ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ
ΠΗΓΕΣ: Οι άμεσες πηγές που
αντιστοιχούν στην περίοδο του μ. Κων/νου
είναι οι ιστορικοί Ευσέβιος (εκκλησιαστικός),
Λακτάντιος και Γρηγόριος ο Θεολόγος.
Έχουμε ακόμη τον ειδωλολάτρη Ζώσιμο
(425-518), που έγραψε την Ιστορία του 150
χρόνια μετά το θάνατο του Κων/νου,
βασιζόμενος σε ειδωλολατρικές πηγές,
με αποτέλεσμα να μην επιβεβαιώνεται
από άλλη πηγή. Έτσι, παρ' όλο που δεν
είναι σύγχρονος του Κων/νου, λιβελογραφεί
και εμφανίζεται απορριπτικός απέναντί
του, αποδίδοντάς του την
παρακμή της αυτοκρατορίας, την εποχή
μάλιστα που το κράτος είχε τη μεγαλύτερη
έκταση της Ιστορίας του.Τέτοιες “πληροφορίες”
του χρησιμοποιούνται από συγχρόνους
αρνητές της αγιότητος του Μεγάλου
Αυτοκράτορα. Βασιζόμενοι στα έργα του
Ζώσιμου πολλοί νεοπαγανιστές, χιλιαστές
ή αθεϊστές (Βολταίρος, Μοντεσκιέ)
τοποθετούνται αρνητικά έναντι του
Κωνσταντίνου. Στην προσπάθεια αναίρεσης
της προσφοράς του Μ. Κων/νου συνετέλεσε
και η παπική αρχή αποστρεφόμενη τον Μ.
Κωνσταντίνο, επειδή μετέφερε την
πρωτεύουσα στη Νέα Ρώμη οδηγώντας στην
αφάνεια την Παλαιά Ρώμη. Μάλιστα, μετά
το Σχίσμα, κανένας πάπας ή δυτικός
ηγεμόνας, δεν ονομάσθηκε Κωνσταντίνος!
ΤΑ
ΕΡΓΑ ΤΟΥ: Ο Άγιος Κωνσταντίνος
με το έργο του ανέτρεψε τον ρου της
Ιστορίας με σημαντικές θρησκευτικές
και κοινωνικές παρεμβάσεις. Έτσι:. Έδωσε
τη δυνατότητα στους δούλους να γίνουν
απελεύθεροι, τιμωρούσε εκείνους που
θανάτωναν τους σκλάβους περιορίζοντας
τη σωματική τιμωρία. Απαγόρευσε το
στιγματισμό, με καμένο σπαθί, στα πρόσωπα
των σκλάβων. Υπήρξε αήτηττος εν πολέμοις.
Κατήργησε την ποινή του σταυρικού
θανάτου, ανανέωσε το οικογενειακό
δίκαιο, καταδίκασε τη μοιχεία, ανύψωσε
τη θέση της μητέρας, προστάτεψε τα παιδιά
από καταχρήσεις της πατρικής εξουσίας.
Ρύθμισε ζητήματα διαζυγίου, κληρονομίας,
προίκας. Θέσπισε
ευεργετήματα για ανάκληση εξορίστων,
απελευθέρωση καταδικασμένων των
προηγούμενων διωγμών, νομοθέτησε για
την τιμή των Αγίων και την επιστροφή
των κατασχεθέντων κτημάτων, ενώ προήγαγε
Χριστιανούς σε αξιώματα και επιχορήγησε
την ανοικοδόμηση ή ανακαίνιση ναών.
Ακόμη, προέτρεπε, χωρίς εξαναγκασμό,
τους ειδωλολάτρες να γίνουν Χριστιανοί,
προστάζοντας να μην ενοχλείται κανείς
για την πίστη του. Θεσμοθέτησε την
Κυριακή ημέρα προσευχής και ημέρα
αργίας. Τα κυριότερα όμως έργα του είναι:
1. Η συγκληση της Α΄ Οικουμενικής Συνοδου,
2. Η αποστολή της μητέρας του, Αγίας
Ελένης, στα Ιεροσόλυμα και η ανεύρεση
του Τιμίου Σταυρού. 3. Η ολοκλήρωσή του
στη χριστιανική πίστη με τη βάπτισή του
και 4. Είναι ο πρώτος Ρωμιός-Ορθόδοξος
αυτοκράτορας στην Ιστορία, γιατί
καταλαβαίνοντας ότι το μέλλον της
αυτοκρατορίας ήταν στην Ανατολή, έχτισε
τη νέα πρωτεύουσα, στο μέσο του τότε
γνωστού κόσμου, αποστρεφόμενος τη
λατινόφωνη Δύση.
ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΣ:
Η Εκκλησία ανέδειξε τον Άγιο Κων/νο
Ισαπόστολο, γιατί χάρη σε ενέργειές του
φωτίστηκαν γειτονικά έθνη, όπως οι Ινδοί
(από το φιλόσοφο Μερόπιο και τους Αιδέσιο
και Φρουμέντιο), οι Ίβηρες (Γεωργιανοί)
και οι Αρμένιοι. Ακόμη, ανησυχώντας για
την τύχη των Περσών χριστιανών, απέστειλε
επιστολές στο βασιλιά της χώρας (οι
ανησυχίες του επαληθεύτηκαν, καθώς από
το 343 ο Σαβώρ εξαπέλυσε διωγμούς σ' όλη
την Περσία, αναδεικνύοντας πλήθη
Μαρτύρων). Ετοιμάστηκε μάλιστα, για
εκστρατεία κατά της ειδωλολατρικής
Περσίας, μα περνώντας από τη Νίκαια
ασθένησε και κατέφυγε στην Ελενόπολη.
Όμως η ασθένειά αυτή τον οδήγησε στο
θάνατο, λίγους μήνες αργότερα, (22/5/337,
ανήμερα της Πεντηκοστής) έχοντας ο ίδιος
βαπτισθεί.
ΤΑ
“ΜΕΛΑΝΑ” ΣΗΜΕΙΑ:
Ο
ΜΑΞΙΜΙΑΝΟΣ:
Ο Μαξιμιανός ήθελε να γίνει αύγουστος,
και διώχθηκε από τον γιο του Μαξέντιο.
Έτσι κατέφυγε στην κόρη του, Φαύστα,
σύζυγο του Κων/νου, ζητώντας προστασία
από τον Κωνσταντίνο. Το 310, όμως, πήρε
μέρος του στρατού μαζί του αυτοανακηρυσσόμενος
αυτοκράτορας. Ο Κωνσταντίνος επέστρεψε
από τη Γερμανία, όπου πολεμούσε, και ο
Μαξιμιανός έντρομος κλείστηκε στο
φρούριο της Μασσαλίας. Ο Κωνσταντίνος
τον συνέλαβε, αλλά τον συγχώρησε.
Ακολούθησε νέα συνωμοσία του Μαξιμιανού
και της Φαύστας, για να δολοφονηθεί ο
Κωνσταντίνος. Η προσπάθεια απέτυχε. Η
Φαύστα ενοχοποίησε τον πατέρα της. Ο
Μαξιμιανός αναγκάστηκε να αυτοαπαγχονιστεί.
Κατηγορούν γι’ αυτό τον Κωνσταντίνο.
Ο Κωνσταντίνος ήταν ο Ανώτατος Δικαστής
(Pontifex maximus) και ο ανώτατος αρχιερεύς.
Επομένως, κάθε πράξη έπρεπε να δικαστεί
από τον ανώτατο δικαστή. Και οι ποινή
στην περίπτωση αυτή ήταν η εκτέλεση του
στασιαστή.
Ο
ΚΡΙΣΠΟΣ:
Επειδή ο Κων/νος αγαπούσε πολύ το γιο
του από τον πρώτο του γάμο, Κρίσπο, η
Φαύστα τον μίσησε πιστεύοντας πως θα
επεσκίαζε τους δικούς της γιους. Έτσι
κατήγγειλε πως είχε επιχειρήσει να την
ατιμάσει και πως σχεδίαζε να δολοφονήσει
τον Κων/νο! Ο Κωνσταντίνος την πίστεψε,
διατάζοντας επιπόλαια να θανατωθεί ο
γιος του. Η Αγία Ελένη ταράχτηκε και
ήλεγξε αυστηρά τον Κων/νο. Εκείνος,
μετανοιωμένος, διέταξε ανακρίσεις. Όταν
αποδείχθηκε η σκευωρία, η Φαύστα
τιμωρήθηκε με θάνατο. Τα δύο αυτά γεγονότα
τον έκαναν να θρηνεί σ' όλη του τη ζωή
επιδιώκοντας τη μετάνοια. Γι' αυτά τα
συμβάντα, επικριτές του Μ. Κωνσταντίνου
ξιφούλκησαν εναντίον του. Όμως, όταν
συνέβησαν αυτά, ο Κωνσταντίνος δεν ήταν
Χριστιανός. Ακόμη, δεν
ενέργησε εμπαθώς, αλλά έπεσε θύμα
συκοφαντίας, ενώ την εποχή εκείνη δεν
υπήρχαν δικαστήρια για την απονομή
δικαιοσύνης. Η δικαστική εξουσία ήταν
στα χέρια των αυτοκρατόρων, που δίκαζαν
σύμφωνα με καταθέσεις μαρτύρων, χωρίς
να αποκλειστεί το λάθος.
Πολλοί των Αγίων υπήρξαν προηγουμένως
αμαρτωλοί και χάρις στην έμπρακτη
μετάνοιά τους συγχωρέθηκαν από το Θεό
και αναδείχτηκαν Άγιοι, μάλιστα
θαυματουργοί. Έπραξαν
έργα γνήσιας μετάνοιας, συγχωρέθηκαν,
ευαρέστησαν τον Θεό, αναδεικνυόμενοι
τελικά και μεγάλοι Άγιοι! Ακόμη, η
Εκκλησία αναγνωρίζει πως
ο βαπτιζόμενος καθαρίζεται από το
προπατορικό αμάρτημα και από κάθε άλλο
προσωπικό αμάρτημα (αν είναι ενήλικας).
“ΔΙΩΚΤΗΣ”
ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΩΝ:
Κατά τον Ζώσιμο, ο Άγιος Κωνσταντίνος
προκάλεσε το μίσος των ειδωλολατρών,
οι οποίοι βεβήλωσαν τα αγάλματά του.
Όμως εκείνος δεν καταδίωξε τους
ειδωλολάτρες, αλλά ούτε και τήρησε
φιλική στάση απέναντί τους. Συμβούλευε
κατοίκους ειδωλολατρικών περιοχών να
στραφούν προς τη χριστιανική πίστη,
αλλά δεν αδίκησε
την εθνική θρησκεία. Άλλωστε, κατά τον
Ζώσιμο, επέβλεψε την ανοικοδόμηση και
εθνικών ναών. Προσπαθούσε
να τηρήσει ισορροπία εξασφαλίζοντας
ισονομία. Δεν ανακήρυξε το Χριστιανισμό
επίσημη κρατική θρησκεία,
εξασφάλισε ελευθερία σε κάθε θρήσκευμα.
Η πριν το θάνατό του βάπτιση και η ευμενής
αντιμετώπιση της Εκκλησίας δεν ήταν
καιροσκοπική. Διότι κανείς πολιτικός
δεν στηρίζεται στη μειοψηφία και, την
εποχή που ο Μέγας Κωνσταντίνος έδειχνε
το ενδιαφέρον του για τον Χριστιανισμό,
οι πιστοί αποτελούσαν το 10% της
Αυτοκρατορίας (Ά. Χάρμερ: Η
εξάπλωση του Χριστιανισμού κατά τους
πρώτους αιώνες)!
Ο
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΙΟΣ:
Η κηδεία του Αγίου έγινε στο Ναό των
Αγίων Αποστόλων, στο χώρο που είχε ο
ίδιος ετοιμάσει, δίπλα σε ιερά λείψανα
Αποστόλων, όπως επιθυμούσε. Το τίμιο
λείψανό του, επετέλεσε πολλά θαύματα!
Πρέπει να δοξάζουμε το Θεό, που ανέδειξε
τον Κων/νο αυτοκράτορα σε μια εποχή
κρίσης αξιών, μετά από αιώνες διωγμών
και θανατώσεων εκατομμυρίων αθώων για
την πίστη τους στον Χριστό. Ο Κωνσταντίνος
ασπάσθηκε τον χριστιανισμό, όχι μόνο
ως ένας απλός πολίτης της, αλλ' ως ο
αυτοκράτορας της! Το ότι βαπτίσθηκε στο
τέλος της ζωής του αποδεικνύει γνήσια
εσωτερική ανάγκη. «Τους
δοξάζοντάς με, δοξάσω»,
λέγει ο Θεός. Μόνο ο Θεός, στην Ορθοδοξία,
ανακηρύσσει δοξάζοντας τους Αγίους
Του. Ο Κωνσταντίνος αξιώθηκε, ζων, άμεσης
θεϊκής καθοδήγησης, όπως στην περίπτωση
του οράματος με το Σταυρό, (Τούτω Νίκα)
καθιστάμενος “σκεύος
εκλογής”
στα χέρια της θείας Προνοίας για την
επικράτηση της λατρείας του Τριαδικού
Θεού. Αλλά και μετά θάνατον τον δόξασε
ο Κύριος! Δεν πρέπει να παραβλέπεται
πως μετά την κοίμησή του οι προσευχές
και μεσιτείες του προς τον Θεό
θαυματουργούν. Σημαντικό στοιχείο ακόμη
είναι το ότι ο Κωνσταντίνος «εκράτηνε
την πίστην της Νικαίας», διότι συνέβαλε
στο να συγκληθεί η Σύνοδος και να
αποφασίζει η Σύνοδος, με τη Χάρη του
Θεού. Συμπερασματικά: δεν
υπάρχει αγιοποίηση στην Ορθόδοξη
Εκκλησία αλλά αναγνώριση
της αγιότητος.
Δολοφονήθηκε από σατανιστές μέσα στο Ναό! Ο
Άγιος Νεομάρτυς π. Ιωάννης της Σάντα
Κρουζ 18.5 - Η ασματική του ακολουθία + ΒΙΝΤΕΟ
του
Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου, δασκάλου
ΤΟ
ΦΤΩΧΟΠΑΙΔΟ ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ:
Ο Άγιος Νεομάρτυρας πατήρ Ιωάννης της
Σάντα Κρούζ γεννήθηκε το 1937 στο χωριό
Αποίκια της Άνδρου και λεγόταν
Καρασταμάτης.
Η
ατμόσφαιρα του χωριού ήταν ποτισμένη
με τον Ορθόδοξο τρόπο ζωής,
μιας
που οι
κάτοικοι του χωριού ήταν πιστοί κι
ακολουθούσαν πάντα το πρόγραμμα της
εκκλησίας.
Αυτό
επηρέαζε βαθύτατα τον νεαρό Ιωάννη
που έβλεπε μέσα στην άδολη καρδιά του
να ανάβει ο πόθος για τον Θεό.
Σαν
αγόρι που έζησε τα παιδικά του χρόνια
στο νησί της Άνδρου, είδε πολλά θαύματα
που ο Θεός έκανε στην καθημερινή ζωή
των συγχωριανών του.
Είδε
την δύναμη της προσευχής και δυνάμωσε
την πίστη του στον Θεό.
Αν
και δεν παρακολούθησε οποιοδήποτε
θεολογικό σχολείο,
ήθελε από μικρός να
γίνει ιερέας.
Σε
ηλικία 20 ετών πήγε
μετανάστης στην Αμερική όπου και
δημιούργησε οικογένεια. Συγκεκριμένα,
πέντε
χρόνια αργότερα παντρεύτηκε μια
Ελληνίδα της εκεί κοινότητας,
την
Αθανασία Ματσέλη.
Έγινε
σύντομα πατέρας δύο παιδιών,
της
Μαρίας και του Φωτίου.
ΠΡΟΣ
ΤΗΝ ΙΕΡΟΣΥΝΗ:
Οι
πόλεις, όμως, στις Η.Π.Α
ήταν σε πλήρη αντίθεση με αυτό που
έζησε στο χωριό του τα παιδικά του
χρόνια.
Όλες
αυτές οι αναμνήσεις δεν έφυγαν ποτέ
από το μυαλό του στην νέα γη που έζησε.
Με
την υποστήριξη και την ενθάρρυνση του
Ιερέα Γεωργίου
Βογδάνου,
ενός
ιερέα που διείδε στο πρόσωπο του Ιωάννη
ακεραιότητα και ζήλο ενός αληθινού
ιερουργού χειροτονήθηκε διάκονος το
1971
με
την ευλογία του Αρχιεπισκόπου Ιακώβου,
ο
οποίος τον υποστήριξε σε αυτήν του
την προσπάθεια.
Δεδομένου ότι και η αγάπη του για την
εκκλησία και η αγάπη για το ποίμνιο
ήταν τόσο προφανείς,
μετά
από μερικές εβδομάδες χειροτονήθηκε
ιερέας από τον επίσκοπο Μελέτιο
Χριστινόπολης του Σαν Φρανσίσκο.
Εξυπηρέτησε
αρχικά την ελληνική Ορθόδοξη κοινότητα
στο Anchorage
της
Αλάσκα,
στο
έδαφος του Αγίου Γερμανού που ευλαβείτο
πολύ. Αργότερα, τοποθετήθηκε
στη
κοινότητα του ST
George του
Βανκούβερ,
στον
Καναδά,
και
έπειτα σε άλλη κοινότητα, στο Αναχάιμ
της
Πενσυλβανία.
Τελική του τοποθέτηση ήταν η
περιοχή της Santa
Cruz στην Καλιφόρνια,
μια περιοχή που είχε
ονομαστεί έτσι από τους Ισπανούς
ιεραποστόλους [παπικούς μισσιονάριους].
ΣΤΗ
ΣΑΝΤΑ ΚΡΟΥΖ:
Επειδή
η ορθόδοξη κοινότητα στη Santa
Cruz ήταν
πολύ μικρή για να αποκτήσει αμέσως
έναν ναό,
ο
πατήρ Ιωάννης άρχισε να εξυπηρετείται
για την θεία λειτουργία σε μια κοντινή
πόλη που λέγεται Aptos,
στο
παρεκκλήσι μιας φτωχής μονής.
Οι
καλόγριες σε αυτό το μοναστήρι του
έδιναν την εκκλησία αργότερα από το
κανονικό γιατί την χρησιμοποιούσαν
αυτές το πρωί.
Οπωσδήποτε
ο πατήρ Ιωάννης ήξερε ότι είχε πολλή
εργασία να κάνει.
Απογοητεύθηκε
μερικές φορές από την έλλειψη ενεργού
ενδιαφέροντος μεταξύ του ποιμνίου
του.
Είχε
πάντα μια δυνατή πίστη και δεν του
άρεσε ποτέ η χλιαρότητα στην καρδιά
των πιστών.
Έτσι λοιπόν, στόχος
του ήταν να αναζωογονήσει αυτήν την
πίστη μέσα σε κάθε ένα από τους
ενορίτες του,
έτσι
ώστε οι ίδιοι να αγωνίζονται με ζήλο
για τη βασιλεία των Ουρανών.
Πίστευε
μέσα του ότι αυτό είναι αναγκαίο για
κάθε πιστό μέλος της Εκκλησίας.
Ήξερε
όμως ότι για να πετύχει αυτό τo
στόχο
έπρεπε να το κάνει σιγά σιγά. Συνεπώς,
δεν
θα μπορούσε να απαιτήσει πάρα πολλά
αμέσως,
αλλά
έπρεπε να είναι ευγενικός και
υπομονετικός, ένας ιερέας όλο αγάπη,
κοντά στις αδυναμίες του ποιμνίου
του,
ώστε
αυτοί να μη συντριβούν και αναγκαστούν
να εγκαταλείψουν την Ορθόδοξη πίστη,
ακούγοντας τις ποικιλώνυμες σειρήνες
της εποχής.
Το
χάσμα μεταξύ του ποιμένα και των
λογικών προβάτων έπρεπε να γεφυρωθεί
βαθμιαία,
και
ο πατήρ Ιωάννης έπρεπε να φέρει θερμή
πίστη στις καρδιές του ποιμνίου του
με προσευχή και προσοχή.
Κάποτε, βέβαια, ο
πατήρ Ιωάννης μιλούσε και με τόνο
επίπληξης για να αφυπνήσει το εκκλησίασμα
από τον πνευματικό ύπνο.
Αλλά
συνήθως τους ενέπνεε με την πραότητά
του και τον ήρεμο χαρακτήρα του.
ΚΤΙΣΙΜΟ
ΝΑΟΥ: Σύντομα,
ο πατήρ Ιωάννης έφερε στο ποίμνιό του
την επιθυμία να κτίσουν τη δική τους
εκκλησία. Έτσι, συγκέντρωσαν ένα σεβαστό
χρηματικό ποσό και αγόρασαν ένα κτήριο
για το σκοπό τους.
Αυτό ήταν
προηγουμένως ένα ερειπωμένο σπίτι
στη Santa Cruz,
απέναντι από
την δημόσια βιβλιοθήκη και στο καλύτερο
μέρος της πόλης για ιεραποστολική
δραστηριότητα.
Το μεγάλο και
ψηλό κτήριο χρειαζόταν πολλή εργασία
για να μετατραπεί σε εκκλησία. Ο πατήρ
Ιωάννης έκανε ένα μεγάλο μέρος της
εσωτερικής εργασίας ο ίδιος.
Όταν ολοκληρώθηκε
ο ιερός Ναός, στη μνήμη του μεγίστου των
Προφητών, του Ηλία, έγινε ένα πνευματικό
καταφύγιο, στο
κέντρο της πόλης Santa
Cruz, ένα κέντρο ορθόδοξης ομολογίας
σε μια περιοχή, τυπική του Δυτικού
κόσμου, όπου οι άνθρωποι ήταν απομακρυσμένοι
από τον Θεό.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ
ΤΩΝ ΝΕΩΝ: Ο πατήρ
Ιωάννης δεν θέλησε με κανένα τρόπο η
Ορθόδοξη κοινότητά του να είναι μια
κλειστή κοινότητα που να αναφέρεται
μόνο στις λιγοστές [75-80] ελληνικής
καταγωγής οικογένειες, άλλα έψαχνε
πάντα και χαίρονταν να ανακαλύπτει
νέες καρδιές,
οποιεσδήποτε
ένθερμες νέες ψυχές που έρχονταν σε
αναζήτηση του αληθινού χριστιανισμού.
Άλλωστε η πόλη αυτή δεν είχε μόνο σκοτεινά
στοιχεία αλλά και ιδεαλιστές
νέους που επιθυμούσαν κάτι ανώτερο και
πνευματικότερο από τις αμερικανικές
αξίες του υλισμού και του ανταγωνισμού.
Μάλιστα, ώσπου να κτιστεί ο Ιερός Ναός,
μια μικρή αλλά
σημαντική ʺορθόδοξη μαγιά” είχε
αρχίσει ήδη να εμφανίζεται στο εκεί
Πανεπιστήμιο. Αυτό ήταν κυρίως αποτέλεσμα
της ιεραποστολικής εργασίας,
του Ιερομονάχου
Αναστασίου πρωτίστως, που
θυσίασε αρκετά έτη της ζωής του στο
δόσιμο της Ορθοδοξίας στους νέους,
αλλά
και του πατρός Σεραφείμ.Μέσω
αυτών των
“σκευών εκλογής” του Κυρίου, πολλοί
σπουδαστές στη Santa
Cruz αγκάλιασαν
την Ορθόδοξη πίστη και αφιέρωσαν τις
ζωές τους στην διακονία του Χριστού.
Ο πατήρ Αναστάσιος
και ο πατήρ Σεραφείμ ζούσαν σε μοναστήρια
μακριά από το πανεπιστήμιο και έτσι
οι Ορθόδοξοι
σπουδαστές πήγαιναν στον πατέρα Ιωάννη
και στο Ναό του για να ενισχυθούν
πνευματικά. Ο πατήρ Ιωάννης τους
χαιρετούσε πάντα με ένα ακτινοβόλο
χαμόγελο και με μια θερμή αγάπη,
βλέποντας στα νέα πρόσωπά τους τον
ενθουσιασμό που θα είχαν για να κρατήσουν
την Ορθοδοξία ζωντανή για τις μελλοντικές
γενιές. Έτσι αυξήθηκε η πίστη τους,
ενώ όλο και περισσότερες νέες ψυχές
γνώριζαν την Ορθοδοξία. Δεδομένου,
όπως προείπαμε, ότι η εκκλησία του
Προφήτη Ηλία ήταν στο κέντρο της πόλης,
οι άνθρωποι προσέτρεχαν από παντού
γείτε ια να υποβάλουν τις ερωτήσεις
τους είτε να προσφέρουν τις καλές τους
υπηρεσίες. Ο πατήρ Ιωάννης είχε πάντα
ανοικτές τις πόρτες και ήταν πάντα
διαθέσιμος για κάθε ανάγκη. Οι άνθρωποι
της Santa Cruz τον εμπιστεύονταν πλήρως
γιατί το μέτρο της αγάπης του αγκάλιαζε
τον οποιονδήποτε. Είχε μεγάλη αγάπη
για τους φτωχούς, και ήταν χρήσιμος
σε όλους όσους του ζητούσαν βοήθεια
ανεξάρτητα από την θρησκεία τους. Δεν
ήταν σπάνιο να τον ξυπνούν τα άγρια
μεσάνυχτα και να ζητήσουν την βοήθεια
του άνθρωποι ενδεείς. Κανένα δεν
απέρριπτε, τους έδινε πάντα ελεημοσύνη
και ένα γεύμα. Μάλιστα πολλές φορές
οι δικοί του φοβούνταν τους κακοποιούς
της νύχτας και τον συμβούλευαν να
προσέχει. Στη Santa Cruz, όπως σε κάθε τυπική
πόλη του άκρατου δυτικού οικονομικού
ανταγωνισμού, υπήρχαν άνθρωποι που
είχαν απωλέσει κάθε ελπίδα, και ζούσαν
μια ζωή περιπλάνησης και μοναξιάς.
Άνθρωποι περιθωριακοί που στον πατέρα
Ιωάννη έβλεπαν το τύπο του Χριστού.
ΤΟ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ:
Παρ΄ ότι έζησε χρόνια στην Ελλάδα,δεν
ήταν καθόλου εθνοκεντρικός.
Έλεγε
ότι ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός δεν
ήταν μόνο για τους Έλληνες αλλά ήταν
περισσότερο καθολικός (για
όλους).
Η
αγάπη του για το Θεό τον έκανε να γίνει
ένας ενθουσιώδης ιεραπόστολος για
όλους τους κατοίκους των διαφόρων
εθνοτήτων που ζούσαν εκεί.
Έτσι
πήγαινε στα δημόσια πάρκα όπου με
ομιλίες, με βυζαντινές μελωδίες και
συζητήσεις γνώρισε στους Αμερικανούς,
κυρίως σε νέα παιδιά, ακόμη και άλλων
δογμάτων ή θρησκειών, τις αλήθειες της
πίστεως.
Στηρίχθηκε
σταθερά στην ανόθευτη Ορθόδοξη πίστη
και απέρριπτε
τις ψεύτικες οικουμενικές κινήσεις
των ημερών του [οικουμενισμό και τα
τοιαύτα].
Με την ένθερμη
ποιμενική του εργασία προσπαθούσε να
μετατρέψει πολλούς ανθρώπους που ήταν
απλά βαπτισμένοι Ορθόδοξοι χριστιανοί
και όπου οι δέσμευση τους με την εκκλησία
ήταν τελείως εξωτερική και τυπική να
συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις
δραστηριότητες της.
Επειδή ο πατήρ
Ιωάννης δεν ήταν ένας τυπικός ιερέας
μπόρεσε και κέρδισε το να φέρνει το
ποίμνιο του αληθινά κοντά στην εκκλησία.
Με την πίστη
του κατέδειξε ότι η Ορθοδοξία δεν
είναι απλώς ένα τελετουργικό σύστημα
ούτε ένα σύστημα από δόγματα,
άλλα μια πράξη
ζωής που οδηγεί τον άνθρωπο στη σωτηρία.
Τα κηρύγματα του ήταν πάντοτε πύρινα
και απέπνεαν αγάπη προς το Θεό και τους
ανθρώπους.
ΕΧΘΡΟΤΗΤΑ:
Ο πατήρ Ιωάννης μιλούσε
για την σύγχυση που προκαλείται όταν
ξεχνούν οι άνθρωποι το Θεό και ακολουθούν
τις φίλαυτες επιθυμίες που πηγάζουν
από τον ανθρώπινο εγωισμό.
Προέβλεπε τους
σπόρους της ερχόμενης καταστροφής τη
γενική κατάπτωση των χρόνων μας,
τις διαστρεβλώσεις
της χριστιανικής αλήθειας,
και τον ενθουσιασμό
των ανθρώπων στους συνεχώς αυξανόμενους
ναούς του Σατανά, που στις Η.Π.Α., δυστυχώς
πολλαπλασιάζονται! Οι άοκνες προσπάθειες
του πατέρα Ιωάννη άρχισαν να προκαλούν
τις κακόβουλες ενέργειες των ανθρώπων
που μισούσαν τον Θεό.
Ο Κύριος εξάλλου
είχε πει: “εἰ
ἐμὲ ἐδίωξαν, καὶ ὑμᾶς διώξουσιν”
(Ιωάν. ιε΄20). Η ανοιχτή και προς όλους
ποιμαντική εργασία του πατέρα Ιωάννη
και η θέση του Ναού, τον κατέστησε πιο
προσιτό όχι μόνο σε εκείνους που
είχαν ανάγκη από βοήθεια,
αλλά και σε
εκείνους που επιθυμούσαν να καταστρέψουν
όλη αυτήν την αγία του προσπάθεια.
Έτσι, μερικούς
μήνες πριν από το θάνατο του στην
εκκλησία του άγνωστοι οπαδοί του
σατανά, χρωμάτισαν
το
ʺ666ʺ
και το σατανικό αστέρι(πεντάλφα)
στη μπροστινή
είσοδο του ναού.
Όταν η βεβήλωση
ανακαλύφθηκε,
ο πατήρ Ιωάννης
έμεινε απτόητος.
Αργότερα έλαβε
και ανώνυμες απειλές,
αλλά παρέμεινε
και πάλι βράχος.
Είχε γενναίο
φρόνημα και βαθιά πίστη.
Δεν ήταν ένας
ποιμένας που είδε την ιεροσύνη και
την ποιμενική εργασία σαν επαγγελματική
αποκατάσταση. Δεν ήταν διατεθειμένος
επ΄ ουδενί να φύγει ή να κρυφτεί μπροστά
στη θέα των άθεων ʺλύκων.ʺ
Μάλλον, αποδείχθηκε
πιστός ποιμένας Χριστού,
πρόθυμος να
θυσιάσει των εαυτό του για το ποίμνιο
του και για την αγάπη του γι’
αυτό, δείχνοντας
πάλι τύπος Κυρίου.
ΟΙ
ΚΡΙΝΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ: Στην
Άνδρο, είναι γνωστό ένα θαύμα που
συμβαίνει κάθε χρόνο με τους κρίνους
της Παναγίας. Όταν είναι η εποχή ανθοφορίας
των κρίνων, πηγαίνουν τα άνθη στην Εικόνα
της. Αργότερα, όπως είναι φυσικό, αυτά
ξεραίνονται και πέφτουν, ενώ απομένει
το ξερό τους κοτσάνι. Οι πιστοί αφήνουν
έτσι ξερά τα κοτσάνια στην Εικόνα Της
και όταν έρθει η γιορτή της, κάθε χρόνο,
(Κατάθεσις
της Τιμίας Εσθήτος εν Βλαχέρναις)
την
2α
Ιουλίου,
αυτά ανθίζουν και βγάζουν
μπουμπούκια! Ο πατήρ Ιωάννης μιας και
έζησε μικρός στο νησί γνώριζε το θαύμα
αυτό. Ήρθε λοιπόν ένα καλοκαίρι στο
νησί, πήγε στο Μοναστήρι του Αγίου
Νικολάου και ζήτησε από τον Γέροντα
Δωρόθεο κρίνους της Παναγίας. Πήρε,
λοιπόν, μερικά ξερά κοτσάνια και τα πήγε
στην Αμερική. Τα έβαλε στην Εικόνα της
Παναγίας και αυτά άνθισαν ξανά. Άρχισε
σιγά – σιγά ο
κόσμος να θερμαίνεται στην πίστη και
να προσκυνούν την χάρη της Παναγίας.
ΤΑ
ΦΛΟΓΕΡΑ ΤΟΥ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ: Ο
πατήρ Ιωάννης ήταν γενικά μία ευαίσθητη
και όμορφη ψυχή. Συχνά έγραφε και
θρησκευτικά ποιήματα, ενώ τον συγκινούσαν
τα θαύματα της Παναγίας και οι βίοι των
Αγίων. Ζητούσε συχνά από τον Γέροντα
Δωρόθεο στην Άνδρο, να του στέλνει βιβλία
για να κάνει κηρύγματα. Όταν αργότερα
ξαναήρθε στην Άνδρο η πρεσβυτέρα του
πήρε κρίνους, τους φύτεψε στην Αμερική
και όταν άνθιζαν τους έβαζαν στην
Παναγία, και γινόταν και εκεί πάντοτε
το ίδιο θαύμα. Ο λευίτης αυτός του Θεού
συχνά μιλούσε στο εκκλησίασμά του στην
Αμερική για ένα θαύμα που έζησε μικρός
στο μοναστήρι του Α. Νικολάου στο νησί
του. Εκεί στο Μοναστήρι της ιδιαιτερής
του πατρίδας, μία Εικόνα της Παναγίας
είχε αρχίσει να ρέει αίμα και μύρο. Ο
πατήρ Ιωάννης μιλούσε με θείο ζήλο για
το θαύμα αυτό αλλά και άλλα θαύματα της
Παναγίας. Άρχισαν τότε να γίνονται
Ορθόδοξοι και Αμερικανοί προερχόμενοι
από άλλα δόγματα. Κι ενώ οι απειλές για
τη ζωή του συνεχίζονταν, εκείνος έγινε
πιο φλογερός ακόμη, λέγοντας μάλιστα,
όταν διάφοροι τον προειδοποιούσαν: «Όσο
τα μάτια μου έχουν νερό εγώ θα κηρύττω
τον Χριστό και την Ορθοδοξία».
Συνιστούσε
στους χριστιανούς να προφυλαχθούν από
τις παγίδες του αντιχρίστου και να μην
πάρουν το χάραγμα και, τότε, άρχισαν να
γίνονται πιο έντονα τα απειλητικά
τηλεφωνήματα για την ζωή του, όμως αυτός
δεν λογάριαζε τίποτα!
Ο
ΜΑΡΤΥΡΙΚΟΣ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ:
Την Παρασκευή 17 Μαΐου 1985, το βράδυ, πήρε
τηλέφωνο τον Γέροντα Δωρόθεο στην Άνδρο
και του ζητούσε πληροφορίες για τα
θαύματα της Παναγίας της Μυροβλύτισσας
γιατί ήθελε να κάνει ένα σχετικό κήρυγμα
την Κυριακή. Την επομένη [18/5] ο πατήρ
Ιωάννης ήταν μόνος του στο σπίτι μαζί
με τον γιο του Φώτιο. Η πρεσβυτέρα είχε
πάει στο σπίτι της κόρης τους Μαρίας, η
οποία εκείνες τις μέρες είχε γεννήσει.
Το αγόρι βγήκε για λίγο έξω με τους
φίλους του και ο πατήρ Ιωάννης πήγε στην
Εκκλησία να την ετοιμάσει για την επομένη
και να συντάξει το κήρυγμα. Το αγόρι
γύρισε αργά στο σπίτι, είδε ότι ο πατέρας
του έλειπε και πήγε ανήσυχο να τον βρει
στην Εκκλησία. Και τότε αντίκρισε το
φοβερό θέαμα: Ο πατέρας του ήταν
κατακρεουργημένος και αγνώριστος. Τον
είχαν βρει μόνο του και τον βασάνισαν
χτυπώντας τον στο κεφάλι με σφυρί, ενώ
το σώμα του το κατακρεούργησαν με
μαχαίρι. Του είχαν μάλιστα κόψει τα
δάκτυλα των χεριών του! Και όπως διαπίστωσε
η αστυνομία, όταν εκείνος σπαρταρούσε,
πήραν τον σταυρό του με την αλυσίδα και
τον έπνιξαν. Το μαρτυρικό του αίμα, που
χύθηκε από τις πληγές του και πλημμύρισε
το δάπεδο του Ιερού Ναού, το χρησιμοποίησαν
για να γράψουν δικά τους συνθήματα στους
τοίχους του Ιερού Ναού και τα σύμβολα
του σατανά. Ήταν σατανιστές!
Κατά την κηδεία του π. Ιωάννη, επειδή το
λείψανο του Αγίου ήταν παραμορφωμένο
και το πρόσωπό του δεν μπορούσαν να το
αντικρίσουν, αφού του φορέσανε την καλή
του χρυσοκέντητη στολή, σφραγίσαν και
το φέρετρο.
ΘΑΥΜΑΣΤΑ
ΣΗΜΑΔΙΑ: Ο Άγιος ιερέας μαρτύρησε στο
σημείο που φωτογραφήθηκε με τον σταυρό
στο χέρι. Κι αυτό δείχνει σαν προορατικό
θαύμα για το τι θα επρόκειτο να
επακολουθήσει [Θα ήταν σύντομα "Νεκρός":
η στάση του σ' αυτή τη φωτογραφία, με το
σταυρό στο χέρι και μπροστά στο στήθος
του, είναι πανομοιότυπη με τη στάση που
έχουν συνήθως στις ορθόδοξες εικόνες
οι μάρτυρες]. Όμως, πριν το μαρτυρικό
θαύματα του αγίου αυτού λειτουργού του
Υψίστου, συνέβησαν τρία ακόμη θαυμαστά
γεγονότα: Πρώτα, οι ανθισμένοι κρίνοι
της Παναγίας, μία βδομάδα πριν μαρτυρήσει,
πέσαν όλοι ξαφνικά και από τότε δεν
έχουν ξανανθίσει! Έπειτα, η εικόνα της
Θεοτόκου δάκρυσε και το δάκρυ υπάρχει
ακόμα και σήμερα πάνω στην εικόνα. Τέλος,
επί τρεις συνεχείς Κυριακές προ του
μαρτυρίου του, κατά την διάρκεια της
θείας Λειτουργίας, έλαμπε το πρόσωπό
του και σκορπούσε αχτίνες ενώ το παιδί,
το “παπαδάκι”, που του έδινε το ζέον
και είδε το παράδοξο αυτό φαινόμενο,
επιτιμήθηκε αυστηρά για να μην φανερώσει
τίποτα.
ΟΙ
ΦΟΝΕΙΣ: Η αστυνομία ερεύνησε για τους
φονείς του Αγίου και βρήκαν τρία άτομα
ένα ανδρόγυνο και τον γιο του άνδρα από
άλλη γυναίκα. Ήταν “ιερείς” του σατανά
και, όταν τους συνέλαβαν, ήπιαν δηλητήριο
[από κόμπρα] και οι δύο πέθαναν, ενώ ο
τρίτος, που “σώθηκε” από το θάνατο,
έχασε τα λογικά του και δεν μπορούσε
κανείς να συνεννοηθεί μαζί του.
ΤΑ
ΑΜΦΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΑΙ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ:
Όταν έμαθε ο Γέροντας Δωρόθεος για τον
μαρτυρικό θάνατο του πατρός Ιωάννη,
έγραψε στην πρεσβυτέρα του κοιμηθέντος
να του στείλει στην Άνδρο τ’ άμφια του
Αγίου, συγκεκριμένα αυτά που φορούσε
όταν είχαν συλλειτουργήσει στο Μοναστήρι
στην γιορτή του Αγίου Δωροθέου το 1981.
Πέρασε καιρός, όμως απάντηση δεν έλαβε.
Στις 4 Ιουλίου 1986 στο Μοναστήρι της
Άνδρου τελείτο Θεία Λειτουργία, ενώ
παρευρίσκοντο και πολλοί εκδρομείς από
την Αθήνα. Μάλιστα, οι μοναχοί περίμεναν
το μεσημέρι με το καράβι ένα πούλμαν με
προσκυνητές για την αγρυπνία που θα
τελείτο το βράδυ για την εορτή του Αγίου
Αθανασίου του Αθωνίτου της επομένης
[Σάββατο 5/7]. Μόλις λοιπόν τελείωσε η
λειτουργία, άρχισαν μόνες τους να
χτυπούνε οι καμπάνες πανηγυρικά, και
όλοι μοναχοί κια προσκυνητές κατελήφθησαν
από φόβο και δέος. Σταμάτησαν για λίγο
οι καμπάνες και άρχισαν πάλι να χτυπούνε
τόσο αρμονικά που όλοι έμειναν άφωνοι.
Αμέσως μετά από αυτό, έκαναν παράκληση
στον Άγιο Νικόλαο, ενώ περίμεναν να
φανερωθεί κάτι θαυμαστό. Ήρθαν και οι
προσκυνητές με το πούλμαν και τους είπαν
για το θαυμαστό αυτό γεγονός. Το απόγευμα
πήρε τηλέφωνο τον Γέροντα Δωρόθεο η
κόρη του πατρός Ιωάννη, η Μαρία, που είχε
έρθει στην Άνδρο, ειδικά για να φέρει
τ’ άμφια του πατέρα της. Τα έφερε στο
Μοναστήρι και τα υποδέχτηκαν με χαρά
όλοι οι προσκυνητές, τέλεσαν και αγρυπνία
το βράδυ και τα έφεραν σε προσκύνηση.
Οι καμπάνες χτυπούσαν στο Μοναστήρι το
πρωί ακριβώς την ώρα που έμπαινε στο
λιμάνι το καράβι με τ’ άμφια του
Νεομάρτυρα!!
ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ
ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ: Οι εμφανίσεις του
ιερομάρτυρος Ιωάννου μετά τον θάνατό
του είναι πάρα πολλές. Έτσι, τις παραμονές
του Αγίου Νικολάου του 1986, ο Γέροντας
Δωρόθεος ετοίμαζε το Μοναστήρι μαζί με
μερικές γυναίκες που τον βοηθούσαν από
το κοντινό χωριό. Κάποια στιγμή είδαν
τον μακαριστό Ιωάννη να περπατά στην
αυλή και να έρχεται προς το μέρος τους
από την ανοιχτή πόρτα στην τράπεζα!
Έβαλαν όλοι τις φωνές γιατί όλοι τον
ήξεραν στο χωριό και τον έλεγαν: παπά –
Γιάννη. Και τότε χάθηκε από μπροστά
τους. Ώσπου να συνέλθουν από το ξάφνιασμα
ήρθε ο ταχυδρόμος μ’ ένα δέμα από την
Ελβετία το οποίο περιείχε μία εικόνα
του Αγίου σκαλιστή σε ξύλο από Ορθόδοξους
Ρώσους που τον τιμούν ως Άγιο. Ο πατήρ
Ιωάννης είχε ζητήσει να μοιραστεί παντού
η Εικόνα Του και να γίνει γνωστό το
μαρτύριό του, η Ορθόδοξη ομολογία του.
Το Φεβρουάριο του 1987, ο Γέροντας Δωρόθεος
πήγε στην Ελβετία για εγχείρηση. Ενώ
μιλούσε με τους πιστούς εκεί για τον
Άγιο και το μαρτύριό του, τον είδαν να
τους ευλογεί και να χάνεται. Όταν είχαν
λειτουργήσει μαζί με τον Γέροντα Δωρόθεο
και όταν εξομολογήθηκε ο πατήρ Ιωάννης,
δώρισε το πετραχήλι του εκεί στο
Μοναστήρι. Όταν πήγε στην Ελβετία ο
Γέροντας Δωρόθεος ένα τμήμα από το
πετραχήλι του Αγίου, που είχε μαζί του,
σκόρπιζε άρρητη ευωδία στους εκεί
παρευρισκομένους Στην Άνδρο, ζει ο
αδελφός του Αγίου με την οικογένειά του
και η γερόντισσα μητέρα του. Στην Αμερική
και στην Ρωσική Εκκλησία της διασποράς
τιμάται ως Άγιος και έχουν εκδώσει και
ειδική ασματική ακολουθία στον Άγιο.
Τα γεγονότα και τις λεπτομέρειες του
μαρτυρίου του τ’ ανέφερε όλα στον
Γέροντα Δωρόθεο η κόρη του Μαρία.
Η
ΙΕΡΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΗ: Η μνήμη του τιμάται
στις 19 Μαΐου, την παραμονή δηλαδή της
εορτής της ανακομιδής των Ιερών Λειψάνων
του Αγίου Νικολάου. Έτσι, θα συνεορτάζεται
μαζί με τον Άγιο Νικόλαο που από παιδί
ο Ιωάννης αγαπούσε ξεχωριστά. Την Ευλογία
Του να έχουμε όλοι μας. Αμήν.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
περιοδικό: Ο Οσιος Φιλοθεος της Παρου,
Τευχος
17. Μάιος-Αύγουστος 2006 Θεσ/νίκη. THE
ORTHODOX WORD, MAY- JUNE 1985.
Ο
Άγιος Αχίλλιος γεννήθηκε στην Καππαδοκία
πριν το τέλος του 3ου
αιώνα, από γονείς πλούσιους και ευσεβείς.
Αυτοί τον ανέθρεψαν χριστιανικά και
τον μόρφωσαν πλουσιοπάροχα. Μετά το
θάνατο των γονέων του, μοίρασε την
περιουσία τους στους φτωχούς και πήγε
στους Αγίους Τόπους. Κατόπιν επισκέφτηκε
διάφορα ασκητήρια όπου ασκήθηκε με
νηστεία, προσευχή, αγρυπνία και άλλες
χριστιανικές αρετές. Ύστερα πήγε στη
Ρώμη και στη Θεσσαλία, όπου κήρυξε το
Χριστό και έκανε πολλά θαύματα. Έτσι
διαδόθηκε πολύ η φήμη του και όταν
χήρευσε ο θρόνος της Λαρίσης, αναδείχτηκε
Αρχιεπίσκοπος της (315 περίπου). Ο Άγιος
έλαβε μέρος μαζί με τον Οικουμένιο
Τρίκκης
και το Ρηγίνο
Σκοπέλου,
στην Α΄
Οικουμενική Σύνοδο
στη Νίκαια το 325, στην οποία καταδικάστηκε
η αίρεση του Αρείου. Εκεί ο Άγιος
θαυματούργησε, αναδεικνύοντας τη δύναμη
της ορθής πίστης. Διαβάζουμε κατά λέξη
σε κώδικα της Μονής Βαρλάαμ των Μετεώρων:
«Τον
Θεόν επικαλεσάμενος και έλαιον δι’
ευχής βλύσαι ποιεί (την
πέτρα)».
Μετά το πέρας της Συνόδου ο Μ.
Κων/νος
οδήγησε όλους τους ιεράρχες στη νέα
πόλη που έκτιζε (Κωνσταντινούπολη).
Εκείνοι προσευχήθηκαν στον Κύριο για
να μείνει η πόλη στέρεα, ασάλευτη και
ανίκητη. Ο αυτοκράτορας προέπεμψε τον
Άγιο στη Λάρισα με πλούσια δώρα για
ανεγέρσεις ναών και φιλανθρωπίες. Πριν
αναχωρήσει ο Αχίλλιος από τη Βασιλεύουσα,
ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μητροφάνης,
που δεν παρευρέθη λόγω ασθενείας στη
Σύνοδο, ακούγοντας τα κατορθώματα του
Αχιλλίου ζήτησε να τον δει και όταν
αυτός τον επισκέφθηκε τον τίμησε και
τον μακάρισε. Όταν επέστρεψε στη Λάρισα,
του ετοιμάστηκε υποδοχή στην είσοδο
της πόλης από ιερείς, μοναχούς και πλήθη
πιστών. Μόλις ο Άγιος έφτασε, έπεφταν
στα πόδια του και ασπάζονταν τα άκρα
των ιματίων του. Το ποιμαντικό του έργο
συνεχίστηκε μέχρι το θάνατό του, περίπου
το 350, ως τα πέρατα της Ελλάδας. Έτσι ο
Α. Αχίλλιος θεωρείται δίκαια Ισαπόστολος,
φωτισμένος, χαρισματικός, ένθεος κήρυκας
του Ευαγγελίου. Ακόμα τα συναξάρια τον
χαρακτηρίζουν υπερασπιστή φτωχών,
πατέρα ορφανών, ευεργέτη και πρόμαχο
κάθε ανάγκης1.
Κύριο χαρακτηριστικό του ήταν η υψοποιός
ταπείνωση,
πράγμα που επιβεβαιώνεται με το ακόλουθο
περιστατικό. Προσκλήθηκε κάποτε ο Αγ.
Αχίλλιος σε μια θεσσαλική πόλη για
κάποια ανάγκη της τοπικής τους Εκκλησίας.
Οι κάτοικοι έκαναν μεγάλη προετοιμασία,
αντάξια ενός επισκόπου, περιμένοντάς
τον. Αφού ευπρέπισαν χώρους φιλοξενίας,
καθάρισαν δρόμους, ετοίμασαν φαγητά,
περίμεναν τον ερχομό του, που τον
φαντάζονταν πάνω σε κάποιο άλογο με
κουστωδία συνοδών, έναν δηλαδή ερχομό
αντάξιο του αξιώματός του. Όμως, αντ'
αυτών, είδαν δυο κληρικούς που έρχονταν
πεζή. Οι ντόπιοι, νομίζοντας ότι ήταν
προπομποί του Επισκόπου, ρώτησαν αν ο
Άγιος ήταν κοντά. Όταν ο ένας από τους
δυο κληρικούς είπε ότι αυτός είναι ο
Επίσκοπός τους, οι απλοϊκοί κάτοικοι
το εξέλαβαν ως ειρωνεία. Μετά από λίγο,
κι αφού επέμεναν ρωτώντας και ακούγοντας
τα ταπεινά, γλυκά του λόγια, πείστηκαν
ότι αυτός ήταν ο αρχιερέας τους και
θαύμασαν την ταπείνωσή του.
Όταν
κατάλαβε ότι πλησίαζε η μέρα της εκδημίας
του, ζήτησε να κατασκευαστεί ο τάφος
του. Κάλεσε τότε κλήρο και πιστούς, τους
το ανακοίνωσε και τους έδωσε τις ύστατες
συμβουλές. Λίγες μέρες αργότερα, γύρω
στο 350, κοιμήθηκε ειρηνικά, παραδίδοντας
την αγία του ψυχή στα χέρια του Θεού. Οι
Λαρισαίοι τον θρήνησαν πολύ και τον
κήδεψαν με μεγαλοπρέπεια. Λαός και
κλήρος έθαψαν το άγιο του λείψανο στον
ήδη ετοιμασμένο τάφο του. Επειδή
εκείνα τα πρώτα χριστιανικά χρόνια δεν
συνηθίζονταν η ανακομιδή
λειψάνων
κι επειδή πέρασαν πολλά έτη, ενώ
μεσολάβησαν βαρβαρικές επιδρομές,
έμεινε ο τάφος του Αγίου άγνωστος. Όμως
ο Κύριος με θαύμα του, τριακόσια περίπου
έτη αργότερα, την 10η
του Φεβρουαρίου, φανέρωσε το λείψανο
του εκλεκτού του Αγίου. Έτσι για τα
επόμενα χρόνια, μέχρι την άλωση της
πόλης απ’ τους Βουλγάρους, το λείψανο
και ο τάφος του Αγίου ήταν πηγή θαυμάτων
στους προστρέχοντες στη μεσιτεία του.
Πάνω από τον τάφο του κτίστηκε και ιερός
ναός, πιθανότατα αυτός που βλέπουμε
ανεβαίνοντας στο λόφο του Φρουρίου2,
νότια από την οθωμανική σκεπαστή αγορά.
Στα χρόνια της βουλγαρίκής ακμής, το
986, ο τσάρος Σαμουήλ
άρπαξε το λείψανο του Αγίου και το
τοποθέτησε σε λάρνακα στο νησάκι
του Αγίου Αχιλλίου
της Μικρής Πρέσπας, δημιουργώντας ένα
προσκυνηματικό κέντρο για το βασίλειό
του, δίνοντας συγχρόνως κύρος στην
εξουσία του. Στο ίδιο νησάκι ο Σαμουήλ
ανήγειρε μεγαλοπρεπή ναό, του οποίου
σήμερα σώζονται τα ερείπια. Ο Βυζαντινος
χρονογράφος Γεώργιος Κεδρηνός γράφει
για την αρπαγή του αγίου λειψάνου:
«Μετήγαγε
δε (ο Σαμουήλ) και το λείψανον του Αγίου
Αχιλλείου επισκόπου Λαρίσης χρηματίσαντος
επί Κωνσταντίνου του μεγάλου, τη μεγάλη
και πρώτη Συνόδω παρόντος, (...) και εις
Πρέσπαν απέθετο, ένθα ήσαν αυτώ τα
βασίλεια, οίκον κάλλιστον και μέγιστον
επί τω ονόματι αυτού δομησάμενος».
Από το 1981 το λείψανο του Αγίου βρίσκεται
ξανά στη Λάρισα, στον Μητροπολιτικό
Ιερό Ναό του Αγίου Αχιλλίου.
«Χαίροις
της εώας αστήρ λαμπρός, και των Λαρισαίων
λαμπαδούχος και οδηγός, χαίροις ευσεβείας,
λειμών ο ανθηφόρος, Αχίλλιε παμμάκαρ,Τριάδος
σκήνωμα.»
1Ματθαίος Λαγγής, Ο Μέγας Συναξαριστής
της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Ε΄ έκδοση,
τόμος Ε΄ ,1996, σ. 428.
2
Αποκαλύφθηκε το 1978. Σχετικά: Κ. Α.
Οικονόμου, Η Λάρισα και η θεσσαλική
Ιστορία, γ΄τόμος (Λάρισα 2008).
ΓΕΝΝΗΣΗ – ΚΑΤΑΓΩΓΗ: Ο
Άγιος Νεομάρτυς Αργύριος γεννήθηκε το
1788 στην Επανωμή της Θεσσαλονίκης από
τον Αστέριο και τη Βασιλική, το γένος
Ντουγιούδη. Λόγω της φτώχειας της
οικογενείας του, σε νεαρή ηλικία ήλθε
στην Θεσσαλονίκη, όπου προσλήφθηκε από
κάποιον ράπτη ως βοηθός του και υπηρέτης.
Ο
ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΥ:
Το έτος 1806, κάποιος Χριστιανός από τη
Θεσσαλονίκη [Σοχό]
βρισκόταν κλεισμένος στη φυλακή του
πασά της Θεσσαλονίκης για κάποιο έγκλημα
που είχε κάνει. Επειδή δεν είχε εκείνος
να πληρώσει τα χρήματα που του ζητούσε
ο πασάς για να τον αποφυλακίσει, ο
τύραννος απειλούσε ότι θα τον κρεμάσει.
Μπροστά στην απειλή του θανάτου ο
φυλακισμένος διάλεξε τον “εύκολο”
δρόμο να αλλαξοπιστήσει! Το γεγονός
αυτό στενοχώρησε τους πιστούς Έλληνες
της περιοχής αλλά χαροποίησε τους
Αγαρηνούς, οι οποίοι αμέσως τον έβγαλαν
από την φυλακή και τον πήγαν σε ένα
καφενείο στην τοποθεσία Ταχτάκαλα με
σκοπό να τον μυήσουν στη μουσουλμανική
θρησκεία.
Η
ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΙΟΥ: Ο
Αργύριος, που είχε πληροφορηθεί το
γεγονός, μπήκε κι αυτός θαρρετά στο
καφενείο και άρχισε να ελέγχει τον πρώην
χριστιανό για το παράπτωμά του και
ταυτοχρόνως να τον παρακινεί να επιστρέψει
και πάλι στην Ορθόδοξη πίστη. Η στάση
του αυτή προκάλεσε τόσο πολύ τους
Γενίτσαρους και τους λοιπούς Οθωμανούς,
που όρμησαν επάνω του και άρχισαν να
τον γρονθοκοπούν τόσο άγρια, ώστε θα
τον σκότωναν, εάν δεν ανέβαλε την εκδήλωση
της οργής τους η ελπίδα μήπως και
μπορέσουν να προσελκύσουν και αυτόν
στην δική τους πίστη. Προσπάθησαν,
λοιπόν, απειλώντας τον ότι θα τον
σκοτώσουν, να τον αναγκάσουν να
αλλαξοπιστήσει. Τότε ακούσθηκε στεντόρεια
η φωνή του Νεομάρτυρα: “Είμαι Χριστιανός
και δεν αρνιέμαι την πίστη μου. Δόξα και
τιμή μου ο Σταυρός του Χριστού. Επιθυμία
μου είναι ακόμη και να αποθάνω για την
πίστη και την αγάπη του Χριστού”.
ΒΑΣΑΝΙΣΜΟΣ:
Οι Αγαρηνοί τότε οδήγησαν τον Αργύριο
στον κριτή, ενώπιον του οποίου προσπάθησαν
και πάλι να τον μεταπείσουν μεταχειριζόμενοι
πότε απειλές και πότε κολακείες, ακόμη
και υποσχέσεις για δώρα και αξιώματα.
Μετά από δύο ημέρες, οι Γενίτσαροι,
επανέλαβαν και πάλι τις προσπάθειές
τους, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ζήτησαν
λοιπόν από τον κριτή να διατάξει την
εκτέλεσή του. Αυτός όμως, βλέποντας ότι
ο Αργύριος δεν είχε διαπράξει κάποιο
αδίκημα άξιο θανάτου, προσπάθησε αρχικά
να κατευνάσει την οργή των εξαγριωμένων
Τούρκων και να τους πείσει πως δεν είναι
δίκαιο να σκοτώσουν έναν αθώο άνθρωπο.
Εκείνοι ταράχθηκαν και εξαγριώθηκαν
εναντίον του και έτσι ο κριτής,
δειλιάζοντας, διέταξε την διά απαγχονισμού
θανάτωσή του.
ΜΑΡΤΥΡΑΣ
ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ: Έτσι, σε ηλικία
μόλις δεκαοκτώ ετών, το 1806 και ημέρα
Παρασκευή, ο Άγιος Νεομάρτυς Αργύριος
οδηγήθηκε σε ένα τόπο λεγόμενο Καμπάν
(σημερινό Καπάνι), στην κεντρική αγορά
της πόλεως, όπου και απαγχονίσθηκε και
επισφράγισε την ομολογία του στον Χριστό
με τη θυσία του αίματός του.
Σήμερα
η Κάρα του Αγίου βρίσκεται στην Ιερά
Μονή Αγίου Μηνά Ανθούσας Αττικής. Απολυτίκιο:
[Ἦχος
γ'] Χαίρει
ἔχουσα, Ἐπανομὴ σε, θεῖον βλάστημα,
καὶ πολιοῦχον, Νεομάρτυς τοῦ Σωτῆρος
Ἀργύριε, καὶ τὴν ἁγίαν σου ἄθλησιν
μέλπουσα, τῇ σῇ πρεσβείᾳ προστρέχει
κραυγάζουσα. Μάρτυς ἔνδοξε, Χριστὸν
τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τό
μέγα ἔλεος.
από
τον Κωνσταντίνο Αθ. Οικονόμου, δάσκαλο,
συγγραφέα
Η Νυξ με το άρμα της σε παράσταση αγγείου
ΓΕΝΙΚΑ:
Η Νυξ
ήταν
κατά την Ελληνική Μυθολογία θεότητα
σύμβολο της νύχτας. Εμφανίζεται στα
πρώτα στάδια της δημιουργίας του
πρωτο-μυθικού κόσμου των αρχαίων Ελλήνων.
Ήταν η μητέρα δύο άλλων θεοτήτων
[προσωπο-ποιήσεων], του Ύπνου και του
Θανάτου.Οι
εμφανίσεις
της είναι γενικά
πολύ αραιές
σε διάφορες
μυθικές διηγήσεις. Πάντως, έστω και από
αυτές τις λίγες αναφορές, φαίνεται πως
εξαιτίας της εξαιρετικής της δύναμης
και της ομορφιάς της, ακόμη και ο Δίας
την απέφευγε!
Ρωμαϊκό αγαλμάτιο της Νυκτός
ΗΣΙΟΔΟΣ
ΚΑΙ ΟΜΗΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ:
Στην ησιόδια “Θεογονία” διαβάζουμε
πως η Νύχτα γεννήθηκε από το Χάος1.
Αργότερα, από την ένωσή της με το Έρεβος,
γέννησε τον Αθέρα και την Ημέρα2.
Αργότερα, μόνη της, γέννησε το Μόρο
[πεπρωμένο], την Κήρ[α] [μοίρα-θάντος],
τους δίδυμους Ύπνο και Θάνατο, τον Μώμο,
τις Εσπερίδες, τις Μοίρες, τις Κήρες, τη
Νέμεση, την Απάτη, τη Φιλότητα [φιλία],
την Έριδα [διαμάχη], το Γήρας, κ.ά. [όλα
προσωποιήσεις του ανθρώπινου βίου]3.
Ο Ησίοδος τοποθετεί την κατοικία της
Νυκτός στον Τάρταρο, όπου κατοικούν
επίσης κοντά της ο Ύπνος κι ο Θάνατος4.
Πάντως η Νυξ ουδέποτε συναντά την κόρη
της Ημέρα. Λέει σχετικά ο Ησίοδος: “ὅθι
Νύξ τε καὶ Ἡμέρη ἆσσον ἰοῦσαι ἀλλήλας
προσέειπον, ἀμειβόμεναι μέγαν οὐδὸν
χάλκεον· ἣ μὲν ἔσω καταβήσεται, ἣ δὲ
θύραζε ἔρχεται, οὐδέ ποτ᾽ ἀμφοτέρας
δόμος ἐντὸς ἐέργει5”.
Στην Ιλιάδα, ο Όμηρος στο περιστατικό
που ο Ύπνος συνομωτεί με την Ήρα, εμφανίζει
τον Δία να φοβάται τη δύναμη της Νυκτός.
Έτσι, όταν ο πατέρας των θεών θέλει να
τιμωρήσει τον Ύπνο, ο τελευταίος
κατορθώνει να διαφύγει μόνο με μια απλή
επίκληση στη μητέρα του Νύκτα6.
ΑΛΛΕΣ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ:
Η θεότητα Νυξεμφανίζεται
να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο
σε πολλά και διάφορα αποσπασματικά κείμενα-ποιήματα
που αποδίδονται στον Ορφέα. Έτσι, στους
Ορφικούς, η Νυξ εμφανίζεται να ειίναι η
πρώτη αρχή της δημιουργίας και όχι το
Χάος, που εμφανίζεται ως δημιουργός του
παντός στο σύνολο των Ελλήνων μυθικών
συγγραφέων. Ακόμη η Νυξ εμφανίζεται ως
κάτοικος μιας βαθιάς σπηλιάς, από όπου
δίνει τους χρησμούς της στους μύστες
των Ορφικών Μυστηρίων, δίπλα ακριβώς
στον μεθυσμένο με μέλι και αλυσοδεμένο
Κρόνο. Έξω
από το σπήλαιο, και
πάλι κατά τους Ορφικούς, η Αδράστεια
χτυπάει ρυθμικά κύμβαλα
και τύμπανο,
μετακινώντας
[!] ολόκληρο το σύμπαν σε ένα εκστατικό
χορό στο ρυθμό της μουσικής
που δίνει η ίδια η Νύκτα.Στην
ίδια αυτή αρχαιοελληνική αίρεση, ο
Φάνης, ένα παράξενο, σχεδόν τερατώδες
πλάσμα, εμφανίζεται άλλοτε ως γιος και
άλλοτε ως πατέρας της Νυκτός. Η Νυξ
είναι επίσης η πρωτοκορυφαία
του χορού
στιςαριστοφανικές
κωμωδία “Όρνιθες”, κωμωδία η
οποία μπορεί να είναι και
εμπνευσμένη από τους Ορφικούς. Ο
Αριστοφάνης παρουσιάζει τη Νύκτα ως
μητέρα του Έρωτα.
Αξίζει
να αναφερθεί ότι η Νυξ, προσωποποιημένη
εμφανίζεται και σε μικρογραφία ενός
χειρογράφου χριστιανικού Ψαλτηρίου
του 10ου αιώνα [Παρίσι], δίπλα στον Προφήτη
Ησαϊα [3η εικόνα].
Η
ΝΥΞ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ: Στην
Ελλάδα, η
Νυξ
ήταν μόνο σπάνια στο
επίκεντρο των λατρειών. Σύμφωνα με τον
Παυσανία,
η Νυξ είχε
ένα μαντείο στην ακρόπολη των
Μεγάρων7.
Συχνότερα η Νυξ λατρεύονταν παράλληλα
και πίσω από άλλες θεότητες. Για παράδειγμα
στον ναό της Αρτέμιδος στην Έφεσο, υπήρχε
ένα άγαλμα που ονομαζόταν
"Νύχτα"8.Συχνά
η Νυξ εμφανίζεται ως συνθετικό στη
λατρεία διαφόρων θεών, όπως για παράδειγμα,
Διονύσος Νυκτέλιος ή Αφροδίτη Φιλοπάννυξ9.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Νυξ,
Λεξικό της Οξφόρδης, νυξ,
Λεξικό Liddell-Scott.
Αριστοφάνης, Όρνιθες.
Gantz,
Πρώιμος
ελληνική Μύθος: Ένας οδηγός φιλολογικών
και καλλιτεχνικών πηγών, Johns
Hopkins University Press, 1996. Grimal,
Pierre, Το
Λεξικό της Κλασικής Μυθολογίας,
Wiley-Blackwell, 1996, “Νυξ”, σελ. 314. Otto
Kern,ed.,
Orphicorum
Fragmenta.