ΓΕΝΙΚΑ:
Απιστία, είναι η έλλειψη πίστης στο Θεό
και στις διδασκαλίες του Χριστιανισμού.
Διακρίνεται από τη
δυσπιστία ή ολιγοπιστία (όπως συνέβη προς στιγμήν με το Άγιο Απόστολο του Κυρίου Θωμά) όχι στην ουσία, αλλά στο βαθμό απιστίας. Η απιστία έχει
επιπτώσεις στις κοσμοθεωρητικές
αντιλήψεις του ανθρώπου και στον ηθικό
βίο του. Αλλά και αντίστροφα:
ο τρόπος ζωής και τα βιώματα
μπορούν να έχουν επιπτώσεις στην όλη
προσωπικότητα, τη
θρησκευτικότητα
ή το βαθμό της πίστης μας.
ΑΙΤΙΑ:
Σε κάποιους το συναίσθημα εξάρτησης
από κάποια ανώτερη δύναμη είναι χαλαρό
και έτσι ρέπουν στην απιστία. Σε άλλους
αιτία της απιστίας μπορεί να είναι
χαλαρότητα των συναισθημάτων ενοχής ή
αμαρτωλότητας, έλλειψη ηθικής
συνείδησης και ροπή στην αμαρτία.
Για πολλoύς θρησκειολόγους
το συναίσθημα αμαρτωλότητας αποτελεί
βάση της θρησκευτικότητας. Κατά τη
Βίβλο, η απιστία μπορεί να οφείλεται
σε: ασεβή καρδιά (Εβρ. γ΄12), σκληροκαρδία
(Μάρκ. ιστ΄ 14), απομάκρυνση από την αλήθεια
(Ιωάν. η΄ 44-46), σκοτισμό (Ιωάν. ιβ΄ 39-40), ή
εξ αιτίας της ανθρωπινής δόξης (Ιωάν.
ε΄14). Η απιστία είναι ένα ελεύθερο έργο
του ανθρώπου που δε θέλει να πιστέψει
στον Θεό (Ιωάν. ιθ΄ 9-10), στις υποσχέσεις
Του και στα θαύματα Του (Ιωάν. ιβ΄37, Ψαλμ.
οζ΄36).
ΑΠΙΣΤΙΑ
ΚΑΙ “ΠΤΩΣΗ”: Ο Θεός, κατά τη δημιουργία,
δεν έδωσε την απόλυτη ευτυχία, στο κατ'
εικόναν Του πλάσμα, για να μην υπερηφανευθεί
για τα πολλά χαρίσματά του και για να
παρακινηθεί από την επιθυμία του
τελειοτάτου αγαθού, επιδιώκοντας όλο
και περισσότερο να το αποκτήσει. Επομένως
αιτία της Πτώσης υπήρξε η ατέλεια πίστης
και αγάπης προς το Δημιουργό. Ο διάβολος,
υποτάσσοντας την ανθρωπότητα “κατάφερε,
αντί να λατρεύουμε τον μόνο άκτιστο και
άναρχο Θεό, να καθιερώσει λατρεία πλήθους
ψεύτικων θεών. Βρήκε τρόπους να διαφθείρει
όσους τον ακούν: προσπαθεί να
παρουσιάσει ως υπαίτιο κάθε κακού το
δημιουργό” (Μάξιμος Γραικός).
Έτσι, συνεχίζει ο ίδιος Πατέρας, “ο
άνθρωπος ξέχασε την Χάρη, την ιερή αγάπη,
την αλήθεια, (...) τη σωφροσύνη και την
ταπεινοφροσύνη. Έχουν τυφλωθεί τα μάτια
της ψυχής του”. Ακόμη, “η απιστία,
προέρχεται από την ελεύθερη προαίρεση
του ανθρώπου που αιχμαλωτίζεται
ματαιοδοξώντας στα εφήμερα πράγματα
του παρόντος αιώνος” (Εφραίμ Σύρος).
ΑΠΙΣΤΙΑ
ΤΩΝ ΝΕΩΝ: Συχνά η απιστία εμφανίζεται
στην εφηβία. Οφείλεται στο οικογενειακό
περιβάλλον, όταν, δηλαδή, οι γονείς,
κυρίως η μητέρα, είναι αδιάφοροι ή
τυπικοί στην θρησκευτική ανατροφή των
παιδιών τους. Γράφει ο γέρων Σοφρώνιος
του Έσσεξ: “Αν οι γονείς φέρονται προς
την πράξη της γεννήσεως με τη συνείδηση
ότι το γεννώμενο είναι αληθινά «υιός
άνθρωπου» κατ’ εικόνα του Υιού του
Ανθρώπου, τότε προετοιμάζονται για την
πράξη αυτή όχι όπως συνήθως γίνεται
αυτό. Οι γυναίκες της εποχής μας έχασαν
την υψηλή αυτή συνείδηση, άρχισαν να
γεννούν προπαντός κατά σάρκα. Τα παιδιά
μας έγιναν ανίκανα για την πίστη,
αδυνατώντας να πιστέψουν ότι είναι
εικόνα του Αιωνίου Θεού. Αν οι γονείς
γεννούν παιδιά συναισθανόμενοι την
άκρα σπουδαιότητα του έργου αυτού, τότε
αυτά θα γεμίζουν από Πνεύμα Άγιο, από
“κοιλίας μητρός” και η πίστη στον Θεό,
θα γίνει γι’ αυτά φυσική, και καμία
επιστήμη δεν θα μπορέσει να κλονίσει
την πίστη αυτή, γιατί το γεννώμενον εκ
Πνεύματος πνεύμα έστιν.” Στην ίδια
ηλικία η εμφανιζόμενη απιστία μπορεί
να οφείλεται στο κοινωνικό περιβάλλον,
συχνότερα όμως από την ανάγνωση
αντιθρησκευτικών ή άλλων επιβλαβών
βιβλίων, την παρακολούθηση ασέμνων
θεαμάτων, διάφορους ιστότοπους, κ.ά.
ΤΟ
“ΤΥΧΑΙΟ”: Η απιστία μπορεί να
εμφανισθεί από τυχαία γεγονότα της ζωής
μας, όπως απώλεια περιουσίας ή θάνατος,
ιδιαίτερα άωρος, προσφιλούς προσώπου.
Συχνά όμως τέτοια γεγονότα έχουν και
θετικό αντίκτυπο στην πίστη. Ιδιαίτερα
θέματα υγείας ή απειλούμενος θάνατος
προσφιλούς, φέρνουν πλησιέστερα στο
Θεό άτομα μέχρι τότε θρησκευτικά
αδιάφορα.
Η
“ΛΟΓΙΚΗ”: Υπάρχει και η απιστία που
οφείλεται σε ορθολογισμό ή ψυχρή λογική.
Αυτό αποτελεί φαινόμενο των τελευταίων
αιώνων και παρατηρείται συνηθέστερα
μεταξύ επιστημόνων και κάποιων
“διανοουμένων”. Καλύτερος όρος
περιγραφής της κατάστασή τους, όμως,
είναι η “αθεϊα”. Αυτοί, υπερτιμώντας
της δυνατότητες του ανθρώπινου ορθού
λόγου, επιζητούν να υποβληθούν όλα στον
έλεγχο των αισθήσεων ή της νόησης.
Πρωτοπαρουσιάστηκε από ανθρώπους των
γραμμάτων και των επιστημών την περίοδο
του λεγόμενου “Διαφωτισμού”. Επειδή
οι χριστιανικές αλήθειες, που πηγάζουν
από τη θεία αποκάλυψη, υπερβαίνουν το
επιστητό, απορρίπτονται apriori
απ' αυτούς. Σήμερα ο άπιστος
αρνείται οτιδήποτε υπερβαίνει την
ανθρώπινη κατανόηση, αποδεχόμενος μόνο
την παρατήρηση και τον ορθό λόγο. Αυτή
η άρνηση είναι μια μορφή οξύμωρου
στουθοκαμηλισμού, διότι η περιορισμένων
δυνατοτήτων ανθρώπινη διάνοια δεν
μπορεί μέσω της “θεοποιημένης” πια
επιστήμης, να κατασκευάσει αποδείξεις
που να στρέφονται κατά των δογμάτων της
χριστιανικής πίστης. Η μεγαλύτερη όμως
αστοχία στις ήμερες μας έγκειται στο
ότι οι άνθρωποι βυθίστηκαν στην απόγνωση
και δεν πιστεύουν στην Ανάσταση. Ο
θάνατος εκλαμβάνεται ως εκμηδένιση,
ενώ είναι στιγμή αλλαγής της μορφής της
υπάρξεώς μας, ως ημέρα γεννήσεώς μας
στην ανώτερη ζωή, στο πλήρωμα της ζωής
που ανήκει στο Θεό. Το Ευαγγέλιο λέει:
«Ο πιστεύων εις τον Υιόν
έχει ζωήν αιώνιον ο δε απειθών τω Υιώ
ουκ όψεται ζωήν» (Ιωάν.
γ΄36). Δεν είναι άραγε η νέα απιστία
συνέπεια της ευρύτερης μορφώσεως, όταν
τα λεγόμενα της Γραφής εκλαμβάνονται
στο νου του “μορφωμένου” μύθος, και
όνειρο;
ΑΠΙΣΤΙΑ
ΚΑΙ ΑΙΡΕΣΕΙΣ:
Η πίστη ελαττώθηκε σήμερα λόγω αποξένωσης
των Χριστιανών από την Εκκλησία. Οι
άνθρωποι εγκαταλείπουν την Εκκλησία
πέφτοντας στις αιρέσεις από την έλλειψη
γνώσεως του θείου λόγου, της Ιεράς
Παραδόσεως και της διδασκαλίας των
Πατέρων, από την απάτη του διαβόλου, που
ξεγελά με πάθη, όπως υπερηφάνεια (αυτή
δημιούργησε τις περισσότερες αιρέσεις
στην ιστορία), μέθη, ακολασία, οίηση,
διαζύγια, εκτρώσεις, κ.λ.π. Η πίστη
ψυχραίνεται ακόμη από την έλλειψη πολλών
αφοσιωμένων λειτουργών με υποδειγματική
ζωή, από την έλλειψη πνευματικής
εμπειρίας, πραότητας, επιμονής, κ.λ.π. Ο
πολλαπλασιασμός αιρέσεων και ψευδοπροφητών,
ιδιαίτερα σήμερα, προδηλώνει τα έσχατα.
Αυτήν την αλήθεια την φανερώνει ο ίδιος
ο Κύριος, που για την Δευτέρα Παρουσία
Του στην γη, λέει: "πολλοί
ψευδοπροφήται εγερθήσονται και πλανήσουσι
πολλούς...".
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:
Η απιστία αποτελεί πραγματική κακοδαιμονία,
διότι ο άνθρωπος, στερούμενος ελπίδας
και εμπιστοσύνης στον Θεό, είναι σαν
ακυβέρνητο πλοίο που παρασύρεται από
τα κύματα της ζωής, τις θλίψεις και τις
συμφορές του βίου. Δεν βρίσκει πουθενά
παρηγορία, χάνει το θάρρος του, βιώνει
την κατάθλιψη, άγχεται ή οδηγείται στην
αυτοκτονία. Έτσι η απιστία έχει πάντα
θλιβερά αποτελέσματα στην ατομική,
οικογενειακή και κοινωνική ζωή.
ΕΠΑΝΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ:
Ο ρόλος της Εκκλησίας, στους δύσκολους
καιρούς που βιώνουμε ως έθνος και
ποίμνιο, είναι το πώς να πείσει τους
ανθρώπους ότι είναι αληθινά τέκνα του
αιωνίου Πατρός, πώς να δείξει στον κόσμο
τη δυνατότητα μιας άλλης ζωής, όμοιας
προς τη ζωή του ιδίου του Χριστού. “Η
Εκκλησία οφείλει να φέρει στον κόσμο
πίστη και βεβαιότητα στην ανάσταση.
Τότε περιττεύουν άλλες ηθικιστικές
διδασκαλίες.” (Σοφρώνιος Έσσεξ).
Αυστηρός είναι ο λόγος του Θεού στους
“χλιαρούς” ποιμένες, όπως στον επίσκοπο
Λαοδικείας: “Οίδα σου τα έργα, ότι
ούτε ψυχρός ει ούτε ζεστός. (...) μέλλω σε
εμέσαι εκ του στόματός μου” (!) και
στον επίσκοπο Σάρδεων: “εάν ουν μη
γρηγορήσης, ήξω επί σε ως κλέπτης”
(Αποκ. γ΄16,3). Ο λόγος της Εκκλησίας, που
οφείλει να επανευαγγελίσει το λαό πρέπει
να οδηγεί στην ενδυνάμωση της πίστης
ως
δώρο Θεού (Β' Πέτρου α΄1), έργο Θεού (Πράξ.
ια΄21), δώρο Αγίου Πνεύματος (Γαλ. ε΄22)
και ότι εξαρτάται από την θέληση του
ανθρώπου (Μάρκ. ε΄34). Κατά τον Πατερικό
Λόγο, τα μέσα που θα βοηθηθήσουν τον
άπιστο στην προσέγγιση του Θεό είναι
το κήρυγμα, η ανάγνωση της Βίβλου, τα
θαύματα του Θεού και η θεωρία των
κτισμάτων του Θεού, διότι «
Από τα ορώμενα και αισθητά αναγόμεθα
με τον νου μας στην θεωρία των αοράτων»
(Μ. Βασίλειος). Κυριότερο όμως μέσο με
το οποίο κάποιος πιστέυει στον Θεό είναι
το κήρυγμα της υποδειγματικής ζωής, το
προσωπικό παράδειγμα, δηλαδή η κατά
Χριστόν ζωή, που θα είναι απόδειξη έργω
αυτών τα όποια θα διδάξει η Εκκλησία.
Τότε δικαίως οι Ποιμένες θα ακούσουν:
“ιδού
δέδωκα ενώπιόν σουθύραν ανεωγμένην ην
ουδείς δύναται κλείσαι αυτήν (...) ότι
ετήρησάς μου τον λόγον και ουκ ηρνήσω
το όνομά μου”
(Αποκ. γ΄8)..
ΓΕΝΙΚΑ:
Η Μικρή
Άρκτος (Ursa Minor, στα Λατινικά-UMi) είναι
αστερισμός που καταγράφηκε στην
Αρχαιότητα από τον Πτολεμαίο και είναι
ένας από τους 88 επίσημους αστερισμούς
που θέσπισε η Δ. Αστρονομική Ένωση. Στην
Ελλάδα είναι αειφανής. Το σημαντικότερο
ξεχωριστό γνώρισμα της Μικρής Άρκτου
είναι ότι στα χρόνια μας περιέχει το
Βόρειο Ουράνιο Πόλο και συνορεύει με
τους αστερισμούς Καμηλοπάρδαλη, Δράκοντα
και Κηφέα. Τα επτά φωτεινότερα άστρα
της Μικράς Άρκτου δίνουν την εντύπωση
ότι σχηματίζουν μια κουτάλα, όμως τα 4
είναι αμυδρά. Το άστρο στην άκρη του
χερουλιού της κουτάλας είναι ο Πολικός
Αστέρας [Polaris], ο αστέρας που χρησιμεύει
για τον εντοπισμό του Βορρά, όσο και του
ίδιου του αστερισμού του. Βρίσκεται αν
προεκτείνουμε το ευθύγραμμο τμήμα
μεταξύ των α και β της Μεγάλης Άρκτου
προς την πλευρά του α κατά το πενταπλάσιο
αυτού.
ΙΣΤΟΡΙΚΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ:
Λέγεται
ότι τον αστερισμό καθιέρωσε τον 6ο αιώνα
π.Χ. ο Έλληνας αστρονόμος Θαλής ο Μιλήσιος,
αλλά είναι βέβαιο ότι ήδη χρησιμοποιούταν
ως οδηγός από τους ναυτικούς. Στην
αρχαιότητα η Μικρά Άρκτος, που σημαίνει
«Μικρή Αρκούδα», ονομαζόταν «το
φτερό του Δράκοντα»,
και ήταν τμήμα του αστερισμού Δράκων.
Ο Άρατος ο Σολεύς, Έλληνας ποιητής,
λέγεται ότι ονόμασε τον αστερισμό
Κυνόσουρα,
δηλαδή «ουρά σκύλου». Η ονομασία αργότερα
υιοθετήθηκε και από τους Ρωμαίους
[Cynosura], και διατηρήθηκε μέχρι και τους
χρόνους της Αναγέννησης. Ο Βρετανός
ιστορικός του 19ου αι. George William Cox ταύτισε
τη λέξη με το Λυκόσουρα,
που αρχικά θα σήμαινε «Ουρά του Φωτός»
(παραβάλλοντας τις λέξεις λυκόφως,
λυκαυγές). Παρόμοια ακούγεται το όνομα
ενός αστερισμού από την αρχαία Μεσοποταμία,
του Antasurra (που δημαίνει η άνω σφαίρα ή
Annassurra (ψηλός που ανατέλλει). Οι Ρωμαίοι
χρησιμοποιούσαν και το όνομα Ursa Phoenicia,
από το αρχαίο ελληνικό όνομα του Πολικού
Αστέρα, «Φοινίκη». Οι Άραβες γνώριζαν
τη Μικρή Άρκτο ως Al Dubb al Asghar,
ακριβής μετάφραση του «Μικρά Άρκτος»,
αλλά πριν επηρεασθούν από τους Έλληνες
τη θεωρούσαν ως μια ακόμα νεκροφόρο
τράπεζα, όπως και τη Μεγάλη Άρκτο, με
τους αστέρες της ουράς να είναι οι
πενθούσες κόρες
(Banat al Naash al Sughra) του νεκρού που ακολουθούν
σε νεκρική πομπή, όπως ακριβώς και στην
περίπτωση της Μεγάλης. Ακόμα, οι Άραβες
παρομοίαζαν την Μικρά Άρκτο με ψάρι,
ενώ την αποκαλούσαν και Al Fass, η Τρύπα
από όπου περνά ο γήινος άξονας. Στους
Πέρσες ήταν το hlilagji, το Μυροβάλανον
ή
καρπός της χουρμαδιάς.Οι Βαβυλώνιοι
ονόμαζαν τη Μικρή Άρκτο, Λεοπάρδαλη
[Peter Jensen], έμβλημα του σκότους, όπως το
σκότος συμβόλιζε και στην Αίγυπτο ως
το τσακάλι του θεού Σηθ. Οι Κινέζοι την
ονόμαζαν Peih Sing. Οι αρχαίοι Σκανδιναβοί
την αποκαλούσαν «το μικρότερο άρμα» ή
Θρόνο του Θωρ, ενώ οι απόγονοί τους
[Δανία, Ισλανδία, Νορβηγία] ακόμα τη λένε
Litli Vagn, Μικρό Κάρο. Ο Δάντης αποκαλούσε
τους 7 αστέρες της Cornu, όνομα κοινό και
στους επόμενους αιώνες, όπως φαίνεται
και από γράμμα του Αμέρικο Βεσπούτσι,
που ονομάζει τη Μικρή Άρκτο Elcorno. Παρόμοια,
ήταν η Bocina(=σάλπιγγα)
των Ισπανών βοσκών και
Bogina (=βόας) των Ιταλών ναυτικών. Ο Καίσιος
παρομοίασε την Μικρή Άρκτο με το άρμα
που στάλθηκε από τον Ιωσήφ να φέρει τον
πατέρα του στην Αίγυπτο, με το άρμα που
μετέφερε το Προφήτη Ηλία στους ουρανούς
και την αρκούδα που σκότωσε ο Δαβίδ. Το
συνηθέστερο λαϊκό όνομα σήμερα στις
ΗΠΑ είναι Little Dipper(=Μικρή
Κουτάλα).
Μικρή και Μεγάλη Άρκτος
ΟΙ
ΦΩΤΕΙΝΟΤΕΡΟΙ ΑΣΤΕΡΕΣ ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ:
Στον αστερισμό υπάρχουν 39 αστέρες ορατοί
με γυμνό μάτι, φαινομένου μεγέθους ≤
6,5 [εννοείται μακριά από την αστική
φωτορρύπανση]. Ο
α
της Μικρής Άρκτου είναι πολύ γνωστός
ως ο Πολικός Αστέρας, και είναι ο
φωτεινότερος του αστερισμού με φαινόμενο
μέγεθος 2,02. Ο β Μικρής Άρκτου, είναι ο
δεύτερος σε φωτεινότητα και έχει το
όνομα: Kochab [Κοτσάμπ]. Ο γ ονομάζεται
Φερκάντ, ο δ Γιλντού. Ο
ε
Μικρής Άρκτου έχει φαινόμενο μέγεθος
4,23, ενώ ο ζ, με φαινόμενο μέγεθος 4,32
ονομάζεται στην Κίνα Kow
Chin.
ΑΛΛΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΑΡΚΤΟΥ:O
γαλαξίας Νάνος της Μικρής Άρκτου ή UGC
9749, είναι
μέλος της Τοπικής μας Ομάδας γαλαξιών,
ορατός εντός των ορίων του αστερισμού,
απέχει μόλις... 230.000 έτη φωτός από τη Γη.
UGC 9749
Το φαινόμενο μέγεθός του είναι σχετικά
χαμηλό [10,9] αλλά η πολύ χαμηλή επιφανειακή
του λαμπρότητα τον καθιστά αόρατο για
ερασιτεχνικά τηλεσκόπια, παρά το ότι
έχει μικρές φαινομενικές διαστάσεις.
Με
τηλεσκόπιο είναι επίσης ανιχνεύσιμος
ο ιδιόμορφος γαλαξίας
Arp 185 ή NGC 6217 που έχει λίγο ακόμη μικρότερο
φαινόμενο μέγεθος από τον προηγούμενο
γαλαξία [11.2]. Ο αστερισμός καταλαμβάνει
στο ουράνιο στερέωμα έκταση μόλις 255,9
τετραγωνικές
μοίρες και είναι από τους μικρότερους
[56ος] σε μέγεθος μεταξύ των 88 αναγνωρισμένων
αστερισμών.
του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ΗΧΟΒΙΒΛΙΟ-AUDIOBOOK.GR
Διαβάζει ο Κωνσταντίνος Οικονόμου
«Η Τελευταία Βαπτιστική» είναι ένα από τα πασχαλινά διηγήματα του Παπαδιαμάντη με δραματικό τέλος. Η ηρωίδα, η θεία Σοφούλα-Κωνσταντινιά ή Σαραντού όπως τη φώναζαν από το «Σαραντανονού», είναι μια γυναίκα σεβάσμια, με σύνεση, νοικοκυροσύνη και μεγάλη καρδιά. Τόσο μεγάλη όσο να χωράει κοντά στα παιδιά, τα εγγόνια και τα δισέγγονά της και σαράντα βαφτιστήρια που είχε! Εκείνη τη Μεγάλη Πέμπτη όλοι οι βαπτιστικοί από τον μεγαλύτερο, που ήταν πια είκοσι ετών, μέχρι τη μικρότερη, την τελευταία βαπτιστική, τη Σοφούλα, μόλις δύο ετών, την είχαν επισκεφθεί.
Αυτή η τελευταία βαπτιστική, το τεσσαρακοστό πνευματικό της τέκνο, ήταν η αδυναμία της, το χαϊδεμένο της. Η μικρή Σοφούλα βγήκε να παίξει κρυφτό με τα άλλα παιδιά, τα οποία έπαιζαν στον κήπο, κοντά στο πηγάδι…
Η συγκινητική συνέχεια στο ΒΙΝΤΕΟ-AUDIOBOOK που ακολουθεί:
ΓΕΝΙΚΑ: Η Ήβη, στον ελληνικό Μύθο, ήταν
η θεότητα της νεολαίας και της νεότητας1.
Το ρωμαϊκό αντίστοιχο, κατ΄ απομίμηση της ελληνικής Μυθολογίας κι εδώ, ήταν η Juventus.
Ήταν
κόρη του Δία και της Ήρας2
και θεωρείτο οινοχόος των θεών, αφού
εξυπηρετούσε τους Ολύμπιους θεούς στα
συμπόσιά τους με νέκταρ και αμβροσία.Καθήκον
της ήταν ακόμη η προετοιμασία των λουτρών
του Άρη, ενώ βοηθούσε την Ήρα όταν εκείνη
προετοίμαζε το άρμα της3.
Από τον Ηρακλή, που μετά την αθανασία του και την ανακήρυξή του σε θεό, νυμφεύτηκε την Ήβη, απέκτησε δυο γιους. Τον
Αλεξιάρη και τον Ανίκητο4.
Η
Ήβη
εμφανίζεται
ως η έχουσα την εξουσία
να δίνει
την αιώνια νεότητα, και στην τέχνη
εμφανίζεται συνήθως μαζί
με
τον πατέρα της, το
Δία,
με το σύμβολο
ενός
αετού, προσφέροντας συχνά ένα φλιτζάνι
σε αυτόν. Η παράσταση ήταν
συχνή στην
κλασική Εποχή,
χαραγμένη συνήθως σε πολύτιμους λίθους,
αλλά στην ύστερη Αρχαιότητα, φαίνεται
να σχετίζονται με την πεποίθηση ότι ο
αετός [όπως
και το μυθικό πουλί Φοίνικας],
είχε
την ικανότητα να ανανεώσει τον
άνθρωπο επαναφέροντάς τον στην εφηβική
ηλικία των 18 ετών, ικανοποιώντας έτσι τον αιώνιο πανανθρώπινο πόθο.
ΑΡΧΑΙΑ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ:
Στην
τραγωδία
του Ευριπίδη, “Ηρακλείδες”, η Ήβη
χορήγησε ξανά τη νεότητα στον Ιόλαο,
μετά από την προσευχή του σ΄ αυτή, για
να μπορέσει να αντιμετωπίσει τον διώκτη
των Ηρακλειδών, Ευρυσθέα και το στρατό
του.
Στην τέχνη, η Ήβη απεικονίζεται
συνήθως φορώντας ένα αμάνικο φόρεμα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Ήβη
ήταν ένα εξαιρετικά δημοφιλές θέμα στη δυτική τέχνη κατά την περίοδο από 1750
έως 18505.
Οι
Φλειάσιοι, που ζούσαν κοντά στη Σικυώνα,
τιμούσαν την Ήβη, την οποία αποκαλούσαν
και [η] Δία, ως προστάτη των ικετών. Η Ήβη
επίσης λατρευόταν ευρύτερα στην Ελλάδα
ως θεά της χάριτος ή της συγχώρεσης.
Έτσι ένας φυλακισμένος για να απελευθερωθεί,
έπρεπε να κρεμάσει τις αλυσίδες του σε
ιερά άλση της θεάς, όπως για παράδειγμα
συνέβαινε στο ιερό της στο Φλειούντα.
ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ:
Το όνομα Ήβη
προέρχεται
από την ελληνική λέξη που σημαίνει
“νεότητα” ή “κύριος της ζωής”. Από
αυτό η ηλικία της νεότητας ονομαζόταν
και ονομάζεται “εφηβεία” [> επί την
ήβην], ο νέος στην ηλικία των δεκαοκτώ,
“έφηβος”, ενώ ακόμη και η στράτευση
στην αρχαία Αθήνα που οριζόταν σ΄ αυτή
την ηλικία ονομαζόταν “εφηβεία”.
Το ''Άρατε πύλας'', είναι ένα διήγημα του Αλέξανδρου Μωραϊτίδη, που πρωτοδημο-σιεύτηκε το 1891. Ο συγ-γραφέας και δημοσιογράφος Αλέξανδρος Μωραϊτίδης (1850-1929) ήταν εξάδελφος του Αλέξανδρου Παπαδια-μάντη από την πλευρά της μητέρας του.
Φιλαργυρία:
τέκνο απληστίας και μήτηρ, κάποτε (Ιούδας), της προδοσίας!
[+ΒΙΝΤΕΟ]
του
Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου
Εισαγωγή:
Ο Ιούδας, επίκαιρος και λόγω των Αγίων
Ημερών που διάγουμε, λάτρευε τα χρήματα,
άλλωστε αυτός κρατούσε το “γλωσσόκομον”,
το κοινό ταμείο των μαθητών. Ένα πάθος
που τον οδηγεί σε σκοτείνιασμα του
μυαλού του. Σε ώρα σκότους γίνεται η
σύλληψη του Χριστού και προσφέρεται το
προδοτικό φίλημα αντί τριάντα αργυρίων.
Το αποτέλεσμα γνωστό. Αντί να ακολουθήσει
την οδό της μετανοίας απελπίζεται και
αυτοκτονεί. Είχε προσκολληθεί στον
Μαμμωνά, όπως έλεγε ο Κύριος ...
ΓΕΝΙΚΑ:
Η φιλαργυρία, πάθος που αιχμαλωτίζει
τον άνθρωπο ρίχνοντάς τον στα δεσμά
άλλων παθών, από πολλούς ταυτίζεται με
την απληστία. Ουσιαστικά απληστία είναι
η υπερβολική προσπάθεια ν' αποκτάς, ενώ
φιλαργυρία η υπερβολική προσπάθεια να
μη χάσεις. Στενός συγγενής
του φθόνου
είναι η φιλαργυρία.
Δεν εννοούμε μόνο εκείνο το είδος της
φιλαργυρίας που περιορίζεται στη
συσσώρευση χρημάτων, αλλά τη γενική
μορφή που εκφράζεται στην απροθυμία
του φιλάργυρου να προσφέρει χαρά σε
άλλους. Ουσιαστικά ο φιλάργυρος υψώνει
τείχος που θα σιγουρέψει, μόνο για τον
εαυτό του, τους φτωχικούς του θησαυρούς
από τον υπόλοιπο κόσμο. Διακρίνεται
εύκολα η σχέση της φιλαργυρίας με τη
φιλοδοξία, τη ματαιοδοξία και με τον
φθόνο.
Η
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Στην παγκόσμια
γραμματεία έχουμε τη χαρακτηριστική
τσιγγουνιά του Αρπαγκόν στο Μολιέρο
(ερωτευμένος με το σεντούκι) και του
Σάυλοκ στον Σαίξπηρ (που επιμένει να
αποζημιωθεί για τα κεφάλαιά του με
ανθρώπινη σάρκα). Ο Aγγλος χιουμορίστας
συγγραφέας Τζωρζ Μάικς δίνει τη συνταγή
της επιτυχούς φιλαργυρίας: «Αν
θέλετε να είστε φιλάργυρος, να θυμόσαστε
έναν πολύ απλό βασικό κανόνα: Ο φιλάργυρος
ποτέ δεν είναι τόσο πλούσιος, ώστε να
περιφρονήσει έστω και μια πεντάρα. Δέστε
γιατί: Ένας πλούσιος, ιδιοκτήτης τεραστίων
κτημάτων, πουλούσε ένα από τα σπίτια
του. Ο αγοραστής τού μέτρησε 50.000 λίρες
και το τραπέζι εξαφανίστηκε από το
τεράστιο χρυσό βουνό που σωρεύτηκε πάνω
του. Ο γερο-πλούσιος μέτρησε τέσσερις
φορές τα λεφτά. Yστερα άνοιξε μια
σαρακοφαγωμένη κασετίνα και έβγαλε
τους τίτλους του σπιτιού, τυλιγμένους
σε κορδέλα. Τους ξετύλιξε και μετά πολλή
σκέψη τους έδωσε στον αγοραστή. Ο
τελευταίος, τους πήρε και του είπε: “Μου
δίνετε παρακαλώ και την κορδέλα να τους
τυλίξω;” Ο γέρος διστάζοντας του
απάντησε: “Την
κορδέλα; Ευχαρίστως. Πληρώστε μου, όμως,
τέσσερις πεντάρες!»
Η
ΑΡΧΑΙΑ ΣΟΦΙΑ: Διαβάζουμε
στα Δελφικά παραγγέλματα “Πλούτω
απόστει”, μακριά από
τον πλούτο, γιατί η φιλαργυρία που
γεννιέται είναι “μητέρα
κάθε ποταπότητας και φαυλότητας”
(Φωκυλίδης). Ο Δημόκριτος έλεγε πως οι
“τσιγκούνηδες
έχουν τη μοίρα της μέλισσας, δουλεύοντας
σαν να πρόκειται να ζήσουν για πάντα”.
Ο
Πλάτων τόνιζε πως“δεν
πρέπει να αποκτάμε μόνο τα αγαθά, αλλά
να τα χρησιμοποιούμε, γιατί καμιά ωφέλεια
δεν προκύπτει μόνο από την απόκτηση.”
Ο Ζήνων τοποθετούσε τη φιλαργυρία, μαζί
με την ακολασία και τη μέθη, στα κορυφαία
πάθη, ενώ ο Διογένης έλεγε: “Η
φιλαργυρία είναι η μητρόπολη όλων των
παθών”.
Ο Σωκράτης παρομοιάζει τη ζωή του
φιλάργυρου με δείπνο νεκρού που “ενώ
όλα τα έχει δε μπορεί να δοκιμάσει
τίποτε”.
Ο Αριστοτέλης αντιδιαστέλει την ασωτία
με τη φιλαργυρία: “Ο
άσωτος ξοδεύει υπερβολικά και δεν
λαμβάνει αρκετά, ενώ ο φιλάργυρος
λαμβάνει υπερβολικά χρήματα και δεν
ξοδεύει αρκετά.”
Ακόμη, ο Κικέρων εύστοχα αποφαίνεται
για τη γεροντική φιλαργυρία: “Τι
πιο παράλογο από έναν οδοιπόρο που
αυξάνει τα αποθέματά του για το ταξίδι
που πλησιάζει στο τέλος”.
Η
ΝΕΟΤΕΡΗ ΣΟΦΙΑ: Ο Ραφουσκό
αναδεικνύει την πλάνη των φιλάργυρων:
“στο ότι θεωρούν το χρυσό
αγαθό, ενώ στην πραγματικότητα είναι
μόνο μέσο για απόκτηση αγαθών”,
ενώ ο Μίλτον με καθαρά οικονομική
ορολογία, στηριζόμενος στον Αριστοτέλη,
ορίζει τη φιλαργυρία και όχι τη σπατάλη
αντίθετη της οικονομίας! Ο Λαβατέρ δίνει
μια πολύ εύστοχη αντιδιαστολή φιλαργυρίας
και ασωτίας: “Οι φιλάργυροι
πλουτίζουν κάνοντας τον φτωχό, οι δε
άσωτοι φτωχαίνουν κάνοντας τον πλούσιο”.
Η κινέζικη παροιμία: “Όταν
η τσιγκουνιά μπαίνει στο σπίτι η ευτυχία
βγαίνει” μας υπενθυμίζει
πόσο υποφέρουν τα μέλη της οικογένειας
του φιλάργυρου!
ΟΡΘΟΔΟΞΗ
ΘΕΩΡΗΣΗ:Ο
Ιούδας λάτρευε τα χρήματα, άλλωστε αυτός
κρατούσε το “γλωσσόκομον”, το κοινό
ταμείο των μαθητών. Ένα πάθος που τον
οδηγεί σε σκοτείνιασμα του μυαλού του.
Σε ώρα σκότους γίνεται η σύλληψη του
Χριστού και προσφέρεται το προδοτικό
φίλημα αντί τριάντα αργυρίων. Το
αποτέλεσμα γνωστό. Αντί να ακολουθήσει
την οδό της μετανοίας απελπίζεται και
αυτοκτονεί. Είχε προσκολληθεί στον ένα
από τους δύο κυρίους (Θεόν ή Μαμμωνάν,
όπως έλεγε ο Κύριος). Όμως δεν μπορείς
να δουλεύεις σε δύο κυρίους. Έτσι εύκολα
αντιλαμβανόμαστε ότι “Η
φτώχεια στερείται από πολλά, η δε
φιλαργυρία από όλα”
(Ισαάκ Σύρος). Τα ίδια λέει και ο Απ.
Παύλος: “ρίζα
όλων των κακών είναι η φιλαργυρία και
πολλοί κυριεύθηκαν από αυτή και
παραπλανήθηκαν από την πίστη τους και
προκάλεσαν στον εαυτό τους πολλές
οδύνες”
(Α΄Τιμ. στ΄6,7,10). Πολλοί έχοντες το πάθος
της φιλαργυρίας αυτοαποκαλούνται
“οικονόμοι”. Γι' αυτούς έγραψε ο Ισαάκ
ο Σύρος: “Ο
δειλός αποκαλεί τον εαυτό του προσεκτικό,
όπως ο φιλάργυρος ονομάζει τον εαυτό
του οικονόμο”.
Ιδιαιτέρως
εύστοχος είναι ο ορισμός που δίνει ο
άγιος Μάξιμος Ομολογητής στη φιλαργυρία.
Είναι, λέει, το πάθος εκείνου “που
λαμβάνει με χαρά και δίνει με λύπη”!
Σ' αυτή τη φράση εμπεριέχεται η
“εργαλειοποίηση” του άλλου. Το ίδιο
λέει και ο Μ. Βασίλειος: “όπως
κάνουν τα ψάρια, έτσι και ο
πλεονέκτης-φιλάργυρος καταπίνει στο
απύθμενο στομάχι του τους αδύναμους”.
Είναι αδύνατο ο πλεονέκτης να μη στραφεί
κατά του συνανθρώπου του. Γι' αυτό ο
έμπειρος ασκητής, Άγιος Ισαάκ ο Σύρος,
συνιστά: “Καλύτερα
να κάτσεις παρέα με γύπες, παρά με
πλεονέκτη και άπληστο."
Οι Πατέρες δεν θεωρούν τη φιλαργυρία
απλό ηθικό ολίσθημα, αλλά “θρησκεία”
και βασικό προσανατολισμό της ανθρώπινης
ύπαρξης. Στα λόγια του Χριστού ότι «όπου
είναι ο θησαυρός σας, εκεί θα είναι και
η καρδιά σας»
(Ματθ. στ΄21) μοιάζει να συμφωνεί ο Eριχ
Φρομ υποστηρίζοντας ότι “θρησκεία
συνιστά η ολόψυχη αφιέρωση σε κάτι, το
οποίο και νοηματοδοτεί την ανθρώπινη
ζωή”.
Κι αυτό το “κάτι” στον φιλάργυρο είναι
το χρήμα. Στη
χριστιανική οπτική η δίψα για πλούτο
στρέφεται στον ίδιο τον υπαρξιακό
προσανατολισμό του φιλάργυρου,
υποτάσσοντας σ' αυτήν όλα, πράγματα ή
πρόσωπα. Eτσι, το χρήμα αναδεικνύεται
θεός. Άλλωστε, ο Χριστός τη φιλαργυρία
έφερε ως κορυφαίο παράδειγμα επιλογής
ασύμβατης προς τον Ίδιο. ΄Η με τον Θεό,
είπε, ή με τον Mαμωνά. Η λατρεία του
χρήματος σημαίνει μετάλλαξη του ανθρώπου
σε απόλυτη ατομικότητα. Κι επειδή αυτό
το αμάρτημα είναι ακόρεστο, οι Πατέρες
το χαρακτηρίζουν μονιμότερο πάντων. Τα
άλλα αμαρτήματα, λέει ο Άγιος Ιωάννης
Δαμασκηνός, είναι «ολιγόχρονα».
Είναι αδύνατο ο φιλάργυρος να μη στραφεί
κατά του συνανθρώπου του. Στα φληναφήματα,
που καλλιεργούν διαπλεκόμενοι της
εκκλησιαστικής εξουσίας πλουτοκράτες,
ότι ο πλουτισμός τους είναι “θέλημα
Θεού”, ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης
αντιτείνει: «Δεν
προέρχεται από τον Θεό το ψωμί του
πλεονέκτη».
Γι' αυτό και στην εκκλησιαστική παράδοση,
ούτε η ελεημοσύνη, ούτε οι προσφορές
αποτελούν κολυμπήθρα του Σιλωάμ ώστε
να δικαιώνονται οι τρόποι συσσώρευσης
του πλούτου. Αντίθετα αξιώνεται διακοπή
της εκμετάλλευσης. Ο Μ. Βασίλειος ταυτίζει
τον πλεονέκτη με τον «αποστερητή», μ'
αυτόν, δηλαδή, που στερεί από τους
εργαζομένους τη δίκαιη αμοιβή τους και
δεν χορηγεί στους πενομένους τα
χρειαζούμενα. Οι δωρεές του στις εκκλησιές
δεν μπορούν να γίνονται δεκτές, διότι
δεν γίνεται συμμέτοχος της
πλεονεξίας-φιλαργυρίας ο Θεός.Ο
Γέροντας Άγιος Πορφύριος προσθέτει:
«Το
αν θα πάμε στον Παράδεισο ή στην κόλαση,
δεν εξαρτάται από το αν έχουμε λίγα ή
πολλά χρήματα, αλλά από τον τρόπο πού
θα χρησιμοποιήσουμε αυτά πού έχουμε.
Τα χρήματα, τα κτήματα και όλα τα υλικά
αγαθά δεν είναι δικά μας, του Θεού είναι,
εμείς έχουμε μόνο τη διαχείριση τους.
Πρέπει να ξέρουμε ότι ο Θεός θα μας
ζητήσει λογαριασμό και για την τελευταία
δραχμή μας, αν τη διαθέσαμε σύμφωνα με
το θέλημα του ή όχι».
ΕΠΙΜΥΘΙΟ:
Και ποια είναι η απάντηση στη φιλαργυρία:
Να ασκηθεί ο άνθρωπος στην ολιγάρκεια,
να γίνει «ολιγοδεΐας
εραστής»
(Άγιος Μάξιμος). Να ζήσει τα υλικά
“μετρίως”
και την αγάπη “αμέτρως”.
Αυτό δεν σημαίνει αποτράβηγμα σε ατομική
πνευματική γυμναστική. Ο Ά. Χρυσόστομος
παρατηρεί ότι η ύψιστη αρετή της
παρθενίας, ούτε καθολική εντολή συνιστά,
ούτε οδηγεί μόνη της στον παράδεισο. Ο
φιλάργυρος παρθένος θα μείνει εκτός
του νυμφώνος! Η έγνοια για τον άλλον,
όμως, και καθολική εντολή συνιστά, και
στον παράδεισο οδηγεί. Να το αντίδοτο
στη φιλαργυρία!