους, παιδιά εναντίον των γεννήτορων τους και εραστές εναντιών των αγαπημένων τους..

Η ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΑΠΕΛΛΗ: Ο ζωγράφος Απελλής ο Εφέσιος, υπήρξε θύμα συκοφαντίας. Είχε διαβληθεί ότι συμμετείχε στη συνομωσία του Θεοδώτα στην Τύρο κατά του Πτολεμαίου της Αιγύπτου, ενώ ο Απελλής δε γνώριζε την Τύρο ούτε τον Θεοδότα. Όμως κάποιος ανταγωνιστής του, ο Αντίφιλος, ζηλοφθονώντας την τέχνη του, κατήγγειλε στον Πτολεμαίο ότι κάποιος είδε τον Απελλή στην Φοινίκη να συντρώγει με τον Θεοδότα και σε όλο το δείπνο του μιλούσε μυστικά στο αυτί. Ακόμη, ισχυρίστηκε πως η αποστασία της Τύρου προέκυψε κατόπιν συμβουλής του Απελλή. Ο Πτολεμαίος ταράχτηκε τόσο από τη διαβολή, ώστε δεν σκέφτηκε ούτε το πιο λογικό: ότι ήταν ανταγωνιστής του ο διαβάλλων και ότι ο Απελλής δεν ήταν σε θέση να κάνει τέτοια προδοσία. Επιπλέον δεν σκέφτηκε πως δεν είχε λόγο να το κάνει, αφού ήταν ευεργετημένος από αυτόν και έχαιρε γενικής εκτίμησης. Έτσι αμέσως εξεμάνη και άρχισε να φωνάζει κραυγάζοντας κατάρες για τον “αχάριστο, επίβουλο συνωμότη”. Και αν δεν μιλούσε κάποιος από τους παρόντες, που, αγανακτώντας με την αναισχυντία του Αντίφιλου, πως κάνεναν Θεοδώτα δεν συνάντησε ο άνθρωπος, θα τον είχε σκοτώσει. Ο Πτολεμαίος τότε συνήλθε και ντράπηκε τόσο πολύ με αυτά που έγιναν, ώστε δώρισε στον Απελλή 100 τάλαντα και τον Αντίφιλο τον έκανε δούλο του. Ο Απελλής κράτησε στη μνήμη του το περιστατικό και αναπαρέστησε εικαστικά τη συκοφαντία.

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ: Είναι ένας πίνακας ζωγραφικής του Ιταλού αναγεννησιακού ζωγράφου Σάντρο Μποτιτσέλι, (1494-5), που βρίσκεται στο μουσείο Ουφίτσι Φλωρεντίας. Ο Μποτιτσέλι άντλησε το θέμα του από τον πίνακα του καλλιτέχνη της ελληνιστικής περιόδου Απελλή, όπως το περιγράφει ο Λουκιανός. Η περιγραφή του Λουκιανού, μιας και το πρωτότυπο δε διασώθηκε, είναι αρκούντως κατατοπιστική. Στον δικό του πίνακα, ο αναγεννησιακός ζωγράφος διατήρησε σκηνικό και μορφές της περιγραφής. Δεξιά απεικονίζεται καθιστός σε υπερυψωμένο θρόνο, εντός ανοικτής αίθουσας, ένας βασιλιάς, με μεγάλα γαϊδουρίσια αυτιά, τείνοντας το χέρι του στη Συκοφαντία, που φαίνεται να πλησιάζει. Δίπλα στο βασιλιά βρίσκονται δύο γυναίκες, η Άγνοια και η Υποψία, που ψιθυρίζουν στα μεγάλα (ευήκοα στην καχυποψία) αυτιά του βασιλιά, πράγμα που υπονοεί την ανοησία του (γαϊδουρινά αυτιά). Η Συκοφαντία, πλησιάζοντας εξ αριστερών, είναι μια όμορφη γυναίκα, που έχει κάτι πάνω της που υπονοεί απάτη και παρόρμηση. Στο αριστερό χέρι κρατά δαυλό (που τα φέρνει όλα στο “φως”), ενώ με το δεξί τραβά έναν νέο από τα μαλλιά. Εκείνος υψώνει τα χέρια στον ουρανό επικαλούμενος θεούς να υπερασπιστούν την αθωότητά του. Τη Συκοφαντία καθοδηγεί ένας χλωμός άντρας με διαπεραστικά μάτια, παραμορφωμένος, και αποστεωμένος σαν από ασθένεια. Είναι ο Φθόνος. Δυο άλλες κοπέλες, η Μοχθηρία κι η Απάτη, ενθαρρύνουν τη Συκοφαντία, στολίζοντάς την. Πιο πίσω με πένθιμα πέπλα και ξέπλεκα μαλλιά, έρχεται η Μετάνοια. Κοιτά δακρυσμένη πίσω της, περιμένοντας την Αλήθεια. Η Αλήθεια γυμνή, όπως πρέπει να είναι πάντα η αλήθεια καθώς δεν έχει να κρύψει τίποτα, δείχνει τον ουρανό ελπίζοντας σε θεία παρέμβαση. Είναι πανέμορφη, αντίθετα με τη Μετάνοια, που είναι ηλικιωμένη και θλιμμένη, με φθαρμένα ρούχα.

Η ΑΝΩΘΕΝ ΣΟΦΙΑ: Το να σηκώνει κανείς το σταυρό της συκοφαντίας είναι άθλος. Η συκοφαντία είναι μέγας πόνος για τον συκοφαντούμενο και φοβερή δοκιμασία για την πνευματική του υπόσταση. Ο Άγιος Χρυσόστομος έλεγε: “Δεν υπάρχει τίποτε πιο αφόρητο για όσους υφίστανται την οδύνη της συκοφαντίας, γιατί η συκοφαντία είναι πραγματικά δάγκωμα για την ψυχή.” Γι' αυτό και ο προφητάνακτας Δαβίδ έλεγε προς τον Κύριο: «Λύτρωσέ με από τις συκοφαντίες των ανθρώπων και θα φυλάξω τις εντολές σου». Για τους Πατέρες, συκοφαντία είναι ακόμη οι ανακρίβειες, οι υπερβολές, οι εύκολες κρίσεις και κατακρίσεις, που ασύστολα διατυπώνονται από μερικούς για οποιονδήποτε πέφτει στην κριτική τους, που καταντούν δυσφημιστικές και συκοφαντικές για το πρόσωπο του πλησίον. Ο συκοφαντούμενος θα αντιμετωπίσει την προσβολή στο πρόσωπό του με υπομονή, σιωπή, ταπείνωση και προσευχή, χωρίς να καλλιεργεί εκδικητικότητα για τον συκοφάντη, φροντίζοντας, κι αυτό είναι το δυσκολότερο μα είναι Μίμηση Χριστού, να βοηθήσει και τον άνθρωπο που τον αδικεί, να καταλάβει το σφάλμα του και να διορθωθεί. Ο Μ. Βασίλειος απαντώντας σε συκοφαντίες μιας αιρετικής της έγραψε: “Προτιμώ από τους γήινους δικαστές, να περιμένω τον Ουράνιο, που ξέρει να υπερασπίζεται κάθε είδους αδικία καλύτερα από τον καθένα.” Ο συκοφάντης, όταν ιδίως μας συκοφαντεί για θέματα πίστης, γίνεται αίτιος για να πάρουμε μεγάλη Χάρη, κι αυτό το δηλώνει ο ίδιος ο Κύριος: “ Μακάριοι είσθε όταν σας μισήσουν, ... σας χλευάσουν και δυσφημήσουν το όνομά σας εξαιτίας του Υιού του ανθρώπου. Να χαίρεσθε και να αγάλλεσθε (...) γιατί θα είναι μεγάλος ο μισθός σας που θα λάβετε στον Ουρανό.”

ΕΠΙΜΥΘΙΟ: Ο λαός λέει πολύ σοφά για τα συκοφαντούμενα θύματα: “Τα καρποφόρα δέντρα πετροβολούνται”, ενώ με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο δημιουργός του Γκιούλιβερ, ο ψυχογράφος Ιωνάθαν Σουίφτ: “Η συκοφαντία χτυπάει τους άξιους, όπως τα σκουλήκια ρίχνονται επάνω στα καλύτερα φρούτα.” Όμως, σε τελική ανάλυση, ο συκοφάντης αναφύεται από κακή προαίρεση, ζηλοτυπία, μνησικακία, ενώ συκοφαντία είναι η εκδίκηση των ανάνδρων! Μια σύγχρονη οσιακή μορφή, ο γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός έλεγε: “ Η συκοφαντία είναι το απαισιότερο φάσμα του μίσους και το οδυνηρότερο τραύμα γι' αυτόν που την υφίσταται. Η συκοφαντία είναι αμυντικό όπλο της κατωτερότητας. Επειδή δεν μπορεί να σκεπάσει τη γύμνωση και ευτέλειά της, προσπαθεί να αμαυρώσει αυτούς που βρίσκονται ψηλότερα για να δικαιωθεί, όπως νομίζει.


ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: 


Ο αστερισμός Ιπτάμενος Ιχθύς + ΒΙΝΤΕΟ του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου, δασκάλου, συγγραφέα

 

Ο αστερισμός Ιπτάμενος Ιχθύς + ΒΙΝΤΕΟ

του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου, δασκάλου, συγγραφέα


  ΓΕΝΙΚΑ: Ο αστερισμός Ιπτάμενος Ιχθύς [Λατ.Volans, συντ. Vol], είναι ένας αστερισμός που σημειώθηκε πρώτη φορά από τους Keyser και Houtman στην Ουρανομετρία [1603]. Είναι νότιος αστερισμός αόρατος από την Ελλάδα, αλλά πλήρως ορατός σε γεωγραφικά πλάτη από 14° Βόρεια έως και 90° Νότια. Έχει έκταση 141,4 τετ. μοίρες [76ος σε έκταση μεταξύ των 88 αναγνωρισμένων αστερισμών]. Συνορεύει με τους αστερισμούς Τροπίδα, Οκρίβαντα, Δοράδα, Τράπεζα και Χαμαιλέοντα.

  ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ: Η αρχική λατινική και διεθνής ονομασία ήταν Piscis Volans, δηλαδή το ιπτάμενο ψάρι [χελιδονόψαρο]. Οι αστρονομικοί Ροδόλφειοι Πίνακες τον ονομάζουν Passer (σπουργίτι), και ως τέτοιος μεταφράσθηκε στην Κίνα (Fe Yu). Ο Καίσιος αλλά και ο Σίλερ συνδύασαν τους αστέρες της Δοράδος με εκείνους του Ιπταμένου Ιχθύος και σχημάτισαν τη μορφή του βιβλικού Άβελ.

ΟΙ ΦΩΤΕΙΝΟΤΕΡΟΙ ΑΣΤΕΡΕΣ: Ο αστερισμός περιλαμβάνει 31 ορατούς αστέρες [φ.μ. ≤ 6,5]. Επειδή όλοι οι αστέρες του Ιπταμένου Ιχθύος είναι αμυδροί και ο αστερισμός πολύ νότιος, κανένας τους δεν έχει δικό του ιδιαίτερο όνομα. Ο α (άλφα) Ιπταμένου Ιχθύος, με φαινόμενο μέγεθος 4,00, δεν είναι ο φωτεινότερος των αστέρων του αστερισμού. Ο β Ιπταμένου Ιχθύος έχει φαινόμενο μέγεθος 3,77. Ο γ είναι διπλός αστέρας, με μέλη που έχουν φαιν. μεγέθη 3,78 και 5,7 και απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από 14 δευτερόλεπτα της μοίρας. Τέλος οι δ και ζ έχουν φ.μ. 3.98 και 3,95.

 ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ: Ο μεταβλητός αστέρας UZ Vol στον αστερισμό έχει φαιν. μέγεθος που κυμαίνεται από 9,3 ως 10,1. Ευρισκόμενος σε μία κατεύθυνση λίγο έξω από το γαλαξιακό επίπεδο, ο αστερισμός αυτός έχει αρκετούς αλλά μακρινούς και αμυδρούς γαλαξίες. Οι εντυπωσιακότεροι και φωτεινότεροι είναι το ζεύγος NGC 2442/2443 στο κέντρο του αστερισμού, που είναι ραβδωτοί σπειροειδείς, με φ.μ. 10,4 και 11,2. Το διαταραγμένο περίεργο σχήμα τους οφείλεται στο ότι αλληλεπιδρούν βαρυτικά μεταξύ τους.

 konstantinosa.oikonomou@gmail.com

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: 



ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Σαν σήμερα 28.11.[1943] Η Διάσκεψη της Τεχεράνης Η αρχή του τέλους για την ήττα του Άξονος Από τον Κωνσταντίνο Αθ. Οικονόμου

  Ε   π   τ   ά      η   μ  έ  ρ  ε   ς Σαν σήμερα 28.11.[1943] Η Διάσκεψη της Τεχεράνης Η αρχή του τέλους για την ήττα του Άξονος ...

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ....